Škodovka spustila ve spolupráci se třemi pražskými univerzitami studentský carsharing Uniqway

Jeden carsharing již Škoda Auto prostřednictvím své inovační pobočky DigiLab provozuje. Nyní ale spouští další, zaměřený na zcela jinou klientelu. Zatímco HoppyGo slouží jako P2P carsharing ke sdílení vlastních aut mezi lidmi, novinka Uniqway je ryze studentská služba. Pražští studenti vysokých škol budou moci nově jezdit ve sdílených Fabiích.

Uniqway je celoevropsky unikátní platforma, na níž se vedle Škody Auto a zmíněného DigiLabu podílejí také studenti ze tří pražských univerzit. Do projektu, jehož pilotní provoz se rozběhne na začátku července, se zapojily České vysoké učení technické, Česká zemedělská univerzita a Vysoká škola ekonomická.

Do Prahy pošle Škodovka, která celý projekt financuje, pro začátek 15 zbrusu nových vozů Škoda Fabia Style. Tyto auta s brandingem Uniqway si budou moci na začátku vypůjčit zhruba tři stovky studentů, od nichž bude sbírán feedback. Pokud se pilotní provoz osvědčí, otevřou se sdílené vozy pro celé akademické obce tří zmíněných univerzit. Do budoucna se počítá i s možností zapojení dalších škol.

Stačí mít studentský průkaz

K zapůjčení vozů, které budou rozmístěné ve vybraných lokalitách po Praze, bude stačit pouze aplikaci Uniqway a studentský průkaz ISIC. Na rozdíl od jiných carsharingů nebudou muset studenti platit žádný registrační poplatek ani nic podobného. Platit se bude pouze za ujeté kilometry a čas. Škodovka prozatím neprozradila konkrétní částky, ale chce se prý dostat na nejnižší hranici aktuální carsharingové nabídky.

Například Car4Way, největší český carsharing, aktuálně poskytuje Škodu Fabii nejvýhodněji za 5 Kč za minutu za první půl hodinu, kde jsou kilometry zdarma. Lze tedy očekávat, že Uniqway nebude chtít být o mnoho dražší. Navíc je možné, že nabídne také výhodnější balíčky, jako to dělá i Car4Way. V ceně je jinak servis, pojištění, zimní pneumatiky a dálniční známka.

K dispozici budou studentům zmíněné vozy Škoda Fabia ve variantě Style s motorem 1.0 TSI 81 kW a benzinovou nádrží. Tankování však uživatelé řešit nemusí. A pokud palivo dochází, je ve voze k dispozici karta CCS, kterou se tankování zaplatí. Řešit se naopak bude muset to, kde si auto půjčit, nebo ho odevzdat. V aplikaci Uniqway budou zóny, kde je možné auto vrátit. Prozatím ale nejsou známé konkrétnější informace.

Pro účely správného zaparkování nicméně budou mít vozy Uniqway v palubní desce speciální tlačítko, které bude pomocí barevného kódu informovat, zda auto stojí v povolené parkovací zóně či na správném místě pro vrácení vozidla.

Projekt řídí studenti

„Nápad vznikl na schůzce Škoda Auto ČR a rektorů tří pražských univerzit. Chápeme mobilitu budoucnosti jako cílenou službu a chceme akademickou komunitu touto platformou pro sdílení vozidel podpořit. Chceme zajistit, aby vždy mohla využít vhodnou nabídku mobility. Sdílená ekonomika je nejen pro mladou generaci mnohem více než jenom trend,“ uvedl k novému projektu Luboš Vlček, vedoucí Škoda Auto Česká republika.

Zatímco mladoboleslavská automobilka projekt financuje, na vývoji aplikace, grafickém designu i marketingových aktivitách pracovali sami studenti. V tom je rovněž celý carsharingový projekt unikátní, protože jde o první studentskou službu, kterou Škodovka realizuje.

„ŠKODA AUTO DigiLab a tým studentů jsou nyní zodpovědní za operativní řízení. Poskytujeme studentům potřebné dovednosti k úspěšné realizaci projektů mobility. Díky know-how našeho inovativního centra budeme produkt na trhu dlouhodobě dál rozvíjet,“ doplňuje Jarmila Plachá, vedoucí škodováckého DigiLabu.

Diskuze k článku