Nechceme zůstat jen u výroby aut, hlásí Škoda Auto. S carsharingem HoppyGo chce měnit mobilitu

Sdílená ekonomika začíná prostupovat do stále více oblastí. V některých případech jsme si již zvykli, například u Airbnb nebo Uberu. Zatímco Uber už bereme v rámci sdílené mobility jako alternativu k běžné taxislužbě za samozřejmost, na půjčování automobilů jako takových ještě naučení nejsme. Škoda Auto ovšem i tzv. carsharingovým službám velmi věří – proto si nechala před rokem vyvinout v Creative Docku platformu HoppyGo.

V prvním roce se Škoda Auto k HoppyGo oficiálně nehlásila. Start nové carsharingové platformy byl ovšem úspěšný. Dnes má HoppyGo na 500 zaregistrovaných aut a každý měsíc přibývají 2 tisíce uživatelů, kteří si stáhnou mobilní aplikaci. Přes ní si pak snadno mohou libovolné auto z nabídky zapůjčit. Měsíčně se nyní přes HoppyGo domluví několik stovek zápůjčních dní. A Škoda Auto teď do tohoto byznysu vstupuje oficiálně a naplno.

Potvrzuje to ostatně vzrůstající oblibu carsharingu, který se pomalu začíná etablovat jako další alternativa v mobilitě. Zatímco v roce 2015 byla velikost celosvětového carsharingové trhu přes 1,2 miliardy dolarů, do roku 2024 by měla podle Global Market Insights vyrůst až na 16,5 miliardy dolarů.

Podle dat agentury Frost & Sullivan by se měl do deseti let také zhruba čtyřikrát až pětkrát zvětšit jak počet uživatelů, tak počet aut v carsharingu. Ze 112 tisíc aut v roce 2015 na více než 420 tisíc v roce 2025. Počet uživatelů by měl za stejnou dobu ze sedmi milionů vyrůst až na 36 milionů.

Dává to smysl

Ve Škoda Auto jsou proto přesvědčeni, že je třeba na tomto trhu být. A to i přesto, že jim hlavní byznys, tedy výroba a prodej automobilů, jde více než dobře. „Škoda Auto je tradičním výrobcem automobilů, v tom jsme velmi dobří. Nechceme ale do budoucna zůstat jen u toho,“ vysvětluje pro Tyinternety Jarmila Plachá, vedoucí Škoda Auto DigiLabu.

Právě inovační pobočka mladoboleslavské automobilky ve spolupráci s Creative Dockem carsharingovou platformu vyvinula. „Škoda Auto chce do budoucna nabízet svým globálním zákazníkům mobilitu jako službu (MaaS = Mobility as a service) a hledá nové koncepty, které jí pomohou ve sledování této strategie,“ doplňuje Jarmila Plachá. Carsharing, konkrétně P2P půjčování aut, je jedním z nich.

Škoda Auto DigiLab byl do vývoje HoppyGo zapojen od začátku, nicméně oficiálně byl jako tvůrce dosud komunikován pouze Creative Dock. Mělo to jednoduchý důvod: automobilka si nejprve chtěla ověřit, zda bude na českém trhu vůbec podobný koncept fungovat.

Jarmila Plachá, vedoucí ŠKODA AUTO DigiLab

„Chceme, aby naše nové digitální služby a produkty v první řadě přinášely hodnotu pro naše zákazníky. To by měl být hlavní důvod, proč si zákazník danou službu či produkt opakovaně objedná a využije,“ popisuje strategii Škody Auto Plachá. Až když dojde k ověření konceptu, k projektu se oficiálně přihlásí.

Startup na objednávku

Po roce v provozu si v Mladé Boleslavi vyhodnotili, že je projekt HoppyGo funkční, a tak značku nově prezentují s claimem „Powered by SKODA AUTO DigiLab“. „Naším cílem je stát se klíčovým poskytovatelem mobility v rámci České republiky v oblasti peer-to-peer car lendingu,“ hlásí Plachá. Škoda Auto DigiLab má mimo jiné jako kvalitní a spolehlivá značka pomoci s růstem a získáváním nových zákazníků.

Pro uživatele HoppyGo se nic nemění. V plánu nicméně je, že celý startup postupně převezme Škoda Auto. Z pohledu Creative Docku se tak bude jednat o podobný scénář jako v případě úspěšného startupu Zonky a investora Home Credit.

„Moje mise je udělat z HoppyGo životaschopný projekt, provést ho prvními lety existence a nakonec ho opustit jako platformu v plné kondici. Pokud vše půjde jak má, projekt zcela převezme Škoda Auto DigiLab. Já v projektu zůstanu do té doby, do kdy mu budu moci přidat nějakou hodnotu,“ říká Edward Meegan z Creative Docku, který HoppyGo řídí jako CEO. Meegan už během našeho podzimního rozhovoru říkal, že za každým významným carsharingem dnes stojí automobilka.

Jako Airbnb pro auta

Carsharingových platforem je v České republice hned několik. Vedle HoppyGo u nás v různých režimech fungují SmileCar, CAR4WAY, Autonapůl, AJO a EMUJ. Všechny ale mají podobnou misi: naučit Čechy, že sdílení aut dává smysl, a obecně vysvětlovat výhody carsharingových platforem.

„Celý trh s carsharingem je v Česku ještě velmi mladý. My i naši konkurenti máme před sebou ještě hodně práce, abychom uživatele naučili, co carsharing je a jak se používá,“ uvědomuje si Edward Meegan.

Klíčové je, že carsharing jako takový má více podob. Například CAR4WAY buduje ve spolupráci s jedním z největších prodejců nových aut u nás, skupinou Auto Louda, vlastní flotilu vozů, kterou následně půjčuje. HoppyGo či SmileCar proti tomu fungují jako P2P platformy, kde si uživatelé půjčují vozy napřímo mezi sebou.

Edward Meegan, CEO HoppyGo

„Náš peer-to-peer model se zakládá na důvěře mezi majitelem auta a jeho nájemcem. Hlavní naší výzvou je tedy důvěryhodnost služby, kterou poskytujeme. K tomu potřebujme variabilitu, dostatečný výběr lokací a neustálé vylepšování zákaznické zkušenosti,“ dodává šéf HoppyGo.

Carsharingy na modelu P2P vytvářejí jakási „tržiště“ pro mobilitu, na nichž ten, kdo má auto a zrovna ho nepotřebuje, své auto nabídne někomu jinému. „Je to jako Airbnb pro auta,“ srovnává šéfka Škoda Auto DigiLab. I tento příklad může pomoci s osvětou a rozšířením povědomí o podobných službách.

Škodovka chce oslovovat také majitele aut, aby se do sdílení zapojili. „Představte si, že váš Karoq, když pozná, že máte v úmyslu ho na 10 hodin zaparkovat, vám rovnou nabídne: pronajmi mě a díky penězům z pronájmu můžeš snížit náklady na můj provoz,“ dodává.

Diskuze k článku