Startup Týdne #92: Yieldigo zvyšuje profitabilitu díky automatizované cenotvorbě

Český startup Yieldigo vyvíjí SaaS řešení v oblasti retailu, kde maloobchodníkům pomáhá zvyšovat profitabilitu řízením regálových cen. To dělá za pomocí automatizovaných matematických modelů a strojové analýzy nákupního rozhodování zákazníků.

Maloobchodní řetězce, které jsou hlavními zákazníky Yieldiga, mění ceny poměrně běžně a musí při tom zvažovat desítky faktorů od kvality produktů až po počasí. Jde o desítky tisíc produktů, které se navíc navzájem ovlivňují, což v kontextu maximalizace obratu, profitability nebo spotřebitelské spokojenosti není vůbec lehký úkol.

„Jedná se o úlohu, kterou žádný člověk nezvládne vyřešit, zatímco pro inteligentní stroj je to otázka několika hodin, během kterých zváží desítky milionů různých scénářů a kombinací,“ říká v rozhovoru David Klečka, CEO Yieldiga.

Vedení startupu: David Klečka (CEO)

Investor: Bohemia Venture Capital, Logio Holding

Konkurence: Revionics a Excel

Založeno: 2016

Vysvětlete (jednou větou), co Yieldigo dělá.

To bude dlouhá věta [úsměv]. Yieldigo je SaaS řešení, které maloobchodníkům zvyšuje profitabilitu řízením regálových cen, které matematický engine Yieldigo automaticky navrhuje na základě strojové analýzy nákupního rozhodování jejich zákazníků.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Naší největší výhodou je prokazatelné navýšení profitability našich klientů o pět procent a více. Těchto výsledků dosahujeme díky metodám strojového učení a matematicko-stochastickým modelům, na kterých je Yieldigo postaveno. Doposud „nejhorší“ výsledek máme 4,3 procenta co do navýšení profitability. V tomto směru necháváme ostatní hráče na trhu za sebou.

To, kde velká a etablovaná řešení ze Spojených států dominují, je rozsáhlost uživatelské aplikace. My jsme se vydali cestou automatizace a jednoduchosti uživatelského rozhraní tak, aby naši aplikaci mohli používat opravdu všichni bez nutnosti se s ní dlouze seznamovat. Aplikace neobsahuje ani jednu zbytečnou funkcionalitu navíc, jaká by uživatele rušila a současně po něm vyžadovala činnost, kterou lze dnes automatizovat. Za poslední půlrok jsme aplikaci vymazlili. Máme na ni velice pozitivní feedback ze strany uživatelů právě díky tomu, že se snadno používá.

David Klečka, CEO Yieldigo

Na kterých trzích působíte?

Produktově v České republice a na Slovensku. Obchodně v CEE regionu. Něco realizujeme i mimo Evropu, kde cítíme zájem.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Metodám stanovování cen na základě simulace nákupního rozhodování spotřebitelů se spolu se zakladateli věnujeme několik let. Vzpomínám si zrovna, jak jsem začínal na matematických modelech naceňování letenek vyvinutých v devadesátých letech na MIT, abych posléze zjistil, že jsou dnes již prakticky nepoužitelné. Přesto byste se divili, kolik aerolinek je stále používá.

Zpět k retailu. Když se zamyslíte, kde má nastavení dobré nebo špatné ceny dopad do miliard lidských životů, napadnou vás velké maloobchodní řetězce. Primárně ty potravinové – jíme všichni. Změna jedné cenovky ovlivní denně jen v České republice i desetitisíce lidských životů. Pokud je ta změna správná, ovlivní je pozitivně. Když řetězce mění ceny, ať už to dělají každý den nebo týden, zvažují při tom desítky faktorů, od kvality produktů přes cílovou spotřebitelskou skupinu až po počasí.

Mají těžký úkol, nastavovat ceny desetitisíců produktů, které spolu navíc různě korelují, na stovkách prodejen – a to vše na základě desítek různých faktorů, které spolu také různě korelují. Když se přidá požadavek dělat to optimálně, ve smyslu maximalizace obratu, profitability a spotřebitelské spokojenosti, jedná se o úlohu, kterou žádný člověk nezvládne vyřešit, zatímco pro inteligentní stroj je to otázka několika hodin, během kterých zváží desítky milionů různých scénářů a kombinací.

Kolik máte zákazníků?

Aktuálně náš produkt používá přes deset maloobchodních řetězců. Zájem evidujeme od desítek větších či menších společností.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Úspěšně se držíme plánu, který máme v rámci boardu schválený.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Máme stabilní sehraný tým, který má společně už něco za sebou. Máme škálovatelný produkt, o který je na trhu zájem, což dokazuje, že máme pro lidskou společnost význam a že pomáháme. To je pro mě důležité. Ve druhé polovině roku 2016, respektive první roku 2017 jsme Yieldigo testovali v různých odvětvích – od potravin přes drogistiku až po léčiva. Úspěšně.

Máme prokazatelné výsledky z těchto oblastí, kterými se jen tak někdo pochlubit nemůže. Zde není o čem, prostě to nabízíme trhu. Testování přesouváme do nových oblastí, jako je petfood a další. Do toho nadále pracujeme na nových funkcionalitách produktu, jak matematických, tak těch uživatelských. Na matematice je Yieldigo postaveno a mým zájmem je v tomto směru nadále usilovně pracovat.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

To, co jsme dokázali během takto krátkého období, by nám bez investice trvalo mnoho let a reálně by nikdy nic jako je Yieldigo nevzniklo. Za to patří našim investorům velký dík. Ukázali velký důvtip, prozíravost a vložili v nás svou důvěru. Popravdě neznám žádný prokazatelně dobrý a úspěšný softwarový produkt, který vznikl v posledních dvou letech, aniž by čerpal investici.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Celkový počet lidí, kteří se podílí na vývoji produktu, vedení společnosti, každodenním chodu společnosti a obchodní činnosti se blíží ke dvaceti.

Plánujete expanzi?

Ano. Od samého začátku na to Yieldigo připravujeme. Jak po stránce technologické, tak po stránce byznysové.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Chceme vidět šťastnější lidi v řadách našich klientů díky tomu, co v Yieldigu děláme. Chceme pomáhat po celém světě. Chceme, aby se Yieldigo stalo synonynem automatické, snadné a optimální tvorby cen, stejně tak, jako se Google stal synonymem snadného vyhledávání informací. Když slyším někoho říkat, kde přesně jeho podnikání bude za deset let, doporučuji mu vždy přečíst si něco o sociální singularitě. Bylo by nerozumné vyřknout nyní jakoukoli prognózu. Osobně tuto vizi mám, ale chci ji v tuto chvíli nechat v rámci našeho týmu.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Ty jsme zažili v minulém podnikání. V Yieldigu jsem se postaral o to, aby ani jeden nenastal. Thiel píše, že jak začnete, tak skončíte, a má pravdu. Uděláš chybu na začátku a končíš. Žádný návod, jak nedělat fuckupy, neexistuje. Existuje talent a tvrdá práce.

Diskuze k článku