Rekola představila elektrokola. Cena je 15 Kč za odemknutí a 2 Kč za minutu jízdy

Od poloviny června mohou Pražané využít elektrická rekola. Po šesti letech, kdy Rekola nabízela kola, koloběžky a skateboardy, je to pro startup další krok k naplnění vize udržitelné městské mobility.

Růžová elektrokola jsou výsledkem ročního vývoje, který proběhl za podpory energetické skupiny innogy. Ladili jsme každý detail. Chtěli jsme, aby kola byla lehká, zvládala jízdu po kostkách a měla minimální uhlíkovou stopu,“ vysvětluje cestu za městským elektrokolem na míru Vítek Ježek, CEO a zakladatel Rekol.

Partnerstvím s Rekoly oslovujeme aktivní lidi, kteří vyznávají podobné hodnoty jako my v innogy. Tedy lidi, kteří se zajímají o inovace, moderní životní styl a čisté životní prostředí. To všechno beze zbytku splňuje sdílení elektrokol,“ vysvětluje David Konvalina, ředitel innogy pro maloobchod a marketing. Díky partnerství mají noví zákazníci innogy možnost získat předplatné na půjčení elektrokol či klasických rekol.

Zakladatel Rekola Vítek Ježek (vlevo) s investorem Ondřejem Frycem

Všechna elektrokola mají výměnnou baterii, takže se baterky mění přímo na ulici a není potřeba kola neustále převážet. Středový motor o síle 250w napájí kolo až do 25 km/h, ale rychlost může být reálně ještě vyšší, pokud cyklista vyvine vyšší rychlost vlastní silou. V průměru jezdí elektrokola o 21 % rychleji než běžná kola.

Inovace i expanze

Elektrokola jsou pro inovativní startup ideální možností, jak rozšířit uživatelskou základnu. Aktuálně na rekole jezdí každý třetí Pražák mezi 20-30 lety, ale cílem je dát možnost využít výhody městské mikromobility i starším nebo zdravotně znevýhodněným.

I proto pro nás bylo důležité, aby byla elektroRekola opravdu lehká – a to se povedlo. Jsem hrdý na kolegy z vývoje, kterým se podařilo přijít s městským elektrokolem, jenž je téměř k nerozeznání podobné od našich klasických kol,“ říká Ježek.

Investice od Reflex Capital Ondřeje Fryce umožnila nejen expanzi, ale i rozvoj technologií. Dnes už přes 200 000 uživatelů odemyká kola přes QR kód nebo využívá určení přesné lokace díky GPS. Inovační tým Rekol také využívá 3D tisk pro prototypování nových součástek, či detailní datovou analýzu pro výběr zón.

Bikesharing je součástí městské mikromobility

Podle Horace Dediu, experta na mikromobilitu, je 93,8 % pěších pochůzek a čtvrtina jízd autem ve městech kratších než tři kilometry. Právě tam dávají kola a elektrokola perfektní smysl. „Bikesharing by měl být přirozenou součástí pohybu ve městě. Víme, že 20 % uživatelů pro zdolání trasy využívá kola společně s MHD,“ vysvětluje Ježek. „Ambicí není MHD či auta nahradit, ale nabídnout doplnění, či alternativu, kde to dává smysl,“ doplňuje.

Elektrokola jsou dnes pro mnoho světových bikesharingů vlajkovou lodí, která má přilákat nové uživatele. Není divu: dojet na schůzku v rekordním čase a bez potu je pro mnoho městských cyklistů zásadní. I proto tento rok překonal prodej kol s baterií v Holandsku těch bez ní.

Spuštění na Praze 7

Pohyb na elektroRekole je po Praze neomezený. Ale parkování a půjčení bude možné jen ve vybraných lokacích. Na začátku spuštění půjde o celé rezidenční území Prahy 7, jako je Letná a Holešovice, postupně se území rozšíří. Půjčit si je i rezervovat mohou uživatelé přes mobilní aplikaci Rekola.

Uživatelé s předplatným budou platit pouze minutovou sazbu 2 Kč/min a to až do konce července. Pro ostatní bude cena 15 Kč za odemknutí a 2 Kč/min. Výhodněji se dá jezdit na elektroRekole s innogy. Noví zákazníci innogy mohou získat předplatné na 500 minut jízdy na elektrokole a k tomu ještě čtyřměsíční předplatné na jízdy na klasických kolech.

Diskuze k článku