Radek Novotný (Superface): Investice nám poskytla dostatečně dlouhou runway

Český startup Superface, který umožňuje digitálně propojovat služby a firmy díky automatizaci API ve zlomku vteřiny, získal v pre-seed fázi investici vedenou německým fondem 42CAP, dále od českých Tensor Ventures a vývojářského studia Applifting, přesahující 34 milionů korun. Co taková investice pro Superface znamená a jaké má společnost vize a plány, to nám prozradil Radek Novotný, spoluzakladatel a CEO Superface.

Můžete představit Superface? Kde jste se vzali a kdo za startupem stojí?

Superface je zkratka pro Super interface, čili unikátní rozhraní, které je nástupcem API. Tvoříme tak vrstvu nad API, pomocí které celý proces integrací automatizujeme – manuální vyhledávání nejvhodnějších poskytovatelů, obchodní smlouvy a integrace. API se tak stane minulostí. V praxi to znamená, že Superface umožňuje digitálně nakupovat a užívat služby firem, to vše ve zlomku vteřiny. Naší vizí je pak vybudování digitálního tržiště, na kterém bude nakupovat služby umělá inteligence na základě stanovených parametrů – bez nutného zásahu člověka a s automatickou údržbou, jež v případě výpadku najde jiného vhodného poskytovatele.

Zdeněk patří mezi světové API experty. V Superface má na starosti vývojářskou stránku na základě své dlouholeté zkušenosti s API. V českém startupu Apiary se staral o vývoj i marketing a seznámil svět s termínem API design. V roce 2017 koupil Apiary technologický gigant Oracle, Zdeněk se proto po čtyřech letech rozhodl věnovat API sám za sebe – založil konzultační společnost Good API, ve které pomáhal s API světovým firmám, jako jsou DHL či Adidas.

Na mě pak stojí zejména byznysová a strategická část projektu. Mám za sebou digitální projekty jako je streamingová platforma Mediawork nebo startup pro hotely MyStay, který vyrostl díky integraci na portál Booking.com, a jako jedna z prvních firem tak získal přístup k datům o všech třech milionech hotelů.

Protože se v první řadě zaměřujeme na vývojáře, tak pro nás byla klíčová kvalita kódu. Tu nám pomohlo zajistit partnerství s Applifting, kteří patří mezi světovou špičku v takzvaném developer experience (DX). Díky tomu budou Superface komponenty pro vývojáře extrémně snadno použitelné ve všech programovacích nástrojích, což bude naším hlavním lákadlem.

Applifting & Superface

Chcete přinést revoluci na trh s rozhraním pro programování aplikací díky automatizaci, co to vlastně znamená?

Díky Superface řešení nepropojují systémy lidé, ale software. Z týdnů manuální vývojářské práce, která zahrnuje samotnou integraci API i následnou údržbu, děláme pomocí tří řádků kódu pouhý zlomek vteřiny. Máme tak za sebou první důležitý krok a nyní chceme rozšířit komunitu, která si prostřednictvím Superface navzájem pomůže s přidáváním nových služeb a jejich APIs. Až budeme mít dostatečnou databázi těch nejpoužívanějších, přijdou na řadu další kroky, jako je zcela autonomní digitální tržiště pro AI. Superface je otevřená platforma, která bude po svém spuštění dostupná pro kohokoliv, kdo se bude chtít na jejím rozvoji podílet.

Kde se vzal nápad na takový projekt?

S myšlenkou startupu, který změní svět integrací API, přišel Zdeněk. Na základě předchozí zkušenosti z Apiary a následně z Good API začal přemýšlet nad řešením, které by vývojářům ulehčilo od zbytečné rutiny. Integrace jsou stále prováděny manuálně a v současnosti představují až 20 % z celkového objemu práce vývojářů. Provázanost aplikací navíc neustále roste. Zdeněk si na základě hluboké znalosti problematiky uvědomil, že velkou část práce vývojářů při integracích APIs lze zautomatizovat a kapacity využít pro práci na samotných produktech či jejich funkcionalitách.

Pro koho je vlastně vaše řešení určeno – komu usnadní „život“ a jak?

Naše řešení je zpočátku určeno pro vývojáře z technologických společností, následně to mohou být jakékoliv firmy, které chtějí prodávat své služby jiným společnostem digitálně.

Dostali jste vysokou pre-seed investici ve výši 34 milionů korun. Co to pro vás znamená a jak tyto prostředky využijete?

Investice nám poskytla dostatečně dlouhou runway, díky čemuž máme klid a můžeme se soustředit na klíčové komponenty, které na světě ještě neexistují. Můžeme tak udělat velký průzkum a dobře si vybrat první domény, ve kterých zjednodušíme vývojářům život. 

Zdeněk Němec a Radek Novotný, zakladatelé Superface

Přijde vám, že se u nás věnuje rozvoji startupů dostatek pozornosti? Absolvovali jste nějaké podpůrné programy nebo akcelerátory/inkubátory?

Pozornosti se věnuje startupům dostatek. Dnes již existuje cesta, jak na samotnou myšlenku získat kapitál, který ji umožní otestovat pomocí nějakého prototypu produktu. Foundeři myšlenek nebo společností si i na našem trhu mohou najít mentory nebo akcelerátory. A sami rádi pomáhají v myšlenkách jiných a rozvíjejí je. Děláme to i my. Sami jsme absolvovali podpůrné programy v našich bývalých startupech Apiary a MyStay. Zdeněk prošel akcelerátorem Heavybit v San Franciscu, já byl v Startupbootcampu v Amsterdamu. Ze získaných zkušeností nyní čerpáme i v Superface.

V jaké fázi vývoje vaše řešení aktuálně je?

Technologie nám základně funguje, nyní kolem ní stavíme produkt, aby jej mohli využít vývojáři ve svých projektech. První testy mimo Superface očekáváme v prvním čtvrtletí tohoto roku, ve druhém bychom do něj rádi omezeně vpustili větší počet zájemců. Těch máme nyní přes 600 a čísla velmi rychle rostou.

Jaké máte dlouhodobé plány a vize?

Nejprve chceme standardizovat Superface jako snazší integrační nástroj vedle běžně používaného, ale hodně náročného API. Uzavíráme první partnerství se světovými technologickými hráči, kteří to vidí podobně. Následně chceme vytvořit ono tržiště digitálních produktů a služeb. Věříme, že se jejich nakupování stane komoditou. Mělo by nám být například jedno, zda nám službu transportu pro náš velký e-shop zajistí společnost A nebo B. Dnes o tom rozhoduje právě integrace. Její možnosti vás omezují ve výběru ideálního dopravce, protože změna je kvůli vysokým cenám integrace složitá. V této oblasti tedy nefunguje správně konkurence. V budoucnu integrace nebude rozhodovat o byznysu a fixovat vás na jednoho partnera, bude vyhrávat jen kvalita.

Radek Novotný, spoluzakladatel a CEO ve společnosti Superface

Total
1
Shares
Další články