Uber ukázal další létající taxi pro UberAIR. Chce se stát Amazonem pro přepravu

Uber pokračuje v ambiciózním plánu s létajícími taxíky. V roce 2020 chce začít hybridy dronů, letadel a helikoptér aktivně testovat a o tři roky později již komerčně provozovat první létající taxislužbu. Na druhém ročníku konference Evelate v Los Angeles proto Uber ukázal další verzi svého prototypu, jak by létající auto mohlo vypadat. Do smělé iniciativy se přidávají i další firmy.

Poprvé jsme o UberAIR psali loni na podzim (oficiálně jsou tyto plány známy ještě déle) a Uber měl už tehdy koncept a vizualizaci, jak by mohla „letadla“, jež by přepravovala lidi ve městech místo klasických taxíků, vypadat. Nyní americká firma ukázala aktualizovaný model, který přináší několik změn. Jde ve své podstatě o propojení letadla a helikoptéry s prvky z dronů.

Přeprava se přesune do vzduchu

Místo překlopného rotoru má nový koncept pro vzlet čtyři složené rotory, které slouží pro vzlet a přistání. Na zádi je pak pátý rotor, který letadlo pohání kupředu. Čtveřice horizontálních rotorů na křídlech obsahuje dva složené rotorové systémy nad sebou, jež se točí stejným směrem. Podle Uberu má tento koncept zajistit mnohem tišší chod, než mají tradiční jednoduché rotory na vrtulnících nebo párované rotory na kvadropkoptéře, a také celkově lepší výkon.

Osobní letadla UberAIR budou na elektřinu a svým výkonem někde mezi běžnými letadly a drony. Mají se pohybovat rychlostí až 320 kilometrů v hodině ve výšce zhruba 300 až 600 metrů nad zemí. Představa je taková, že v městech budou přelétat mezi tzv. skyporty umístěných na střechách výškových budov, případně na přistávacích plochách jinde ve městě. Na jedno nabití uletí asi 100 kilometrů. Uber plánuje, že každý skyport bude schopný odbavit 200 vzletů za hodinu. Nejprve budou letadla ovládat lidé, ale smyslem celého konceptu je, že do budoucna budou létat autonomně.

„Myslíme si, že přeprava ve městech se přesune do vertikální roviny. Chceme to přetavit do reality,“ prohlásil pro stanici CBS šéf Uberu Dara Khosrowshahi. Létající vozítka s logem UberAIR bude možné objednat stejně jednoduše jako taxi – přes mobilní aplikaci. UberAIR pojme až čtyři cestující s tím, že náklady by se do budoucna měly snížit pod hranici, kolik stojí běžný provoz auta. Pro začátek Uber počítá s cenou 5,73 dolaru (125 korun) za pasažéra na jednu míli. Ideálně by ale chtěl atakovat hranici 0,44 dolaru (10 korun).

Budoucnost vyvíjí americká armáda i NASA

Uber hodlá kolem osobní a městské letecké dopravy vytvořit komplexní síť, aby její benefity mohli využívat skutečně všichni obyvatelé, a stát se tak něčím jako Amazon pro přepravu, jak CBS prozradil Khosrowshahi. Za dostupnou cenu by se lidé snadno vyhli zácpám a dalším dopravním potížím. Důležité je, že zmíněný koncept Uberu slouží jen k demonstraci, jak mohou létající auta budoucnosti vypadat, ale sám Uber jejich výrobu neplánuje. Na tom bude spolupracovat s mnoha významnými partnery, jež tato přeprava také velmi zajímá.

O tzv. eVTOL (vertical takeoff and landing) letadla, tedy elektrická letadla s vertikálním vzletem a přistáním, se zajímá celá řada významných firem. Na unikátním konceptu rotorů, která dosud nikdo nevyrábí, spolupracuje Uber s americkou armádou. Ta by ho pak mohla využít i pro vlastní účely. S NASA zase Uber vyvíjí technologii pro řízení letového provozu nad městy.

Koncept elektrického VTOL letadla od Embraer

Přestože je plán Uberu velmi ambiciózní a zatím není vůbec jasné, zda se podaří překonat všechny překážky (regulatorní, technologické, infrastrukturní a další), aby mohla létající taxislužba ve městech reálně fungovat, spolupracuje na výrobě letadel mnoho firem.

Partneři Uberu jsou výrobci letadel Embraer a Pipistrel Aircraft a nově také Karem. Spolupráce je navázaná rovněž s týmem Aurora Flight Sciences, který patří Boeingu, a firmou Bell, která se dosud zaměřovala hlavně na helikoptéry. Dosavadní partner Mooney již s Uberem na eVTOL konceptech nepracuje.

Demokratizace osobního létání

Brazilský Embraer působí v letadlovém byznysu téměř padesát let a patří v tomto ohledu k nejzkušenějším výrobcům, s nimiž Uber spolupracuje. Vytvoření létajícího taxi odpovídající službě UberAIR je ale i pro Embraer zbrusu nová zkušenost. Zmíněný tým Aurora Flight Sciences koupil Boeing teprve loni, ale s testováním autonomních leteckých systémů již má vcelku bohaté zkušenosti. Podle šéfa Aurory Johna Langforda se za padesát let letecké technologie v oblasti on-demand přepravy vůbec nepohnuly a právě autonomie to má změnit.

Koncept elektrického VTOL letadla od Karem

Že je v této oblasti budoucnost, dokazují i změny u dvou dalších zmíněných firem. Z Bell Helicopter se stal pouze Bell a ze slovinského Pipistrel Aircraft je Pipistrel Vertical Solutions. Obě změny značí, jakým směrem se chtějí tito výrobci vydat – osobní eVTOL letadla jsou přesně tou cestou. Všechny firmy již mají koncepty a bude zajímavé sledovat, jak je budou v následujících letech rozvíjet. Na přiložených ilustracích si můžete všimnout, jak každý model sází na jiné technologie, polohy i typy rotorů a podobně.

První města, v nichž by chtěl Uber svou vzdušnou taxislužbu v roce 2023 spustit, jsou Dallas a Los Angeles. Od Dubaje se prozatím opustilo. Byť není vůbec jasné, zda se vše podaří a půjde podle plánu, sledovat podobné vize ohledně budoucnosti přepravy je rozhodně vzrušující. Obzvlášť když do toho nedělá jen Uber, ale například i Airbus, který chce demokratizovat osobní létaní, nebo startup Kitty Hawk, který patří zakladateli Googlu Larrymu Pageovi.

Koncept elektrického VTOL letadla od Pipistrel Vertical Solutions

Koncept elektrického VTOL letadla od Bell

Koncept elektrického VTOL letadla od Aurora Flight Sciences

Zdroj: The Verge, Bloomberg, CBS

Diskuze k článku