Influencer nemusí být reálný člověk. Musí ale umět ovlivnit chování jiných, říká Matěj Kretík

Matěj Kretík hraje od konce střední školy do současnosti rekreační hokej za HC Slavoj Štvanice, rád běhá, zajímá se o hudbu, dobré jídlo a značku BMW. Na základní škole byl fotbalovým brankářem v pražském Podolí, na střední škole našel zálibu ve vodáctví a zakotvil v loděnici u Libeňského mostu. Od střední školy se věnuje boxlakrosu v radotínském klubu a skejtoval.

Ačkoliv se může zdát, že jej celým životem provází sport, dnes je Matěj Kretík známý jako talent manažer, producent a působí v oblasti influencer marketingu.

V roce 2013 založil talentovou agenturu Bookin Agency, která se dnes stará o přední influencery v Česku a spolupracuje se zvučnými značkami na trhu, stojí rovněž za obchody s módou pro mladé nejen u nás, ale i na Slovensku, produkcí sledovaných videoklipů a kampaní. Na kontě má také úspěšný online magazín a společně s dýdžejem NobodyListen populární hudební událost Addict, která se rozrostla za hranice Prahy. Umí oslovit zejména lidi pod třicet let.

Kretík zastupuje rappera Johny Machette, vlogerku a herečku Gabrielle Hecl, spolupracuje s rapperem Logicem, hercem Zdeňkem Piškulou, zpěvačkou Sharlotou, youtuberem Vláďou z VladaVideos a dalšími. O tom všem jsme s šéfem Bookin Agency mluvili. 

Proč jste Bookin Agency založil a zaměřoval jste se již tehdy na influencery?

Staral jsem se o hudební interprety a chtěl jsem z toho udělat „největší“ booking agenturu v Česku. Bohužel jsem velmi rychle vystřízlivěl, protože jsem zjistil, jak obtížné je pracovat s „hvězdami“. Takže jsme postupem času agenturu spíše nasměřovali do kreativy a staráme se o jednotky lidí napřímo a na projekty zapojujeme celou škálu influencerů.

Jak postupujete a kdo je podle vás influencer? Můžete ho přiblížit?

Primárně závisí na kampani, kterou například řešíme. V případě, že je vhodné zapojit i influencery, vybíráme vhodné kandidáty napříč trhem. Za influencera se obecně považuje člověk, který dokáže ovlivnit chování jiných lidí. Nemusí se však jednat o reálného člověka. Pro mě je třeba influencer i mimozemšťan Alzák. Případně jej lze vytvořit interně a slavným ho teprve udělat. Často v případě, kdy firma pro značku nemůže najít vhodného influencera, dá se třeba vytvořit z majitele firmy. Takže jde opravdu využít každý.

Prozradíte, kam chcete firmu dále směřovat, případně jaké máte plány v tomto roce?

Aktuálně se staráme o jasné zadefinování a rozdělení úkolů na jednotlivé projekty. V Bookin Agency zůstane hlavním směrem oblast sociálních sítí a influencer marketingu a start kampaní ve smyslu kreativy. Jednoznačně od ní oddělujeme oblast videa, které směřuji na samostatný projekt Studio Ef. Stále chci být aktuální v trendech sociálních sítí a mít přehled v oblasti influencerů. Vymýšlet kreativní zapojení sociálních sítí, influencerů a videa dohromady.

Jak velký je váš tým a kdo za firmou stojí?

Firma je v podstatě moje, taková „one man“ show se spoustou externích spolupracovníků. Mám ji se svým společníkem, ale ten je zaměřený čistě na sociální sítě a jejich správu. Celá kreativa a projekty jsou pak na mně. Dále je v tom nejužším okruhu lidí Jonáš, Johny Machette, který je v roli poradce a kreativce a zástupce mladší generace.

Co letos chystáte za projekty?

Spolu s rapperem Johnym Machette, zpěvákem Ezym a viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR Janem Rafajem zakládáme nadační fond pro neslyšící a nedoslýchavé s názvem VLNA. Práce na hudebních projektech opět s Johnym Machette. Projekt „Bav se golfem“ pro Českou golfovou asociaci. Spolupráce na kampaních pro Coca-Colu a O2. Zvýšení povědomí o dýdžeji Nuff (Jiřím Stablovi) v techno scéně. Rozvoj online magazínu The Mag.

Aktuálně provozujeme jeden z největších evropských resell storů s názvem THEMAG.MARKET. Jedná se o přeprodej limitovaných kousků oblečení, bot a doplňků. Dále v obchodě najdete „second hand“ bot a oblečení po slavných českých a slovenských umělcích a známých osobnostech. Chystáme video projekty pro Stream a Seznam. Ve spolupráci s dýdžejem a hudebním producentem NobodyListen vytvoříme workshopy pro fanoušky na tvorbu hudby a dýdžejing a plánujeme expanzi společného projektu Addict do Evropy.

Jaký je tedy podle vás v současnosti stav na trhu právě v oblasti influencer marketingu a kdo vás třeba inspiruje?

Firmy daleko více chápou, že se mění trh marketingu z klasických kampaní, která trvala vždy delší dobu, nakoupil se prostor na billboardu, v printu, televizi a možná nějaké bannery na webu a tím to skončilo. Dnes je situace taková, že se marketing mění s růstem a vlivem sociálních sítí na každodenní mravenčí práci a je potřeba reagovat v podstatě ze dne na den na aktuální situaci.

Inspirací mi je třeba agentura Zaraguza, která dělá velmi dobře svoji práci a ve velkém počtu kampaní jsou progresivní a dokážou klienta nasměrovat do něčeho, co je třeba velmi trendy a ostatní se toho ještě bojí. Dále je pro mě inspirací například internetový bavič Kazma, online televize DVTV nebo marketingový odborník Marek Prchal.

Přeci jenom využití influencerů je stále na začátku a doba dynamická. Co je pro vás největší problém?

Komplikace jsou hlavně v tom, že ve velkých firmách vše trvá delší dobu, protože je schvalování na více úrovních. To se odráží na využití momentálních kreativních nápadů, které fungují, jen pokud se zrealizují okamžitě. Bohužel často, než se takový nápad schválí, je po „trendu“ a nápad už nemá smysl realizovat. Doba je v tomto neúprosná. Z poslední doby bych to přirovnal k fidget spinneru nebo hře Pokémon GO.

Co všechno dnes v této oblasti nabízíte?

Už deset let se starám o známé lidi a skrze agenturu od doby vzniku před pěti lety se pak zabýváme kreativní tvorbou kampaní, případně zapojením do nich influencerů a videa, poradenstvím v této oblasti. Dále pak správou sociálních síti a tvorbou obsahu. Hlavně se zaměřujeme na cílovou skupinu do třiceti let. Studio Ef. se pak soustředí na tvorbu videí, hudebních videoklipů, 360stupňových videí a virtuální realitu.

V čem vidíte vaši přidanou hodnotu třeba oproti jiným agenturám na trhu či podobným projektům?

Máme vlastní platformy, kde si aktuální chování cílové skupiny třicátníků dokážeme testovat. Videomagazín na YouTube The Mag, obchod Senovážná 6 a internetové obchody Snapbacks a Streetsportline. Dále eventy Addict a aktivní působení v cílové skupině na dalších projektech.

Co se vám v poslední době podařilo a na co rád vzpomínáte?

Úspěšná byla loňská letní kampaň „Born to rfrsh“ pro značku Sprite, kde jsem měl na starosti nápad a sestavení týmu, který to vytvořil. Režie se zhostil Martin Štembera, sociální sítě pak měla na starost Zuzana Kadlečková z marketingového oddělení společnosti Coca-Cola. Společnost Coca-Cola Company dala značce prostor po mnoha letech, pro aktuální cílovku dvanáct až dvacet pět let v podstatě poprvé.

Využili jsme devět influencerů, účinkovali například Sharlota, VladaVideos, Angeé Svobodová, Léna Brauner, Flexx, Dominika Resler a další celkem s 838 tisíci fanoušky. Casting ambasadorů byl na korporaci velmi odvážný. Veškerý obsah byl nativní a brandovaný. Pro komunikaci jsme využili hlavně Instagram a YouTube. Kampaň dosáhla 8840 tisíc shlédnutí. Externí průzkum Brand Love Score (měření BGS) potvrdilo, že kampaň doručila výsledky a v meziměsíčním porovnání prokázala nárůst koeficientu „Brand I Love“ až o 14 procentních bodů.

Nebo například práce na písničce Balič novodobý herce Zdeňka Piškuly pro Coca-Colu či vánoční koleda pro O2, kde jsem stál za nápadem i sestavením týmu, který to vytvořil, patří mezi projekty, na něž rád vzpomínám.

Na koho vůbec cílíte, kdo vás typicky poptává?

Na kohokoliv, kdo si uvědomuje, že má smysl mít pro svoji značku v roce 2018 aktivní aspoň jednu ze sociálních sítí, které mají aktuálně v Česku smysl – Instagram, YouTube, Facebook, Twitter, LinkedIn. Dále pro toho, kdo si uvědomuje, že vhodným zapojením influencera se dá dokázat dobrý výsledek kampaně. Pro ty, co mají super kampaň, ale nevědí, jakého influencera do ní zapojit a jestli se do ní vůbec influencer marketing hodí. Náš typický zákazník je někdo, kdo chce zacílit svůj produkt na cílovou skupinu mladší třiceti let, tedy Coca-Cola, O2, Student Agency, L’Oréal, Red Bull, Jägermeister, Pilsner Urquell a velké mediální domy.

Diskuze k článku