10 podivných, bláznivých i ambiciózních sociálních sítí z Česka

Protože se považujeme za pozitivní médium, samozřejmě budeme rádi za úspěch jakéhokoliv ze zmíněných projektů. A třeba si mezi nimi najdete službu, kterou budete sami rádi používat. Jako celek je ale tento přehled také dobrou ilustrací toho, že určitě existují snazší a slibnější oblasti k dobývání, než je svět sociálních sítí. Se získáváním uživatelů ostatně těžce bojují prakticky všechny zmíněné, o byznysu nemluvě. Vyhráno zatím nemá žádná z nich.

1. DreamsArrival

Proč nezačít rovnou tím nejčerstvějším. Na nové sociální síti DreamsArrival, jejímž maskotem je cosi jménem Cheery Frog a oficiální měnou froglary, můžete podle srpnové tiskové zprávy vstoupit do svobodného a chráněného prostoru, ve kterém se vám mohou splnit vaše sny a vy máte příležitost vidět a splnit sny ostatních. Nápad na vzájemné plnění snů je milý, ale na první pohled to celé vypadá dost svérázně.

„Myslíme si, že se k sobě lidé nechovají správně a chtěli jsme to změnit – začali jsme tedy připravovat sociální síť, kde si lidé navzájem budou moci plnit svá přání a dělat ostatním lidem radost. Naše poslání je jednoduché – chceme změnit svět. Naše ambice jsou vysoké, sociální síť máme již nyní přeloženou do angličtiny, španělštiny a němčiny a plánujeme spustit kampaň i v zahraničí. Chtěli bychom postupně vyrůst a získat desítky milionů uživatelů,“ napsali nám autoři. Alespoň že motivace je v pořádku.

2. Symb.me

Projekt oficiálně vypuštěný koncem května v testovací fázi je malou sociální sítí zaměřenou na hudební vkus uživatelů. Zatím má kolem 500 uživatelů a sbírá zpětnou vazbu. „Naším cílem jsou spokojení milovníci hudby, které nechceme omezovat reklamními spoty a naopak jim chceme vytvořit prostředí, kde si jednoduše poslechnou hudbu či se inspirují od lidí, které si přidají do své sítě,“ vysvětluje jeden ze zakladatelů Jiří Březovský.

Soustředit se Symb.me bude na malé komunity lidí, kteří se navzájem hudebně inspirují. Je asi zřejmé, že na prvním místě ani tady není byznys model, ale spíš láska k hudbě kombinovaná s naštváním na YouTube přeplněný reklamou.

3. Toadsquare

V půlce května byl v Praze (za účasti obligátního Tomáše Hanáka) spuštěn provoz sociální sítě, jejíž zrod trval přes dva roky a stál téměř milion eur. Stojí za ní Jane Hrouda, dcera českého emigranta, která vyrůstala v Austrálii. Cílem Toadsquare je spojit dvacet milionů umělců, fotografů, filmařů, scénáristů, návrhářů a jiných tvůrčích profesionálů z celého světa a poskytnout jim možnost okamžitého a globálního představení svého talentu agentům, producentům a sběratelům.

Při pohledu na stránku milion eur rozhodně vidět není, ale tým zůstává optimistický. „Toadsquare zažil úspěšný start a počet členů narůstá každým dnem. V nadcházejícím období budeme přidávat další funkce, například umožníme členům vytvářet vlastní seznamy skladeb. Na podzim také spustíme soutěže, a to v Evropě i po celém světě. V blízké budoucnosti se zaměříme na to, jak se stránkou oslovit kreativní studenty,“ říká Hrouda.

4. Myknow

Ani ne dvacetiletí tvůrci Myknow nám poprvé napsali už v únoru, výsledku jejich práce se ale prý dočkáme až letos na Silvestra. Zřetelně se vymezují hlavně proti Facebooku a slibují vše, co byste čekali – pomyslný Dislike, možnost měnit fonty a barvy, lepší soukromí, nahrávání souborů nebo hudební přehrávač. A taky diář, vedení poznámek, zápisků a zážitků, původní obsah od cestovatelů a novinářů… K dokonalosti už chybí snad jen funkce „zjisti kdo sleduje tvůj profil“.

„Dle mého se například Facebook poslední dobou zaměřuje na firmy a stává se z něho marketingový prvek, na kterém lidé nebudou. Hlavně zde není kvalitní prostředí pro studenty, což se pokusíme nabídnout my. Nejde nám o to snažit se kopírovat Facebook, naším cílem je ukázat lidem, že není jenom tato sociální síť a že nemusí být zaměření jenom zde,“ shrnul svou motivaci Lukáš Zaržický. No, tohle asi happy end nebude.

5. Yeago

Vlastně spíš služba pro objevování zajímavých akcí, ale s výraznými sociálními prvky (minimálně v původních plánech), která se navíc jako sociální síť sama prezentovala. Odstartovala letos v únoru a nás zaujala hlavně jako poměrně zajímavá podnikatelská story, ze které se dá leccos odchytit – příběh jejího zakladatele Jaroslava Slavičínského a jeho zkušenosti z předchozího neúspěšného AskYou jsme tehdy sepsali ve článku.

Důležitým (ale zdaleka ne jediným) zdrojem dat je Facebook, kde je volně k dispozici velké množství veřejných akcí. Ty Yeago dokáže zpracovávat a třídit. U všech akcí lze vidět účastníky a uživatelé si případně mohou přímo z aplikace koupit lístek. Partnery pro prodej se stali třeba Ticketpro, Ticketstream či Eventim a hlavním trumfem měla být personalizace podle vlastního vkusu a aktivit přátel. Aktuálně to vypadá, že služba pořád ještě hledá byznys model a brzy se asi bude lámat chleba.

6. Leyter

Sociální síť je jen jedna z mnoha podob projektu, který se tak dlouho hledal, až se nenašel. Z původně jednoduché služby na hledání lidí, které jste třeba jen zahlédli v tramvaji (možná si pamatujete spoty z rádia), se postupně stal široce rozkročený seznamovací portál s globálními ambicemi, aby se pak zase začal zjednodušovat a nyní se zřejmě bude vracet k původnímu konceptu. Vydá to na dlouhou řadu ne zrovna levně získaných ponaučení, z nichž některá jsme přibližně před rokem také sepsali.

„Web momentálně spíše stagnuje, v průběhu roku odešli vývojáři Michal Juhás a Pepa Nevoral za novou výzvou do Thaiska (viz číslo 9). Zaměřili jsme se na mobilní aplikaci, která má přes 2000 stažení. Celkem máme přes 30 tisíc registrovaných uživatelů s denní návštěvností webu lehce pod 2000 přístupů. Nyní se soustředíme na naše další projekty: před 14 dny jsme rozjeli peeplerate.com, bulvární aplikaci, která se soustředí na anonymní hodnocení uživatele a virální šíření po Facebooku. Momentálně jsme na 3000 registrovaných uživatelů a téměř 1000 přístupech za den. Dále s několika významnými partnery plánujeme do konce roku vstoupit na trh slev, kam chceme přinést úplně nový koncept,“ prozradil Vladimir Pulchart.

7. MoodsPlay

V e-mailu jsme dohledali, že služba MoodsPlay byla spuštěna přesně 7. března 2012, datum úmrtí neznáme. Mikrosociální síť, kde jste mohli vyjádřit svou aktuální náladu pomocí písničky. Zároveň bylo možné následovat své přátele podobně jako na Twitteru a vidět tak na své úvodní stránce vždy jejich aktuální nálady (písničky). Z následovaných přátel se vytvářelo cosi jako „playlist nálad“, který šlo jedním klikem spustit a poslouchat.

Nápad objevovat novou hudbu na základě nálad přátel a vzájemně si srovnávat pocity se podle všeho nechytil. Web již neexistuje, resp. na jeho místě je cosi v japonštině, a e-mail se nám vrátil jako nedoručitelný. RIP.

8. InspireOn

Podle prvních ukázek přinejmenším designově zajímavá služba ke sdílení inspirativního obsahu všeho druhu – knih, fotek, hudby nebo třeba citátů. Že to bude mít fakt těžké není vůbec třeba zdůrazňovat, ale v tomhle případě se alespoň rádi podíváme na výsledek. Kdyžtak mrkněte na pitch.

„V této fázi doplňujeme náš tým o tolik potřebné špičkové vývojáře, doposud jsme to řešili outsourcingem. Počet předregistrovaných uživatelů je v tuto chvíli cca 2000 a začínáme testovat. Ve chvíli, kdy doladíme nejakutnější věci, budeme InspireOn postupně rozšiřovat mezi registrované uživatele. Může trvat ještě cca 2 měsíce, než jej skutečně pustíme ven. Pak využijeme našich distribučních kanálů, které jsme si už vytvořili,“ říká jménem mladého týmu Patrik Bauer.

9. BookFan

Jak jste si mohli všimnout u Leyteru, Michal Juhás se už točil kolem vícero projektů. Jeho vlastním dítětem je ale v první řadě BookFan, sociální síť pro fanoušky knih, kterou jsme vám poprvé představili už před více než dvěma lety. Tehdy se měla stát základem budoucí platformy pro snadnou tvorbu dalších generických sociálních sítí, od čokolád až po vína. Služba se po určitou dobu těšila zájmu médií a svou komunitu má dodnes, není ale asi příliš pravděpodobné, že by na ní její investoři někdy zbohatli.

A nejspíš ani její zakladatel, který se, jak už bylo řečeno, nyní věnuje nové příležitosti v Thajsku. Konkrétně jde o službu HotelQuickly, v niž mají mimochodem kromě několika Čechů prsty i bývalí lidé z německé továrny na peníze Rocket Internet. Přečíst jste si o celém projektu mohli už v březnu na TechCrunchi.

10. RexVoX

Tohle je ufo. A pokud ho chcete aspoň trochu pochopit, budete se tím prostě muset probrat. V zásadě jde o sociální síť, jejíž členové jsou i jejími akcionáři a mají se dělit o všechny budoucí zisky. Služba by měla díky využití masy uživatelů poskytovat i nejrůznější služby jako levné volání či energie. V jejím pozadí stojí akciovka Vox Group založená na kolektivním podnikání, která využívá síly skupiny k vytváření zisku. A v jejím pozadí zase firma Apool Werke, díky jejímž ziskům (obrat v desítkách milionů ročně) její zakladatel Lubomír Dostál celý projekt rozjíždí.

„Do této nové firmy jsem se svým společníkem daroval dva miliony korun a ty chceme prakticky rozdat a tím získat další lidi. Tyto peníze rozdáváme buď ve formě akcií firmy, nebo formou malého finančního daru. Základní logika projektu spočívá v tomto: získat co největší počet lidí, zapojit je do projektu a rozdat jim akcie; tento potenciál využít pro finanční zisk firmy (reklama, slevy, podnikání v telekomunikacích , prodeji energií); zisk rozdělit mezi akcionáře – příliv dalších lidí. Projektu společného podnikání se daří vcelku dobře, projekt společné české sociální sítě je zatím jen málo úspěšný, ale nevzdáváme se, protože jsme přesvědčeni, že se jedná o dobrý projekt,“ uvádí Dostál.

A já se otevřeně přiznávám, že jsem to pořád ani vzdáleně nepochopil.

+ jde to i mnohem hůř

Objevují se nicméně i projekty, které jsou přinejmenším na hraně na zákona. Podle všeho naštěstí jejich životnost není o nic lepší než u těch ostatních. Před dvěma lety jsme zmapovali příběh českého Nameee, Facebooku přebarveného na oranžovo, s pochybným modelem a ještě pochybnější historií k tomu. Později se přejmenoval na Okeee a nyní se zdá, že nakonec přeci jen definitivně pošel, na žádné z domén už ho totiž nenajdete. Do stejné kategorie lze zařadit i PinMe.cz, totálně ukradený Pinterest, dnes již naštěstí taktéž pohřbený.