45% zaměstnavatelů lustruje své potenciální zaměstnance přes sociální sítě

CareerBuilder.com a Harris Interactive se v období od 22. května do 10. června ptali 2667 HR manažerů, zaměstnavatelů a profesionálů (s působností v USA) na to, jakým způsobem kontrolují uchazeče o zaměstnání na sociálních sítích.

Sociální sítě ke kontrole využívá už nyní 45% HR manažerů (loňský rok to bylo pouhých 22%) a dalších 11% s tím plánuje v brzké době začít. Z těch, kteří již sociální sítě používají, jich 29% pro „lustraci“ využívá Facebook, 26% LinkedIn (těžko uvěřit, že LinkedIn má tak málo), 21% MySpace. 11% HR manažerů pak kontroluje také blogy a 7% Twitter.

Nejvíce se lustrují uchazeči o zaměstnání v technologických firmách (63%) a „professional & business services“ (53%).

To, že HR manažeři opravdu zařazují výsledky z lustrace sociálních sítí mezi rozhodovací faktory, dokazují i další čísla: 35% HR manažerů ve studii řeklo, že na sociálních sítích našli takový obsah, že uchazeče nepřijali. Jaký typ „závadného obsahu“ může uchazečům nejvíce uškodit? (Procenta určují shodu mezi manažery)

  • provokativní a nevhodné fotky, nebo informace – 53%
  • obsah dokazující, že uchazeč bere drogy, nebo pije alkohol – 44%
  • uchazeč pomlouvá svého předchozího zaměstnavatele – 35%
  • chabé komunikační dovednosti – 29%
  • obsah navádějící k diskriminaci – 26%
  • uchazeč lže o své kvalifikaci – 24%
  • uchazeč sdílí tajný materiál od svého bývalého zaměstnavatele – 20%

Nevyplácí se také být příliš „friendly“ v motivačním dopise. Zaměstnavatelé nedokáží ocenit smajlíky (uchazeče by kvůli tomu nepřijalo 14% zaměstnavatelů), ani „sms talk“ (slova a výrazy jako „GR8“, „thx“, apod.) – kvůli tomu by uchazeče nepřijalo 14% HR manažerů.

Zajímavé jsou samozřejmě také odpovědi zaměstnavatelů a HR manažerů ohledně toho, jak získat pozitivní body při lustrování uchazečovy aktivity na sociálních sítích (i když zbytečně obecné a představit si pod nimi lze ledasco):

  • z profilu vyzařuje dobrá atmosféra. Zapadnul by dobře do kolektivu – 50%
  • profil potvrdil uchazečovu kvalifikaci – 39%
  • uchazeč je kreativní – 38%
  • dobré komunikační dovednosti – 35%
  • jiní lidé píší o uchazečovi pozitivní věci – 19%
  • uchazeč získal ceny a ocenění – 15%

Rosemary Haefner, Vice President of Human Resources v CareerBuilder.com přidává i TOP 5 tipů, co udělat se svým „digitálním profilem“ ještě předtím, než uchazeč začne obesílat potenciální zaměstnavatele:

  • ukliďte si svůj digitální nepořádek. Smažte (odtagujte) všechny fotky, které vás mohou stavět do špatného světla
  • zvažte založení vlastní profesionální skupiny na sítích jako je Facebook, nebo BrightFuse.com
  • udržujte obsah, který na sociálních sítích sdílíte, pozitivní – nezapomeňte zdůrazňovat svoje úspěchy (jak v osobním, tak pracovním životě)
  • buďte selektivní, co se týče přidávání nových kontaktů – i to tvoří váš celkový obraz
  • nezmiňujte to, že hledáte novou práci v době, kdy jste ještě stále zaměstnáni

Dodali bychom ještě jednu radu – nepříjímejte mezi své kontakty své potenciální zaměstnavatele a zkontrolujte dobře nastavení sdílení obsahu na Facebooku. :)

Co myslíte, lustrují i čeští HR manažeři uchazeče na sociálních sítích? A jestli ne, tak kdy začnou?

(studie v orginále)