Čínský bikesharing ofo se nakonec letos do Prahy vůbec nevrátí. Budoucnost odmítá komentovat

„Čínské ofo chce Praze dokázat, že bikesharing má smysl. V roce 2018 chystá expanzi do dalších částí a více kol.“ Přesně takový titulek jsme psali na začátku letošního roku. A právě takový pocit jsme měli po rozhovoru s Kacperem Winiarczykem, který řídí ofo ve střední a východní Evropě. Jenže jsme v polovině roku 2018 a žlutá kola v hlavním městě pořád nejsou. A letos už ani nebudou.

Po několikaměsíčním čekání na návrat žlutých kol do ulic Prahy ofo oznámilo, že letos svůj provoz nakonec vůbec nezahájí. Podle vyjádření firmy je důvodem odloženého startu zejména protahovaný proces přijímání pravidel pro bikesharing. Ta přitom Praha schválila už v březnu, a tak se rojí otázky, jaké důvody vedly k tomu, že se ambiciózní čínský startup, který jinak všude ve světě rychle roste, Praze pro letošek vyhnul.

Během loňského podzimu si lidé mohli žlutá bezstanicová kola vyzkoušet na Praze 7, kde běžel pilotní projekt, a ofo plánovalo, že se letos rozšíří i do dalších městských částí. Nakonec se mu ale podle našich informací jednání příliš nedařila a navíc se evidentně nepodařilo sehnat ani nového country manažera pro Českou republiku. Jeho jmenováním ostatně Kacper Winiarczyk na začátku roku podmínil opětovný start ofo v Praze.

Rekola mají pré

„Během posledních měsíců jsme vyjednávali s jednotlivými městskými částmi. Byli jsme potěšeni jejich zájmem o sdílená kola. Start služby tohoto typu na území města velkého jako Praha není jednoduchý. Chceme se na něj dobře připravit, a proto projekt spustíme v plném rozsahu až příští rok,“ uvedl Winiarczyk, jemuž se jako šéfovi ofo pro region CEE nechtělo řídit provoz v Praze na dálku z Polska. Na jakékoliv další dotazy ohledně budoucnosti žlutých kol v českém hlavním městě ovšem odmítl odpovědět.

Přitom ještě v březnu nám český zástupce ofo potvrzoval, že žlutý bikesharing počítá do Prahy s několika tisíci kol. Nakonec plány evidentně nevyšly a je pravděpodobné, že za tím stála souhra vícero okolností, zmíněných výše.

V Praze tak mají zatím volné pole působnosti Rekola, která letos v Praze zahájila již šestou sezonu. Navíc začal, prozatím především v Karlíně, fungovat také elektrický bikesharing What The Hill, ale ten je teprve na začátku.

Diskuze k článku