Automobilka se spojuje s vlakovým dopravcem. Škoda Auto DigiLab a Leo Express budou společně rozvíjet chytrou mobilitu

Místo konání velkého pražského Smart Mobility Hackathonu je více než příznačné. Vývojáři a bystré mozky z celého světa prožijí intenzivní víkend v sídle Škoda Auto DigiLabu, který při té příležitosti oznámil velkou novinku. Dceřiná firma Škody Auto se domluvila na významné spolupráci s Leo Expressem. Vzájemně chtějí rozvíjet právě chytrou mobilitu.

Jde o vcelku unikátní spojení největší tuzemské automobilky a vlakového i autobusového dopravce, což jsou způsoby přepravy, jež si obvykle silně konkurují. Jenže jak DigiLab, inovační pobočka Škody Auto, tak Leo Express začali v loňském roce provozovat vlastní carsharingové platformy, kde se nakonec jejich vize a zájmy prakticky zcela proťaly.

Carsharing jako první společný projekt

Prakticky ve shodnou dobu před rokem vznikly v České republice dva nové P2P carsharingy. Leo Express spustil SmileCar a tehdy ještě pod hlavičkou Creative Docku začal fungovat také HoppyCar. Služba se nakonec přejmenovala na HoppyGo a začátkem letošního roku se k ní oficiálně přihlásila právě Škoda Auto DigiLab. A právě tady se začal rodit nový podnik, do něhož nyní oficiálně DigiLab a Leo Express vstupují.

Společná firma, v níž bude mít blíže nespecifikovanou majoritu Škoda Auto DigiLab, ponese nadále značku HoppyGo a do budoucna sloučí pod jednu platformu právě oba zmíněné carsharingy. Půjde ale pouze o první část mnohem rozsáhlejší spolupráce, kterou spolu noví partneři chystají.

„Připravujeme společně projekty integrované mobility, multimodality a intermodality, v čemž obě firmy vidí budoucnost. A první věc, na které spolupracujeme, je společný carsharing,“ vysvětluje Jan Charouz, dosavadní šéf SmileCaru, který se přesouvá do pozice CEO nově vzniklého joint venture HoppyGo. Neznamená to však, že SmileCar ihned skončí.

Jan Charouz

Společná vize budoucnosti mobility

Celá spolupráce je teprve na začátku a společnou carsharingovou platformu pod staronovou značkou HoppyGo, na níž se propojí stávající uživatelé obou služeb, chce mít DigiLab s Leo Expressem připravenou do léta. Až poté změnu pocítí sami uživatelé. Pro ně to bude znamenat především rozšířenou nabídku, v níž by mělo být zpočátku zhruba 750 aut. To je podle posledních dat asi polovina všech aut, jež se aktuálně v českém carsharingu nachází, nicméně toto číslo neustále roste.

Spojením navíc rozvoj carsharingu v podání DigiLabu a Leo Expressu rozhodně nekončí, naopak. Budou se hledat další funkční synergie, jako je například napojení na rezervační systém a vlakovou a autobusovou dopravu Leo Expressu nebo další aplikace a služby, jimiž disponuje DigiLab. Uživatelé se tak mohou těšit na ještě lepší platformu a nové funkce.

„Naše vize mobility budoucnosti se perfektně slučovala s vizí SmileCaru. Proto nám dávalo smysl začít uvažovat o spojení a založení společné firmy, jež by byla významná a obsáhla nejen P2P carsharing, ale také další složky mobility, které bychom mohli dále rozvíjet,“ říká Petr Dörner. Ten dosud v DigiLabu zastával roli projektového manažera HoppyGo a nově se přesune do role provozního ředitele služby.

Mobilita jako služba

Dlouhodobou vizí Škody Auto je nabízet mobilitu jako službu. Přestože mladoboleslavská automobilka ohlásí další rekordní výsledky, uvědomuje si, že do budoucna by nebylo dobré zůstat jen u prodeje aut. Byť rozhodně nadále půjde o největší část jejího byznysu. I proto Škodovka našla společnou řeč s Leo Expressem, který také vidí v multimodalitě a intermodalitě jasný budoucí směr.

V prvním případě jde o způsob dopravy, kdy člověk v průběhu týdne využívá rozdílné dopravní prostředky. Do práce tak jezdí autem, ale také hromadnou dopravou nebo na kole. V druhém případě zase využívá různých dopravních prostředků během jediné cesty. Klasicky jde o propojení cesty na kole nebo autem na nádraží a následný přestup na vlak.

Právě takovou myšlenku symbolizuje nové spojenectví. Škoda Auto DigiLabu a Leo Express právě s napojením carsharingu na vlaky a autobusy počítají. Když budete chtít jet například z Prahy na dovolenou někam k Ostravě, zařídí vám HoppyGo jak jízdenku na vlak, tak zapůjčení auta v Ostravě na dojetí do cílové destinace.

HoppyGo i SmileCar dosud fungovaly čistě jako peer-to-peer carsharingy. Někdo, kdo má doma nevyužité auto, ho může jejich prostřednictvím nabídnout těm, kdo ho zrovna potřebují. Lidí, kteří auto vlastnit nechtějí, ale dokážou s ním ročně najet klidně pár tisíc kilometrů, je stále více. Jde o vzrůstající trend nejen v České republice, ale po celém světě. I proto se před rokem do carsharingů pustili také v DigiLabu a Leo Expressu.

Učit, učit, učit

Do budoucna navíc noví partneři nevylučují, že se v rámci carsharingu zaměří i na další segmenty. „Dokážu si představit, že bychom mohli pokrýt také zákazníky, kteří mají malé flotily aut, jež mohou nabídnout k půjčení. Často jde o firemní vozy, které se o víkendu nevyužívají, a právě o víkendech si lidé auta nejvíce půjčují,“ popisuje jednu z možností rozvoje Dörner. Na druhé straně by pak nabídku carsharingu mohli v případě nedostatku vlastních vozů využívat i firemní zákazníci.

Carsharingů různých druhů je v České republice několik. Zatímco na P2P sdílení aut se dosud zaměřovaly právě hlavně HoppyGo a SmileCar, vozy z vlastní flotily nabízí například Car4Way nebo Autonapůl. Všechny tyto služby ale mají jeden společný cíl: edukovat své zákazníky a vysvětlovat, proč dává carsharing smysl. A i to nyní bude pro DigiLab a Leo Express v rámci společného podnikání jednodušší.

Na začátku roku se počet českých uživatelů v carsharingu odhadoval na dvacet tisíc, ale potenciál je samozřejmě mnohem větší. „Když jsme v Leo Expressu začali přemýšlet o carsharingu, od začátku jsem říkal, že carsharing bude mít smysl jen tehdy, když bude dostatečně velký. Musí získat nějakou kritickou masu, aby byl pro všechny strany užitečný. To stále platí,“ dodává Jan Charouz.

Charouzův přesun do role výkonného ředitele HoppyGo znamená, že v této pozici končí Edward Meegan, který službu v Creative Docku rozjížděl. Další zapojení Meegana i celého Creative Docku v rámci HoppyGo bude teprve předmětem diskuzí, nicméně se očekávalo, že Creative Dock v určitém momentu stejně na míru vybudovaný startup odevzdá. Tak jako tomu bylo například i v případě Zonky a PPF.

Diskuze k článku