Chytré nástupiště Pralinka v metru nebude. Projekt se ukázal jako příliš finančně náročný

Ještě v březnu to vypadalo, že by se mohlo v pražském metru objevit chytré nástupiště, které vyvinuli studenti z ČVUT. Tým RedCute před rokem na Smart Mobility Hackathonu zvítězil se svým chytrým řešením Pralinka, které vám řekne, v jakém vagónu metra je nejméně lidí. Nyní byl však projekt pozastaven, protože by jeho realizace stála příliš mnoho peněz.

Že by celý projekt stál hodně peněz, bylo jasné už delší dobu. RedCute se však snažili zasadit o to, aby vznikl alespoň pilot, který by se testoval na lince C ve stanici Střížkov. Operátor ICT, který chytré projekty pro Prahu řeší, nicméně nyní oznámil, že se Pralinka v metru neobjeví.

„Po vyhlášení výsledků hackathonu jsme zahájili prověření možnosti uvedení projektu v život. Oceňujeme nápady mladých lidí, které zapadají do konceptu Smart City. Od nápadu k uskutečnění projektu je však potřeba zpracovat řadu dílčích technických kroků jak na straně vozidel, tak infrastruktury. V současné době je k dispozici základní technické řešení,“ řekl Ladislav Pracht, projektový manažer společnosti Siemens pro oblast metra.

Vedle Siemensu byly v mnohostranných jednáních o proveditelnosti projektu z dílny RedCute přítomní také zástupci Operátora ICT, Dopravního podniku hl. m. Prahy a UniControls. Nakonec se po několikaměsíčních konzultacích ukázalo, že zavedení systému by bylo ekonomicky příliš náročné.

Aby Pralinka fungovala v jediné stanici a v jediné soupravě celého metra, muselo by se investovat řádově několik jednotek milionů korun a přínos pro cestující by byl minimální. Reálně funkční by byla světelná signalizace o zaplněnosti vagónů pouze dvakrát do hodiny.

„Projekt jsme začali s myšlenkou inovativního využití existujících dat a věříme, že by do metra přinesl zajímavá zlepšení. Od začátku jsme věděli, že data ještě nejsou přístupná. Nevěděli jsme však, že jejich zpřístupnění bude tak náročné technicky i finančně. Potřebná infrastruktura v metru zatím bohužel chybí. Věřím, že nápad neumře a k jeho realizaci časem prostor bude,“ dodává Vít Obrusník z týmu RedCute. Je možné, že by se nápad mohl vrátit na scénu, pokud se začne stavět nová linka D.

Další hackathon, další nápady

O něco větší štěstí s realizací by nicméně mohly mít jiné projekty, které vzešly z dalšího Smart Mobility Hackathonu. Ten se konal začátkem dubna ve Škoda Auto DigiLabu a nejúspěšnější byly chytré digitální jízdní řády. Opět od studentů z ČVUT.

„Vítězný tým navrhl propojení digitálních jízdních řádů a zajímavostí ve městě do mobilní aplikace. To považuji za zajímavý podnět pro vývoj aplikace Prague Visitor Guide, kterou nedávno pro pražské turisty spustil Operátor ICT. Spojíme se s tímto týmem, abychom prodiskutovali, jak oba projekty případě propojit,“ uvedl k vítěznému nápadu Jaroslav Konečný, projektový manažer Operátora ICT.

Další příležitostí, kde se mohou narodit nové myšlenky, jak vylepšit služby v Praze, bude Smart Prague Hackathon. Uskuteční se v rámci akce Legendy ve dnech 8. až 9. června na pražském Výstavišti v hale C.

Operátor ICT hledá inspirace také mezi veřejností a odborníky. Pražané mohou zasílat své nápady, jak metropoli vylepšit za použití moderních technologií, přes webové stránky Smart Prague. Městská firma zastřešující koncepci Smart Prague se každým konstruktivním nápadem zabývá a hodnotí ho. Řeší se jak jejich finanční náročnost, tak celková proveditelnost, což vyhodnocuje odborná komise. V ní sedí také akademici z Univerzity Karlovy a ČVUT.

Diskuze k článku