10 nejzajímavějších projektů ze shortlistu IEA, část první

 

Internet Effectiveness Awards každoročně oceňují nejefektivnější česká internetová řešení. Podle webu soutěže jsou ceny „uznáním, že vítězové dokáží využít digitální média ke vzniku nových způsobů podnikání, k poskytování svých služeb on-line, k lepší komunikaci se zákazníky, se zaměstnanci či občany, a dokáží přitom dosáhnout skutečných výsledků“.

Stejně jako loni jsme se i letos rozhodli vám část projektů představit. Tentokrát jsme si ale vybrali jen desítku těch, které mají největší spojitost s naším obsahovým zaměřením a které nás zároveň něčím zaujaly. Některé efektivitou, jak se na IEA ostatně sluší a patří, jiné prostě jen nápadem nebo užitečností. A protože není na co čekat, pojďme se podívat na první pětici.

Aplikace Horská služba

Klient: Horská služba ČR (partner projektu: Česká pojišťovna)
eMan
www.ceskapojistovna.cz/horska-sluzba

Aplikace Horská služba je praktickým pomocníkem pro pobyt na horách. Hlavní funkcí je přivolání pomoci v případě nouze, v takové situaci aplikace podle polohy uživatele určí nejbližší středisko Horské služby. Aplikace lokalizuje podle GPS a dokáže také odeslat SMS s aktuální polohou. Dalšími možnostmi je vyhledávání lyžařských středisek, počasí a sněhových podmínek, zobrazení čísla nejbližší stanice Horské služby a také praktické informace jako desatero Horské služby, návod na první pomoc, pravidla jízdy na sjezdovkách a instrukce jak se chovat v lavinových oblastech. Aplikace je k dispozici v češtině, němčině a angličtině.

Aplikace Horská služba

V České republice aplikace Horská služba představuje unikátní řešení, které umožňuje svým uživatelům přivolat pomoc stisknutím jediného tlačítka. Podle aktuální polohy uživatele v terénu je automaticky kontaktována nejbližší stanice Horské služby, která může okamžitě zasáhnout. Pomoc je možné přivolat telefonicky nebo prostřednictvím nouzové SMS, která mj. obsahuje informace o aktuální poloze uživatele. Pomoc se tak k člověku v nouzi dostane mnohem rychleji.

Mezi cíle řešení patřilo podpořit image Horské služby a partnera projektu České pojišťovny, zvýšit atraktivitu českých hor a horských středisek pro návštěvníky, získat nové a atraktivní téma pro komunikaci a rozšířit pro partnera prodejní kanály pro sjednávání úrazového pojištění.

Celkem 15 úspěšných zásahů Horské služby na základě nouzového volání nebo SMS přijatých prostřednictvím aplikace Horská služba v období od prosince 2011 do června 2012. První úspěšná záchranná akce proběhla již necelý týden po představení aplikace. Pomoc byla v tomto případě prostřednictvím aplikace Horská služba přivolána ke zraněné turistce nacházející se v oblasti Krásné Pláně u Špindlerova mlýna. O úspěšné záchranné akci informovala i celostátní média, počet stažení aplikace dosáhl řádu desítek tisíc.

Datart Vánoce 2011

Klient: Datart
Etnetera Activate, digitální divize společnosti Et netera
vanocni.datart.cz/prehled-hracu/

Na počátku Datart chtěl „něco, co by přitáhlo lidi, zvýšilo prodeje, zvýšilo počet fanoušků na Facebooku a ještě získalo prostředky na charitu“. Etnetera Activate přišla s jednoduchým konceptem. Lidé si mohli vybrat pod stromeček libovolný produkt z nabídky Datartu a následně sbírali ozdoby na svůj stromeček. Prvních 100 s největším počtem vánočních ozdob vyhrálo vysněný produkt zadarmo, s výraznou slevou nebo jinou hodnotnou cenu. Možností jak ozdoby získat bylo mnoho, od prostého hlasování, přes sběr kódů na prodejnách, odměny za účtenku až po darování peněz na charitativní konto. Při cestě za vítězstvím záleželo především na sociálních dovednostech soutěžících, bez schopnosti své přání propagovat na internetu byly šance velmi malé.

Datart Vánoce 2011

Koncept byl unikátní mírou zapojení různých kanálů. Soutěž kombinovala klasický web, facebookovou aplikaci a mobilní aplikace. To vše bylo spojeno do zábavné a napínavé hry o zajímavé ceny.

Cílů kampaně bylo hned několik: sdělit zákazníkům, že s Datartem se mohou před Vánocemi bavit a navíc získat velmi hodnotné ceny, zvýšit počet aktivních fanoušků na Facebooku, zlepšit obchodní výsledky a získat prostředky pro charitativní účely.

Ukázalo se, že tato cesta oslovila velkou skupinu hráčů. Během prvních pěti dnů se do soutěže zapojilo přes 20 tisíc lidí, celkem pak 60 tisíc uživatelů. Hráči nasbírali více než 9 milionů ozdob, facebooková aplikace podporující soutěž zaznamenala více než 100 tisíc uživatelů. Počet fanoušků stránky na Facebooku se zvýšil o 24 tisíc. Během soutěže se markantně zvýšil obrat společnosti i v porovnání se stejně exponovanými předvánočními obdobími. V rámci sbírání ozdob zaslali hráči více než 300 tisíc korun na konta několika nadací a navíc vítězka darovala svoji výhru dětskému kardiocentru v Motole. Díky virálnímu šíření navíc Datart mohl již po pár dnech výrazně omezit plánované investice do médií na podporu soutěže.

Generali Klikni si pro slevu

Klient: Generali Pojišťovna
H1.cz, Zdeněk Krejčí
www.facebook.com/generali.cz/app_169047426482587

Klikni si pro slevu je facebooková aplikace, která má za cíl motivovat k nákupu cestovního pojištění od Generali. Uživatelé si v rámci aplikace vygenerují kód pro slevu na sjednání cestovního pojištění, která činí 25 procent (15% sleva za sjednání online + 10% sleva za použití kódu). Slevu je možné vygenerovat pouze jednou ročně a lze ji uplatnit kdykoliv do konce daného roku. Za období květen až prosinec 2011 bylo uplatněno více než 4000 slevových kódů, výnos činil přes 2,5 milionu korun.

Generali Klikni si pro slevu

Projekt je naprosto výjimečný svým principem – prodej cestovního pojištění na Facebooku. Většina společností k Facebooku nepřistupuje výkonově, ale spíše brandově. Projekt dokazuje, že Facebook může být vysoce efektivní distribuční kanál.

Zvýšit prodej cestovního pojištění Generali, otevřít zcela nový distribuční kanál pro prodej cestovního pojištění v ČR a využít potenciálu Facebooku k dosažení co nejlepšího ROI.

Aplikace přinesla 4000 uzavřených smluv do prosince 2011 a již více než 2200 uzavřených smluv za rok 2012 (výsledek před zahájením hlavní sezony prodeje). Jedná se o nejefektivnější online kampaň Generali v historii s výnosy v řádu milionů korun, přičemž průměrná hodnota objednávky je o 60 procent vyšší než při běžném sjednání.

Hledá se Axe anděl

Unilever ČR
FOR INTERNET & Brandz Friendz
apps.facebook.com/hledaseandel/

Pilířem facebookové aplikace Hledá se Axe anděl se stala myšlenka z loňské kampaně Even angels will fall, že andělé jsou na zemi a vydávají se za krásné ženy. Leitmotiv soutěže vystihuje call to action „Andělé jsou na zemi, ale maskují se za krásné ženy. Pomůžeš nám je najít?“ Soutěž krásy formou facebookové aplikace zapojila do dění nejen muže, ale i dívky. Kdokoli mohl spolu s fotografií nominovat svou favoritku (lásku, kamarádku, příbuznou, sebe sama) a dát jí tak zároveň najevo, co pro něj znamená. Důležitou součástí aplikace je andělský editor fotek (možnost přidat křídla a svatozář). Přidanou hodnotou byly i náhodné duely, v nichž nominované andělice soupeřily ve dvojici o přízeň hlasujících. Výsledek duelů závisel na počtu získaných hlasů a tedy na počtu příznivců každé krásky.

Z každého ze tří měsíčních kol vzešlo 20 nejlépe bodovaných andělů. Z nich se čtyři nejkrásnější dívky staly Axe anděly, což pro ně znamená například natáčení pro TV Óčko, fotokampaň pro časopis Maxim a především nafocení luxusního kalendáře Axe 2013, jehož autorem bude David Kraus. Také 20 nejaktivnějších hlasujících z každého kola vyhrálo ceny od Axe. Kromě Facebookové stránky Axe a samotné aplikace byla středobodem propagace okřídlená microsite hledaseandel.axe.cz.

Hledá se Axe anděl

Soutěž krásy formou originální aplikace zapojila do dění nejen muže, ale i dívky. Kdokoli mohl spolu s fotografií nominovat svou favoritku, speciální editor fotek se postaral o „odhalení“ andělské identity nominované dívky. Náhodné duely andělů se zasloužily o to, že v soutěži zvítězily skutečně ty nejpůsobivější krásky. To vše proběhlo bez ovlivňování hlasování, jímž některé hlasovací soutěže na Facebooku neblaze prosluly.

Navázání na ATL podporu produktu Axe Excite probíhající od května, zaujetí a zapojení nejen primární cílové skupiny (muži), ale i pro Axe neméně důležité sekundární cílové skupiny (ženy), zvýšení prodejů produktů Axe, posílení vztahu se zákazníky a získání pozornosti v digitálním světě i mimo něj, vytvoření dalšího zajímavého obsahu pro komunikaci na využívaných platformách i mimo ně.

Celkem přibylo od 10. dubna do 30. června díky aplikaci 22,5 tisíce facebookových fanoušků, od 1. července další více než 4 tisíce při postupném vyhlašování vítězů a výherců v soutěži. Facebookový profil Axe díky tomu překonal hranici 60 tisíc fanoušků. Za dobu trvání kampaně aplikaci použilo 118 tisíc unikátních návštěvníků, kteří v rámci tří kol odhlasovali 5 milionů duelů a počet nominovaných dívek se vyšplhal na 29 tisíc.

Lepší místo

Lepší místo, o.s.
PNB, a.s.
www.lepsimisto.cz

Lepší místo vzniklo proto, aby lidé jen nenadávali v hospodě, ale mohli jednoduše ukázat, co konkrétního je v jejich městě či vesnici potřeba zlepšit. Aby úředníci získávali relevantní podněty, které jim dovolí pracovat efektivněji, a aby se nám v Česku lépe žilo. Jakýkoliv problém ve veřejném prostoru může kdokoliv vyfotit a vložit na web. Podle místa v mapě je zádrhel přiřazen příslušnému obecnímu nebo městskému úřadu, kde jej zaznamená odpovědný člověk a potíž odstraní, nebo vysvětlí, proč to nejde. Lidé vzájemně problémy komentují, navrhují řešení, hodnotí, nakolik je situace nebezpečná či palčivá. Jednoduše, rychle a soustavně tak úřad zjišťuje, co, proč a jak si přejí jeho občané. Pokud samospráva nereaguje, pomůže Lepší místo uživateli podat podle zákona o obcích podnět, na který úřad už odpovědět musí.

Lepší místo

Na rozdíl od jiných existujících projektů není zaměřen na jednu konkrétní oblast. Člověk může na témže místě nahlásit chybějící přechod, nepřehlednou křižovatku, zničené odpadkové koše či upozornit na špatně provedenou veřejnou zakázku. Systém je navíc připraven na rozšíření o další odpovědné instituce jak na úrovni lokální (např. místní technické služby), tak celostátní (např. Ředitelství silnic a dálnic ČR). Problémy, které pod různé instituce spadají, budou zobrazovány pomocí mapových vrstev. Řešení je tedy systémové – žádný vložený problém nezapadne jako kauza v médiích, ale zůstane coby vykřičník, dokud není uzavřen, nebo jako důkaz dobré práce. Občan nemusí vědět či zjišťovat, jak a kam hlásit problém, nespolupracujícímu úřadu přijde upozornění. Zapojený úřad naopak dostane avízo způsobem, který si sám v systému zvolí, a současně sám administruje, kdo za něj smí reagovat. Odpovědi úředníků jsou odlišeny od komentářů běžných uživatelů. Lepší místo je funkčním prostředníkem mezi občany a samosprávou. Pomoci může oběma stranám, kterým jde o totéž – totiž o lepší místo k životu v českých městech a vesnicích.

Cíle: Hezčí Česká republika, aby česká vesnice byla stejně pěkná jako rakouská obec. Čech, kterému není lhostejné, co se děje za okny jeho obývacího pokoje. Občan, který není líný pomoci vylepšit místo, kde žije, a který ví, jak a proč se zapojit, zná svá práva a umí je použít. Úředník, který má dobrý pocit z efektivnější práce, jehož kroky mohou být vidět, mají smysl a jsou doceněny veřejností.

Povedlo se získat grant od společnosti Google na využití on-line reklamy AdWords ve výši 10 tisíc dolarů měsíčně. Pozitivní odezva na projekt od vedení úřadů a příslib spolupráce významných organizací. Projekt podporují nebo pomoc přislíbily: Město Kolín, Město Kutná Hora, aliance Náš stát (provozovaný Open Society Fund Praha), Americká obchodní komora, Ekologický právní servis. Bez propagace (od října 2011) bezmála 200 a zájem médií.

 

Podívejte se také na 10 nejzajímavějších projektů ze shortlistu IEA, část druhá.