10 nejzajímavějších projektů ze shortlistu IEA, část druhá

 

Internet Effectiveness Awards každoročně oceňují nejefektivnější česká internetová řešení. Podle webu soutěže jsou ceny „uznáním, že vítězové dokáží využít digitální média ke vzniku nových způsobů podnikání, k poskytování svých služeb on-line, k lepší komunikaci se zákazníky, se zaměstnanci či občany, a dokáží přitom dosáhnout skutečných výsledků“.

Stejně jako loni jsme se i letos rozhodli vám část projektů představit. Tentokrát jsme si ale vybrali jen desítku těch, které mají největší spojitost s naším obsahovým zaměřením a zároveň nás něčím zaujaly. Některé efektivitou, jak se na IEA ostatně sluší a patří, jiné prostě jen nápadem nebo užitečností. A protože není na co čekat, pojďme se podívat na druhou pětku.

Mattoni a Morpheus: sňatek z rozumu

Isobar
Isobar

Systém Morpheus je reakcí na skokové zdražení televizní reklamy na přelomu loňského roku, kdy pole soutěžitelů o TV rozpočty opustila z legislativních důvodů ČT a tak cena za GRP na komerčních televizích vzrostla až o 15 procent. Nabízela se příležitost doplnit televizní komunikaci videospoty na internetu, kterými by bylo možno nahradit nejdražší poslední body na reachové křivce televizní kampaně. To je ovšem spojeno s celou řadou problémů. Morpheus je analytický nástroj, který pracuje na datové bázi výzkumu společnosti Median, v němž se na proporčním vzorku 3500 respondentů zjišťovaly překryvy mezi médii a jejich konkrétními kanály.

Tento exkluzivní výzkum byl realizován zejména proto, že v současnosti prováděné výzkumy TV a internetu (peoplemeter PEM III a Netmonitor) mají odlišnou bázi panelu a tak není možné na jejich základě kvantifikovat překryvy a simulovat kumulativní zásahy při současném použití těchto dvou mediatypů. Pomocí systému Morpheus se hledá takový poměr investic do TV a internetu, aby výsledná kampaň měla maximální reach. Uvedená strategie má základ v tezi, že pre-roll video o stejné stopáži je plnohodnotným substitutem TV spotu.

Mattoni a Morpheus: sňatek z rozumu

Isobar vsadil ve spolupráci se společnostmi Seznam, MAFRA a Centrum Holdings na kvantitativní výzkum, který realizovala agentura Median a který zkoumá překryvy a synergie jednotlivých online a televizních kanálů na plnohodnotném proporčním vzorku. Uvedené společnosti se podílely na financování výzkumu.

Hlavním cílem řešení je úspora finančních nákladů při vysokozásahové komunikaci klientů. Druhotným cílem je potom zvýšení klientské loajality, udržení stávajících klientů a použití prokazatelných výsledků a úspor pro získání klientů nových. Pro IEA Isobar vybral případovou studii klienta Karlovarské minerální vody na kampani Mattoni (červen až červenec 2012).

Jedná se o velikost úspory pro klienta Karlovarské minerální vody, který díky využití programu Morpheus zasáhl TV kampaní a online kampaní dohromady 83,9 procenta z cílové skupiny. Dodatečný zásah cílové skupiny z internetové kampaně byl 2,9 procenta. Předpokládaná cena při využití pouze TV kampaně by byla o 24,9 procenta vyšší, než cena kampaně optimalizované přes Morpheus.

Mobilní aplikace Můj McDonald’s

OMD Czech
OMD Czech
kupony.mcdonalds.cz/

Mobilní aplikace vznikla proto, že cílová skupina společnosti McDonald’s je vyzbrojena chytrými telefony připojenými k internetu. Kuponová aplikace pro mobilní telefony s iOS a Androidem je začátkem nové komunikační platformy značky McDonald’s. V současné době platforma funguje nejen jako distribuce kuponů (nyní i v unikátní formě, tj. kupony, které nelze získat jinde), ale též jako promo kampaní v restauracích, přehled produktové řady, i jako soutěžní platforma. V cizím městě navíc aplikace uživateli pomůže najít nejbližší restauraci McDonald‘s. To vše aktualizovatelné vzdálenou správou bez nutnosti aktualizovat celou aplikaci. Budoucnost aplikace je otevřená dalším inovacím, na nichž společnost v současnosti pracuje.

Mobilní aplikace Můj McDonald

McDonald‘s doposud distribuoval slevové kupony v papírové podobě. Cílem společnosti bylo nalézt další kanál, který by odpovídal moderní komunikaci moderní značky a zároveň byl maximálně efektivní. Zároveň šlo o to najít novou komunikační platformu pro opakované oslovování uživatelů při rozumných průběžných investicích.

Aplikace dosáhla 55 tisíc stažení během jediného měsíce, a to při CPA 3,08 koruny a pokrytí cílové skupiny 41 procent. Dle údajů MML za 3. a 4. čtvrtletí 2011 jde o uživatele s chytrým telefonem a mobilním internetem, kteří navštěvují restaurace rychlého občerstvení. Díky tomu, že uživatelé mají aplikaci nainstalovanou, je McDonald’s může oslovit s nízkými náklady opakovaně a efektivně. Například v soutěži „Navrhni slogan a vyhraj VIP pass na EURO 2012“ získala společnost téměř 600 návrhů během necelého týdne.

Nový Peugeot 208. Let your body drive!

Peugeot Česká republika
SYMBIO Digital
www.vyhraj208.cz

Online prezentace pro potřeby nejzásadnějšího launche roku pro nový model Peugeotu 208. Celá online komunikace respektuje claim komunikovaný napříč všemi kanály „Let your body drive“. Symbio na toto zadání reagovalo realizací prvního webu ovládaného emocemi.

Nový Peugeot 208. Let your body drive!

Invence: Zajímavých prvků kampaň obsahovala několik. Prvním bylo řízení vlastním tělem, v duchu kampaně Let your body drive se celá hra ovládá pouze pomocí webkamery a technologie rozpoznání pohybu a úsměvu. Peugeot 208 uživatelé skutečně řídí svým tělem a emocemi. Hra se odehrává v kompletně 3D vymodelovaném městě, které během šesti týdnů vytvořil 3D operátor se zkušenostmi z mezinárodních herních projektů. Funguje na bázi Flash 11, tvorba kompletně vytížila dva flashdevelopery, kteří si rozdělili práci na základních součástech hry: ovládání auta pomocí webkamery a co nejreálnějším chování auta ve městě.

Vytvořit online aktivační kampaň, která dokáže probudit slogan Let your body drive k životu a získat 60 tisíc unikátních návštěvníků speciální microsite.

Splnění cíle 60 tisíc návštěvníků se podařilo již 25 dnů po spuštění. Po měsíci a půl měla stránka 140 tisíc unikátních návštěvníků, v jednom dni dosáhla na skoro 20 tisíc unikátů. Počet uživatelů, kteří vstoupili do flashové hry, byl přes 43 tisíc, tedy přibližně třetina ze všech unikátních návštěvníků microsite.

Staň se hvězdou EURONICS

EURONICS ČR
PeckaDesign
www.hvezdyeuronics.cz

Microsite www.hvezdyeuronics.cz byla internetovou podporou podzimní televizní kampaně s motivem stand up comedy, kdy hlavní hvězdou spotu byl propagovaný spotřebič – označovaný jako „Hvězda EURONICS“.
Na microsite probíhala soutěž celkem o 150 tisíc korun na nákupy v síti EURONICS dle vlastního výběru. Dále zde byly prezentovány také všechny spoty z televizní kampaně včetně detailního popisu jednotlivých výrobků. Microsite tak poskytla prostor pro prezentaci podzimní kampaně, kterou v té době nemohl plnit web www.euronics.cz z důvodu nedostatečného obsahu, funkcionalit i absence plnohodnotného e-shopu.

Staň se hvězdou EURONICS - www.hvezdyeuronics.cz

Posílení image brandu pomocí ztotožnění se s ambasadorem značky – kreslenou hvězdou EURONICS. Principem hry bylo co nejvěrněji napodobit grimasu vybrané Hvězdy. Díky tomu měl každý uživatel možnost stát se Hvězdou. Stránka byla vytvořena s pomocí technologie responsive web designu, který se přizpůsobuje zařízení, na kterém je zobrazována.

Zvýšení povědomí o značce EURONICS v online prostředí zejména u mladších uživatelů – značka byla vnímána jako síť kamenných prodejen elektroniky a její cílovou skupinu tvořili spíše lidé středního věku. Získání kontaktů do e-mailové databáze nově vznikajícího internetového obchodu. V době konání soutěže neexistoval plnohodnotný e-shop Euronics.cz a nový e-shop se v průběhu soutěže připravoval (nová podoba webových stránek, včetně internetového obchodu, byla spuštěna v květnu 2012).

V průběhu trvání soutěže (7. listopadu až 17. prosince 2011) navštívilo novou microsite 468 tisíc unikátních návštěvníků, celkem stránka zaznamenala celkem 755 tisíc návštěv. Maximální denní návštěvnost byla dosažena 17. listopadu, stránka zaznamenala 68 tisíc návštěv a 55 tisíc unikátních návštěvníků. Největší podíl na této návštěvnosti měl Facebook, z něj v tento den přišlo 59 tisíc návštěv. Celková návštěvnost z Facebooku za dobu trvání soutěže činila 575 tisíc návštěv. Do soutěže se celkem přihlásilo 12,5 tisíce soutěžících (3602 žen, 7255 dětí a 1666 mužů), celkový počet hlasů přesáhl 280 tisíc. Společnost získala 220 tisíc platných e-mailových kontaktů, z toho aktivních e-mailových kontaktů 11 tisíc. Platnost a doručitelnost e-mailů ověřena rozesláním direct mailu prostřednictvím nástroje Silverpop.

Virtuální pobočka Hypoteční banky

Hypoteční banka
MEDIA FACTORY ČR
www.hypotekapowebu.cz/virtualni-pobocka/

Virtuální pobočka umožňuje zájemci o konzultaci v oblasti hypotečních úvěrů, aby se prostřednictvím videohovoru spojil s bankéřem. Stačí, když si včas zarezervuje termín hovoru, sedne si v domluvenou dobu k počítači a bankéř se bude věnovat jen jemu. Bankovní specialisté jsou k dispozici denně od 17 do 21 hodin, tedy v době, kdy už mají téměř všechny banky zavřeno, zatímco většina lidí si naopak právě až teď může udělat čas. Virtuální pobočka tedy představuje případ, kdy jsou moderní telekomunikační technologie využity k tomu, aby lidem co nejvíce usnadnily život.

Virtuální pobočka Hypoteční banky

Jde o první aplikaci přímé videokomunikace s klienty v bankovním sektoru a v oblasti hypoték v České republice. Odborná porota časopisu Computerworld zařadila Virtuální pobočku mezi IT produkty roku 2011. Nejen z uživatelského, ale i technického hlediska představuje Virtuální pobočka mimořádný projekt. MEDIA FACTORY musela naprogramovat přehledný rezervační systém, zajistit kvalitu audiovizuálního přenosu, ale také důkladně zabezpečit celý hovor, aby nemohlo dojít k úniku citlivých informací. Uživatel nemusí nic instalovat, stačí si na stránkách banky zarezervovat termín a v požadovanou dobu zahájit on-line videohovor.

Banka vychází vstříc klientům, kteří upřednostňují online komunikaci. Poskytuje jim komfortnější online obsluhu, chce jim šetřit čas, který by jinak strávili na cestě na pobočku a zpět.

Za období od spuštění 14. září 2011 do konce června 2012 byl díky sjednaným hypotékám prostřednictvím Virtuální pobočky dosažen zisk 1,9 milionu korun. Návratnost investice do aplikace Virtuální pobočky byla kratší než 1 měsíc.

 

Podívejte se také na 10 nejzajímavějších projektů ze shortlistu IEA, část první.