Brian Dean na Marketing Festivalu: Z každé libry investované do e-mailingu jde 40 liber zpátky. SEO má poloviční návratnost

Ilustrační foto. Zdroj: Flick.com, mattwi1s0n

„Jeden z pěti lidí na váš email klikne,“ říká Brian Dean, který je zakladatelem webu Backlinko.com. Vzdělává lidi v oblasti SEO pomocí online tréninků a pomáhá podnikatelům zvyšovat návštěvnost jejich webů. Email je podle něj jedna z nejlepších cest, jak k lidem původní obsah dostat.

Na Marketing Festivalu jsi mluvil o tom, jak lépe budovat e-mailovou databázi pomocí úprav webu a vylepšení registračních formulářů. Proč podle tebe obvykle návštěvníci webu opouštějí stránky bez zanechání nějakého kontaktu. Kde je zakopaný problém?

Super otázka. Většinou je to proto, že je k tomu nikdo nepobídne. Aby vám lidi dali svůj e-mail, musíte jim k tomu dát dobrý důvod, protože zanechání e-mailu je na webu akce navíc, kterou musí udělat. Problém bývá v tom, že návštěvníci nevidí důvod k registraci do databáze.

Lidé se navíc hodně bojí, co budete s jejich e-mailem dělat. Bojí se spamu, bojí se, že je budete obtěžovat nevhodnými obchodními nabídkami. A samozřejmě bych měl na webu a skrz email nabízet něco, co je v tu chvíli zajímá. Na tom taky dost webu pohoří.

Ilustační foto. Zdroj: Flick.com, Kris Olin

Ilustační foto. Zdroj: Flick.com, Kris Olin

Ve své prezentaci jsi mluvil o 7 tipech, jak vylepšit na webu své šance k získání e-mailu od návštěvníka. Jaké jsou ty 3 nejefektivnější z nich?

Záleží na tom, o čem vlastně váš web je . První, druhý i třetí tip by se měly týkat vylepšení obsahu, který návštěvníkům nabízíte.

Místo toho, abyste návštěvníkovi za registraci nabídli rozsáhlý e-book, který máte na všech stránkách webu, vytváříte více obsahu, který nabízíte podle toho, co uživatelé zrovna na vašem webu čtou.

 

Řekněme, že provozujete stránku o hubnutí. Ve chvíli, kdy na něm lidé čtou článek o low-carb dietě, nebudete jim cpát e-book o deseti cestách, jak cvičením shazovat váhu. V tu chvíli totiž ti uživatelé přemýšlí o receptech pro low-carb dietu. Takže jim za registraci nabídnete ke stažení PDF s deseti low-carb recepty. Za tuhle nabídku se vám upíší s větší pravděpodobností.

„Aby vám lidi dali svůj e-mail, musíte jim k tomu dát dobrý důvod.“

Když jim zkrátka nabídnete něco, co je zajímá v tu chvíli, když si váš web prohlížejí, pravděpodobnost, že se registrují, je destkrát vyšší… Když to dotáhnete do extrému, tak můžete nabízet lidem za registraci vždy specifickou odměnu na základě toho, jaký konkrétní post si aktuálně čtou. V tu chvíli se pak tahle cesta stává neskutečně výkonnou.

Brian Dean, Backlinko.com

Brian Dean, Backlinko.com

Proč by se ale měly firmy vůbec starat o svoji e-mailovou databázi a proč by se ji měly snažit rozšiřovat?

Těch důvodů je víc. Budu citovat marketéry, kteří jsou zkušenější než já. Jeden citát zní “Money is in the list.” Jinými slovy, všechny peníze v internetovém marketingu se točí kolem toho, že máte nějaké kontakty, které oslovujete.

Druhý citát zní: “If you don’t have a list, you don’t have a business.” To je možná až velké zjednodušení, ale idea za ním je jasná. Pokud nemáte kontakty, které byste mohli oslovovat, nemáte komu prodávat.

„Nejde jen o e-mail. Fanoušci na Facebooku mohou také přinášet byznys.“

Problém jakékoliv jiné formy on-line marketingu je dostat sdělení k lidem, aby ho viděli, což je to, co od marketingového kanálu očekáváte. Na Facebooku si dnes většinou musíte zaplatit reklamu u vašich příspěvků, abyste je dostali k pořádnému publiku, na Twitteru je feed příspěvků strašně přeplněný, na web musíte zákazníky nějak přivést.

E-mail je tak jedinečná příležitost dostat se přímo k lidem, do jejich schránky. Je to skvělé místo pro prodej, je to skvělé místo pro budování vztahu s lidmi, můžete s nimi přímo komunikovat, můžete od nich dostat odpovědi, můžete je vzdělávat.

V prezentaci jsi mluvil také o konverzích. Ukazoval jsi porovnání e-mailingu s jinými kanály.

Podle výzkumu Direct Marketing Association získáte z každé libry investované do e-mailingu 40 liber zpátky. Například SEO má poloviční návratnost.

SEO. Ilustrační foto. Zdroj: Flickr, Steve Rotman

SEO. Ilustrační foto. Zdroj: Flickr, Steve Rotman

Výsledek samozřejmě záleží i na oblasti vašeho byznysu. V e-commerce je e-mail úspěšnější a v podstatě každým e-mailem něco prodáváte. Jedna velká kosmetická e-commerce firma v severní Evropě posílá tři e-maily denně, protože jim prostě každý z nich vydělává, a jinými kanály se vůbec nezabývají.

Předpokládám, že je nutné pracovat s vlastní cílovou skupinou. Jaké jsou tvé zkušenosti a tipy?

Starší lidé jsou obvykle ochotnější ke sdílení svého e-mailu. Teenageři samozřejmě více využívají kanály jako Snapchat, Instagram, Facebook a e-maily sdílí méně. Ale když jim nabídnete něco, o co opravdu stojí, dostanete ho.

Je jedno, jestli máte na webu 16 letou dívku hledající make-up, nebo 40 letou ženu, která hledá nějaké šaty. Když tu osobu znáte a víte co chce, můžete jí to nabídnout.

Jak velká část tvých e-mailů v Backlinko je prodejních, a jak velká naopak nabízí těm lidem nějaké rady a tipy navíc, za které nemusí platit?

Je to zhruba deset ku jedné pro neprodejní e-maily. To je myslím dobrý poměr. Ale zase záleží na tom, jak dobrý obsah lidem nabízíte. Někomu může klidně dobře fungovat poměr pět ku jedné.

„Musíte neustále lidem nabízet přidanou hodnotu. Když budou vědět, že v každém vašem e-mailu najdou kvalitní obsah, budou je otevírat a číst.“

Musíte neustále lidem nabízet přidanou hodnotu. Když budou vědět, že v každém vašem e-mailu najdou kvalitní obsah, budou je otevírat a číst.

llustrační foto. Zdroj: Flickr.com, Kevin Fitz

llustrační foto. Zdroj: Flickr.com, Kevin Fitz

Jakou službu na rozesílání e-mailů používáš?

Používám Aweber, což je asi nejpopulárnější on-line nástroj na rozesílání e-mailů. A to proto, že je jednoduchý. Nepotřebuji příliš mnoho funkcí a Aweber mi svou jednoduchostí vyhovuje. Skoro jsem se přesunul na Ontraport, ale ten je opravdu velmi sofistikovaný.

Naříklad vás může zajímat, z jakých konkrétních stránek vašeho webu se lidé zaregistrovali do databáze, a podle toho rozesílat různé e-maily. V Ontraportu si můžete lidi takto otagovat a rozřadit.

Co nějaké rady o obsahu e-mailů?

Záleží na vašich obchodních cílech. Ale pokud se chcete naučit, jak s e-mailem pracovat, prostě se zapište do spousty databází a sledujte, jak ostatní s e-maily pracují. Já to takhle dělám roky. Takový Amazon neustále posílá e-maily.

Například čistě textové newslettery, které jsou psané jako osobní e-mail a vůbec jako e-mailing nevypadají, mohou pro některé firmy fungovat dobře. Protože to je přeci to, co lidé chtějí. Dostat e-mail od kamaráda, ne dostávat nějaké newslettery s nabídkami.

Brian Dean na Marketing Festivalu. Zdroj: Marketing Festival

Brian Dean na Marketing Festivalu. Zdroj: Marketing Festival

Diskuze k článku