Praha začala testovat chytré lampy. V Karlíně měří emise a šetří elektřinou

Během června v Karlíně odstartoval pilotní projekt Chytré osvětlení plus, který vznikl v rámci konceptu Smart City s cílem využívat technologie na zlepšování života v Praze. V rámci pilotu se testují možnosti modernizace stávajících pouličních lamp. Ta obnáší jejich vybavení moderními senzory, které měří kvalitu životního prostředí nebo intenzitu dopravy.

V lampách jsou nainstalována úsporná LED svítidla doplněná o senzory schopné měřit teplotu, hluk, prach, ozón, oxidy uhlíku a dusíku, oxid siřičitý a také intenzitu dopravy. Celkově bylo v rámci projektu modernizováno 92 lamp veřejného osvětlení na Karlínském náměstí a přilehlých ulicích (Peckova, Křižíkova, Kolárova, část ulice Sokolovská a Thámova v okolí metra).

Celkové náklady na instalaci nové technologie, roční servis a sběr dat činí 4,7 milionu korun. Pilotní projekt poběží šest měsíců, další půlrok zabere vyhodnocování výsledků. Pro městskou firmu Operátor ICT (stojící za Smart City v Praze) projekt chytrého osvětlení realizovala technologická firma Alef Nula.

„Chytré lampy jsme zvolili i z důvodů šetření nákladů. Lampy jsou pod trvalým napájením, díky tomu nemusíme pro nové senzory stavět speciální infrastrukturu,“ uvedl Vítězslav Klika, projektový manažer Smart Prague z Operátora ICT. „Protože chráníme investice, vyzkoušíme si technologii nejprve na menším prostoru. Pokud se osvědčí, můžeme jí navrhnout k dalšímu rozmístění po Praze,“ dodal.

Nová světla jsou vybavena dálkovým řízením intenzity a je možné u nich nastavit minutový kalendář umožňující plynule tlumit jejich jas. Město tak na svícení ušetří a obyvatelé okolních domů ocení snížení světelného smogu. Díky informacím o aktuálním stavu svítidel město ušetří také na údržbě.

Efektivnější doprava, koordinování stavebních prací i snížení smogu

Instalace řešení na jednu lampu údajně netrvala ani 30 minut, protože nebylo potřebné měnit celou lampu. Otevřít bylo potřeba jen vrchní část, ve které byly umístěny žárovky či zářivky.

V lampě je umístěna technologie firmy ICE Gateway zahrnující mikropočítač běžící na operačním systému Linux a umožňuje propojení senzoriky. Výhodou je, že k systému je možné připojit řadu senzorů od různých výrobců. Postupně se tak do něj dají přidávat další funkce.

Naměřená data komponent se zpracovávají a odesílají prostřednictvím mobilní sítě do cloudového úložiště, kde k nim mají přístup odborníci z městské firmy Operátor ICT a magistrátu. Nasbíraná data budou také vyhodnocovat.

„Na základě výsledků měření může město v Karlíně zefektivnit dopravu, lépe koordinovat stavební práce, snížit úroveň smogu a přizpůsobit intenzitu světla veřejných lamp denní době a aktuálnímu provozu. Informace o uzavírkách či dopravní špičce pomohou záchranářům nebo hasičům, ale i řidičům při plánování trasy,“ vysvětluje Michal Kožíšek, výkonný ředitel firmy Alef Nula.

Diskuze k článku