Jobs.cz slaví 18. narozeniny. Kam posunuly trh? “Čech stráví v průměru v jedné práci 10 let, to měníme,” říká jejich ředitel

Zřejmě první doména v Čechách registrovaná na soukromý subjekt slaví plnoletost. Jobs.cz začaly fungovat v roce 1996, tedy v době, kdy všichni používali pro nábor zaměstnanců tištěné noviny. Jobs.cz to změnil. Donutil třeba personalisty v bankách chodit pravidelně do sklepa, k jedinému počítači firmy, aby tam zadávali inzeráty. Povídali jsme si s Alfredem Simunou, ředitelem obchodního rozvoje, o tom, jaká společnost byla, kde je teď samozřejmě i o jejích budoucích plánech.

Zřejmě první doména v Čechách registrovaná na soukromý subjekt slaví plnoletost. Jobs.cz začal fungovat v roce 1996, tedy v době, kdy všichni používali pro nábor zaměstnanců tištěné noviny. Jobs.cz to změnil. Donutil třeba personalisty v bankách chodit pravidelně do sklepa – k jedinému počítači firmy – aby tam zadávali inzeráty. Povídali jsme si s Alfredem Simunou, ředitelem obchodního rozvoje, o tom, jaká společnost byla, kde je teď a samozřejmě i o jejích budoucích plánech.

Alfred Simuna je ve firmě devět let, tedy přesně polovinu její existence. O začátcích tedy ví z doslechu – vyprávění v LMC jsou ale výživná. Obchoďáci chodili po firmách jako páni s elektřinou – tehdy ekvivalent pro internet. A v kancelářích je pod kobercem čekaly mandaly, aby se ve firmě šířila pozitivní energie. “My jsme je sice neviděli, ale říkali nám to chlapi, kteří přišli lepit koberce,” dodává Simuna. Doteď funguje ve společnosti čajovna jako firemní benefit. A co ještě?

jobs.cz 18 let

Jobs.cz má momentálně 11 tisíc klientů, kteří využívají inzerci a další služby. Chystá se do kompletně nového designu. Spouští ho po menších částech, všechno totiž důsledně testuje. Na komplet nové jobsy se má přejít na jaře.

Zabraly jobs před těmi lety nový trh?

To, že jsme byli první, má velký vliv na to, kde jobs.cz dnes je. Z cílové skupiny nás dnes jmenuje valná většina lidí. LMC se zároveň hodně zaměřovalo na B2C. Samozřejmě získáváme peníze od firem, kterým zprostředkováváme kandidáty. Ale když ty kandidáty nebudeme mít, tak dlouhodobě tratíme taky. Právě to zaměření na kandidáty značku silně podporovalo. Není moc velkých firem, které u nás neinzerují. Ty opravdu dokážeme počítat na jednotky.

“Věříme tomu, že řada lidí je schopná si po práci místo seriálu pustit přednášku nebo kurz a “z gauče” se vzdělávat.”

Když jste v době před krizí hledali specialisty nebo manažery, tak vlastně jiná cesta než přes jobs.cz prakticky nebyla. Když jsme někomu zavolali, že prodáváme pro jobs.cz, všude nám otevřeli dveře. Všichni nás vítali, protože u nás všichni chtěli být.

alfred-simuna jobs

Musíte se ještě hodně snažit, aby u vás inzerovali?

Musíme. Víme, že pečování o klienty je jediný způsob, jak být dlouhodobě úspěšní. Populace je mnohem znalejší internetu, klienti nás dokážou srovnávat s jinými službami. Už nestačí to, co dřív – zadat inzerát a počkat, až se mi přihlásí desítky, stovky kandidátů, kteří perfektně sedí na pozici. Musíme přinášet další nástroje, abychom kandidáty doručili. Na některé typy pozic sice reagují stovky lidí, ale už neodpovídají požadavkům. Tam dodáváme nástroje na preselekci kandidátů. Máme video dotazníky i další typy dotazníků.

“Hodně řešíme, proč k nám lidi mají chodit. Průměrná doba, kterou Čech stráví v jednom zaměstnání, je deset let. Kdyby nás používali jen jednou za tu dobu – to není nic moc.”

Zároveň kandidáti se chovají jinak než před krizí – nejsou už tak ochotní měnit práci. Mezi roky 2006 a 2008 šlo hodně lidí po penězích. V té době se firmy navzájem přeplácely a předháněly v benefitech. Dávaly lidem jako benefit třeba skoky padákem. To potom vykrystalizovalo v to, co přišlo. Teď musíme lidi mnohem víc motivovat, aby odpovídali na inzeráty a byli aktivní na trhu práce.

Jak se tedy jobsy mění?

Musíme být otevřeni novým technologiím a snažit se co nejvíc lidem pomoct – ušetřit čas a nenechat hledání na nich. Druhá důležitá věc je customer experience. Lidé u nás pracují po dvojicích – “uxák” a “markeťák” a produkty navrhují spolu, aby byly kompetentní pro uchazeče o práci i pro firmy.

Pro vlastní produkty používáme oční kameru. Řešíme kvalitativní i AB testování na velké mase lidí. Na začátku října jsme pouštěli novou titulku. Dělali jsme hloubkové rozhovory s cílovou skupinou jobsů, měření oční kamerou, řešili jsme, jak lidi rozumí tomu, co je na titulní stránce… Permanentně jsme testovali. I proto byly reakce pozitivní. Z čísel vidíme, že to funguje. Ve stejnou chvíli jsme spouštěli i kampaň, takže to načasování bylo dost důležité.

Co pro Vás znamená registrovaný zájemce o zaměstnání?

Překvapuje nás, že dnes spousta lidí – bez ohledu na jejich zkušenosti – nedokáže říct, co umí a co by chtěla dělat. Hodně z nich pracuje dlouho v jednom typu oboru a ve chvíli, kdy by chtěli zkusit něco nového, neznají okolní svět.

Doufáme, že do budoucna dokážeme přesně nabídnout pozice, na které by člověk měl odpovědět.

Jaké máte zkušenosti se svým videodotazníkem?

Videodotazník funguje už přes rok, má svoje klienty. Dá se ušetřit spousta času – desítky procent – i cest. Třeba i jazyk se dá rychle ověřit – tři otázky mu dám česky, poslední anglicky a uvidím, jak rychle člověk zareaguje.

Jobs

Slouží to jako doplněk k životopisu. Není ani klíčové znění otázek, ale spíš jak člověk vypadá, jak reaguje. Měli jsme třeba i člověka, který dělal pohovor v tílku – nedošlo mu, že se představuje zaměstnavateli. Nemá to samozřejmě smysl u všech pozic, ale třeba u absolventských, obchodu či marketingu ano.

Trošku z jiného soudku – je LinkedIn Váš konkurent?

V České republice ne. Jako konkurenty bereme zdroje zaměstnanců. Konkurentem pro nás jsou vlastní firmy, které u sebe na stránce inzerují. Nebo personální agentury, hlavně ty, co se zabývají executive search. A největším konkurentem je samotné doporučení mezi lidmi. To je dlouhodobě největší zdroj kandidátů po celém světě. Firma, která ho má dobře zvládnuté, je schopná tímto způsobem do svých řad nabrat kolem 30 procent lidí.

LinkedIn bereme jako dobrý zdroj k reálnému ověření referencí. Často zjistím, že znám někoho jako jeho známého a snadno si ho pak ověřím.

jobs.cz logo

Co teď jobsy plánují?

Hodně řešíme, proč k nám lidi mají chodit. Průměrná doba, kterou Čech stráví v jednom zaměstnání, je deset let. Kdyby nás používali jen jednou za tu dobu – to není nic moc. Snažíme se proto na stránky dostávat další služby. Rozšířili jsme je o sekci vzdělávání, nabízíme kurzy či konference, ucelený přehled vysokých škol. Většina středoškoláků jde na jobs.cz a udělají si testy, kde zjistí, na jaký obor se hodí a kam by se dostali. Díky tomu získáváme uživatele už z řad středoškoláků, třeba i rok před maturitou.

“Já už tu pracuju pět let/deset let, a párkrát jsem přemýšlel o změně, ale nikdy nic nepřišlo.”

Chceme se vydávat i trendy, které jsou ve světě, třeba MOOC kurzy – massive open online courses. Věříme tomu, že řada lidí je schopná si po práci místo seriálu pustit přednášku nebo kurz a “z gauče” se vzdělávat. Dnes už není problém si udělat certifikát na Harwardu, aniž by vycestoval ze svého obýváku, takže to sem chceme také přivézt.

Ale co z toho pro Vás?

Věříme, že když k nám člověk bude chodit víckrát a my mu šikovně a důvěryhodně budeme schopni nabídnout pozice, o kterých třeba jen trochu přemýšlí, zvýšíme jeho aktivitu na trhu práce. Při hloubkových rozhovorech se často dostáváme k odpovědi: já už tu pracuju pět let/deset let, a párkrát jsem přemýšlel o změně, ale nikdy nic nepřišlo. Nebo nikdy jsem neměl odvahu to hledat. To chceme změnit.

Total
0
Shares
Další články