Škoda Auto chce hrát prim v mobilitě budoucnosti. Technologie hledá i v novém izraelském DigiLabu

Škoda Auto zažívá zlaté časy. Prakticky každý měsíc hlásí největší česká automobilka rekordní čísla. Její vozy mají úspěch jak doma, tak v zahraničí, ale ve Škodovce moc dobře vědí, že to není napořád. Automobilový průmysl čeká v následující dekádě velká proměna a Škoda Auto chce být u toho. Nové technologie proto začala hledat také v Izraeli.

Automobilový průmysl byl historicky z většiny tvořen především hardwarem. Jak ale ukázala například jedna z hlavních automotive konferencí, EcoMotion, která proběhla koncem května v prosluněných docích v Tel Avivu, čekají nás v tomto ohledu velké změny. Konzervativní oblast se chystají významně proměnit a posunout stovky startupů a inovativních firem. Díky nim bude hrát v autech a dalších dopravních prostředcích stále důležitější roli software.

Nejhlasitěji se mluví především o autonomních autech, tedy těch, v nichž nebudete muset držet volat ani šlapat na plyn. Testuje je většina velkých hráčů, ale byť je budoucnost se samořiditelnými vozy relativně snadno představitelná, realizace je mnohem složitější. A tak než se k ní dostaneme, budeme muset udělat několik menších krůčků. Jisté je to, že v následujících deseti letech čekají celý automobilový průmysl větší změny než za poslední století.

Nová podoba mobility

Právě to si velmi dobře uvědomili ve Škoda Auto, kde vytvořili strategii do roku 2025, jejíž klíčovou částí je digitalizace. „Součástí strategie na rok 2025 je, že se Škodovka stává poskytovatelem mobility, která může mít různé podoby. Budeme i nadále prodávat auta, ale věříme, že nové služby, které se napojí na automobily, mohou zákazníkovi přinést další přidanou hodnotu,“ vysvětluje záměry automobilky Jarmila Plachá, šéfka Škoda Auto DigiLab.

Jarmila Plachá, šéfka Škoda Auto DigiLab (Foto: René Fluger, Škoda Auto)

Škodovka už navíc v této oblasti nebude soupeřit zdaleka jen s tradičními automobilkami. Autonomní vozy a moderní technologie v mobilitě zajímají také velké digitální a IT firmy. Proto Škoda Auto na začátku roku otevřela druhou pobočku své inovační paže DigiLab přímo v Izraeli, kde se chce napojit na slibné projekty tamních startupů. V propojení s izraelskou IT scénou ji pomůže tamní importér (nejen) vozů Škoda Champion Motors – a že je o co stát.

V Izraeli, který má méně obyvatel než Česká republika, je přes šest tisíc startupů a více než sto akcelerátorů či inkubátorů. V blízkovýchodní zemi je k dispozici obrovský kapitál, vedle zhruba 120 venture kapitálových firem tu startupy významně podporuje také samotný stát. V roce 2017 se do mladých firem napumpovalo 5,2 miliardy dolarů a mnoho z nich sklidilo nemalé úspěchy. Zrealizovaly se exity za celkem 23 miliard dolarů. Není proto takovým překvapením, že startupy tvoří téměř polovinu izraelského exportu.

Izrael jako centrum budoucnosti

Do pulzujícího technologického centra, s jehož koncentrací chytrých mozků se může vedle Silicon Valley poměřovat jen málo míst na celém světě, vstupuje Škoda Auto DigiLab s velkými ambicemi. Po pěti měsících už má izraelská pobočka rozjetých zhruba deset projektů a její představitelé neskrývají spokojenost. Škoda Auto je suverénně nejsilnější evropskou automobilovou značkou v zemi, v Izraeli má skvělé renomé, a tak je pro startupy lákavé na technologiích pro Superby, Kodiaqy nebo Karoqy pracovat.

„DigiLab tu sice teprve začíná, ale startupy se předbíhají, aby s námi mohli spolupracovat. To je pro nás dobrá zpráva,“ potvrzuje Vít Lichtenstein, který byl jedním z prvních zaměstnanců rozvíjejícího se izraelského DigiLabu. V něm působí jako šéf technologického skautingu a business developmentu.

Izraelská konference EcoMotion ukázala stovky technologií pro mobilitu (Foto: René Fluger, Škoda Auto)

V Izraeli můžete narazit na skutečně všechno, od jednodušších řešení, týkajících se kombinování dopravních prostředků, po komplexní technologie pro podrobný monitoring dopravy nebo samořiditelná auta. Proto se ani sama Škodovka nechce omezovat v tom, s kým bude na rozvoji mobility spolupracovat. Dokazuje to ostatně i první čtveřice startupů, která se v izraelském DigiLabu objevila.

Škodovka si aktuálně hraje s řadou senzorů, které mají různá využití, a nezapomíná ani na bezpečnost. Jakmile totiž jednou začnou auta jezdit sama, protože je bude řídit počítač, je zcela klíčové, aby se vám do něj nemohl nikdo nabourat.

Bezpečnost i pojistka na míru

Projekt Guardian vyvíjí senzor, s nímž dokáže monitorovat veškeré dění uvnitř vozu. Detekovat dokáže pohyb na jeden mikrometr a posádce například připomene, zda má správně zapnuté bezpečností pásy. Může také upozornit na zapomenuté dítě nebo psa v autě. Do budoucna je navíc na základě nepřetržitého monitoringu možná celá řada dalších využití, ať už co se týče bezpečnosti, autonomního řízení nebo zvětšení pohodlí z jízdy.

Startup Otonomo zase svou technologii založil na velkých datech. Z jízdy lze totiž získat obrovské množství různých dat, které však zatím obvykle zůstávají nevyužita. Na základě toho, jak řídíte, bude do budoucna možné přizpůsobovat výši vaší pojistky, a Otonomo vytváří platformu, na níž data otevírá třetím stranám. Přes senzory ve vozech bude možné objednat doplnění paliva kdekoliv mimo čerpací stanici nebo si nechat doručit přímo do kufru balíček.

Další projekt Anagog propojuje data získaná z mobilních telefonů, díky kterým zjišťuje, kde jste zaparkovali nebo kdy se k autu vrátíte. Podle toho dokáže například řídit a zjednodušit parkování. Zdánlivě nezajímavě pak může působit startup XM Cyber, který se zabývá prevencí kyberútoků. Jenže jak už bylo zmíněno, pro mobilitu budoucnosti je i toto velmi důležité téma. V XM Cyber navíc působí lidé se zkušenostmi z izraelských bezpečnostních složek, v nichž je expertíza v boji s kybernetickými hrozbami na vysoké úrovni.

Škodovka nemá dané žádné termíny, kdy by se mohly začít ať už některé zmíněné technologické novinky nebo jakékoliv další, v jejích vozech objevovat. Jisté je to, že nejen na izraelském trhu panuje obrovská konkurence, a tak jde především o rychlost. Kdo si nadějných projektů všimne nejdříve – a dokáže je nasadit –, vyhraje. Proto najdeme v Izraeli také Škoda Auto DigiLab. Největší česká automobilka chce být u toho.

Diskuze k článku