Medializace sporů Uberu pomáhá v budování značky. Znají ji už téměř dvě třetiny Čechů

Sdílená ekonomika je v České republice stále nový fenomén, který má stejně jako všude ve světě velký potenciál. U nás tento pojem zná zatím jen necelá třetina populace a přibližně čtvrtina Čechů si již nějakou sdílenou službu vyzkoušela. Nejvíce roste povědomí o Uberu. Nejznámější značkou je Zonky.

To, že dvě třetiny lidí o sdílené ekonomice zatím vůbec neslyšeli, nebo o ní příliš nevědí, ukazuje na to, že má tato rychle rostoucí oblast velký potenciál. Své služby nebo majetek nyní nabízí v České republice osm procent lidí, dalších deset procent se na to chystá. Vyplývá to z nejnovějšího výzkumu společnosti Ipsos, který si nechala zpracovat Česká asociace sdílené ekonomiky.

„Sdílená ekonomika je na vzestupu. Lidé tyto služby využívají především kvůli finanční úspoře (64 %). Ti, co je zatím nevyužívají, jako nejčastější důvod uvádějí nedostupnost v místě bydliště, takže až se služby časem přirozeně rozšíří i do odlehlejších lokalit, nic jim nebude bránit, aby se také zapojili,“ říká Patrik Czetö, předseda České asociace sdílené ekonomiky (ČASE).

Sdílenou ekonomiku mají lidé často spojenou především s konkrétními značkami, než aby znali pojem jako takový. Tři čtvrtiny z dotazovaných uvedly, že znají službu Zonky. To však není vzhledem k masivní reklamní kampani tolik překvapivé. Mnohem zajímavější jsou čísla Uberu. ČASE si nechávala průzkum poprvé vypracovat v srpnu loňského roku, další data má z února a lze na nich pozorovat významný posun.

Zatímco před půl rokem znalo Uber pouze 40 procent dotázaných, v únoru to bylo už 62 procent, což je značný nárůst. Uberu v tomto ohledu jednoznačně pomohla medializace jeho sporů s taxikáři a jednání s vládními představiteli o nových pravidlech pro taxikáře a podobné služby poskytující přepravu. Podobný nárůst povědomí lze sledovat také u dalších přepravních služeb Liftago a Taxify.

Jaké služby sdílené ekonomiky lidé znají?

  1. 1. Zonky (únor: 74 %, změna oproti srpnu: 0 %)
  2. 2. Uber (62 %, +22 %)
  3. 3. Airbnb (31 %, +4 %)
  4. 4. Liftago (23 %, +7 %)
  5. 5. BlaBlaCar (17 %, -1 %)
  6. 6. Hlídačky.cz (16 %, +1%)
  7. 7. Taxify (12 %, +7 %)
  8. 8. Zavezu.cz (12 %, 0 %)

Výzkum se zabýval také otázkou regulace sdílené ekonomiky. O několik procentních bodů se zvýšil počet lidí, kteří regulaci podporují. Jako nejčastější důvod uvádějí, že chtějí stejné podmínky pro všechny. Ti, co regulaci odmítají, naopak argumentují tím, že stát by neměl do dohod mezi lidmi zasahovat.

Ostatně právě to jsou témata, kterými se zabývá také vláda a jednotlivá ministerstva, a to nejen v případu Uber vs. taxikáři. ČASE na přesnějším definováním pravidel pracuje společně s Hospodářskou komorou a chce je předložit příslušným úřadům, aby se diskuze o sdílené ekonomice posunula k činům.

Podle Patrika Czetöa je třeba především jasně definovat hranici mezi příjmem příjmem z příležitostné výdělečné činnosti a podnikáním, a to prostřednictvím finančního limitu. „Mezi naše další doporučení patří rozdělení sdílené ekonomiky do tří kategorií podle příjmů poskytovatelů, povinná registrace poskytovatelů sdílených služeb, paušální daně či zajištění adekvátní úrovně ochrany spotřebitele,” dodává předseda asociace.

Diskuze k článku