Uber ukázal futuristické skyporty, z nichž by mohly za pár let létat vzdušné taxíky

Jako by snad koncepty létajících aut nevypadaly už dostatečně futuristicky a tak trochu ze sci-fi filmů. Uber celé vzrušení kolem létajících taxíků podpořil v rámci konference Elevate také vizualizacemi tzv. skyportů, tedy „letišť“, z nichž by elektrické hybridy létaly. A těm by dnes v reálném světě uvěřil málokdo.

Na druhou stranu se není čemu divit. Létající auta představují vizi ne tak vzdálené budoucnosti, kam by měly podobné futuristicky vyhlížející stavby zapadnout. Uber vidí v elektrických letadýlkách s vertikálním vzletem a přistáním (VTOL) budoucnost dopravy a také do ní významně investuje.

V rámci druhého ročníku konference Elevate v Los Angeles, jež se tímto tématem zabývá, proto ukázal jak koncepty létajících taxíků, tak také zmíněné skyporty. I ty by měly být nedílnou součástí celé sítě, která má ve vybraných městech od roku 2023 doplňovat například metro nebo klasické taxislužby.

Návrhy skyportů představila v Los Angeles šestice návrhářských firem a skutečně se nejedná o záběry z počítačových her nebo sci-fi filmů. Není to však pouze o designu. Soutěž Uberu měla jasné podmínky: navržený skyport musí na maximálně 12 tisících metrech čtverečních obsloužit 4 tisíce pasažérů za hodinu. Zároveň bylo potřeba splnit ekologické a hlukové parametry a zajistit, aby se elektrická vozidla mohla během letů nabíjet s minimálním dopadem na okolní oblasti.

Uber odprezentoval celkem šest návrhů, z nichž se prakticky žádný nedržel příliš při zemi. Pokud budeme jednou létat z takových skyportů, máme se na co těšit.

„UberAIR sice může vypadat jako vzdálený sen, ale je blíže, než si myslíte. Městská infrastruktura se musí začít rozvíjet už nyní, aby udržela krok,“ hlásí John Badalamenti, šéf designu pokročilých programů a letectví v Uberu.

Mega Skyport od Humphreys & Partners

Firma Humphreys & Partners vsadila na naturalistický design, který v každé úrovni odbaví 900 pasažérů za hodinu. Použité jsou udržitelné materiály, díky kterým byl vytvořen ekosystém, jenž se sám napájí a zároveň podporuje okolní oblasti. Podle nich je zároveň možná upravovat zevnějšek. Druhý návrh od této firmy pak ukázal konkrétní řešení pro Los Angeles, kdy by bylo možné postavit skyport na existujících parkovacích garážích.

Uber Sky Tower od Pickard Chilton

Uber Sky Tower vytvořilo studio Pickard Chilton ve spolupráci s ARUP a upozorňují, že přestože jde o koncept, není to v žádném případě sci-fi. Jde o modulární návrh, kdy lze na sebe napojovat jednotlivé části jak do výšky, tak do šířky, a snadno je tak možné skyport uzpůsobit potřebám dané lokality. Každý modul umožňuje každou hodinu 180 vzletů a přistání a odbaví až 1 800 pasažérů.

eVTOL Aircraft Skyport od BOKA Powell

Návrh firmy BOKA Powell vyhlíží o něco méně futuristicky. Jeho konstrukce je navržena tak, aby si snadno poradila se změnou povětrnostních podmínek. Za hodinu zvládne 1 tisíc vzletů a přistání pro dva až čtyři tisíce pasažérů. Zároveň slibuje, že cestující z běžných aut dokáže ze země dostat do letadla do tří minut.

Skyport od Gannett Fleming

Gannett Fleming svůj skyport označuje jako „Tlapa“ (The Paw) a jeden modul by každou hodinu dokázal přijmout nebo odbavit 52 letů. Moduly jsou jednoduše škálovatelné a do roku 2028 firma plánuje, že by dokázala každou hodinu odbavit 600 příletů a odletů pro 4 tisíce lidí.

Mega Skyport od Corgan

Se zajímavý návrhem, zapadajícím do současné infrastruktury, přišla firma Corgan. Její skyport je na rozdíl od ostatních rozlehlý na mnohem větší ploše a je vystavěn nad existující dálniční sítí. Corgan by tím chtěl vytvořit nové dopravní tepny navázané na současnou infrastukturu.

The Hive od The Beck Group

Inspiraci ve včelích úlech hledala pro svůj návrh firma Beck. I její design je flexbilní a škálovatelný. Jeden modul zvládne 150 vzletů a přistání za hodinu, přičemž dokáže být škálován na tisíc letů za hodinu.

Zdroj: The Verge, New Atlas, Business Insider

Diskuze k článku