Přemysl Koudela (Vistag): Umožňujeme na internetu prodávat prostor, který doteď ležel ladem. A díky tomu už máme velké hráče

Na internetu všichni hltáme očima – prakticky všechno, tedy vlastně kromě textu. Většina lidí přečte prvních pár řádek, zatímco obrázek může za stejnou dobu schytat docela slušné množství pozornosti. Jenže jak z něj k lidem dostat informace v takové podobě, aby začali přemýšlet o vyfocených produktech, nebo dokonce aby si je koupili? Startup Vistag tohle řeší – a slibuje, že se přes jeho “tagy” k produktu proklikne skoro o třetinu víc lidí než přes cokoliv jiného.

Ideál zní takto: myší najedete na libovolnou fotku na internetu, nebo aspoň na konkrétní webové stránce. Rozbalí se vám popisek se všem informacemi o tom, na co ukazujete: materiál šatů, jejich barva, kde a za kolik se prodávají a třeba jaké další mají varianty. Tohle všechno navíc nemusí nikdo vypisovat – informace vám dodá umělá inteligence, kterou Vistag vyvinul.

Takto systém na stránkách svých zákazníků funguje, i když zatím ho informacemi, které vidíte, často zásobují lidé manuálně. To proto, abyste viděli přesně to, co máte – třeba varianty produktu, cenu, složení. A samozřejmě to, co firma potřebuje, abyste zjistili. Informacemi je totiž každá věc vyvěšená na internetu nabytá.

Vistag tyto informace sbírá, ale část práce za sebe nechává poměrně vtipně dělat své zákazníky. “Používáme stejný přístup, který kdysi použil Google. Necháváme naše klienty, aby si produkty tagovali manuálně. Díky tomu, že je na konkrétní fotce umístěný konkrétní vistag s konkrétním produktem, zjišťujeme hromadu dat. Google dělal to stejné s OCR (optical character recognition, pozn. red.). Na různé stránky dal Captchu. Z jakékoliv fotky na webu udělal printscreen, vyřízl text, který na ni je, a dal jej lidem, ať ho přepíšou. A tím učil svou neuronovou síť,” popisuje Přemysl Koudela, zakladatel a CEO Vistagu.

To by ale samo o sobě nestačilo. Vistag využívá všeho, co je k dispozici – analyzuje obrázky, ale pro informace si umí sáhnout do hlubin internetu. Prohledává jakýkoliv text, který klient nebo jeho partneři historicky měli a mají. Zjišťuje zmínky značek, produktů, kategorií, prolinky a odkazy. “Dáváme dohromady obrazovou analýzu, textovou analýzu s historií a produktový feed. Tyhle čtyři vstupy pomáhají určit konkrétní produkt,” říká Koudela. Jedna značka produkuje obrovské množství obsahu, a to od obrázků po texty. “Tak třeba Nike – kromě vizuálního obsahu jsou to hromady textu, ať už z tiskových zpráv, článků, blogů, od ambasadorů. Jsou to střípky a drobečky, které sbíráme ze zmínek na webu o dané společnosti. Konkrétní produkty ukládáme do databáze a z databáze vyzobáváme konkrétní věc,” vysvětluje Koudela. S ním jsme si o podrobnostech také povídali.

Jak pak vypadá řešení Vistagu v reálu? Podívejte se třeba na stránkách Freshlabels, výrobce matrací Coirfit Mattress nebo u influencerky s přezdívkou Latoya Forever.

TOHLE FUNGOVAT NEBUDE

Vždy, když se vás někdo ptá na Vistag, zmiňujete, že jste se museli spojit s vědci, a to spojení nebylo zrovna lehké. Proč jste si nerozuměli?

Já jsem původně úplně z jiné branže. Svůj mozek nepovažuji za matematický, ale spíš selský. S vědci bylo komplikované najít společnou řeč. Jsou absolutně nastavení analyticky a logicky a trvalo nám asi tři měsíce, než jsme si porozuměli. Ty tři měsíce jsme se na sebe dívali a oni říkali: to nepůjde, to nemůže fungovat. Až se nakonec jeden z nich tak zvláštně zamyslel a pronesl: tak to asi půjde. Pojďme do toho.

V čem byl ten problém?

Částečně to bylo asi o pochopení, protože do složité obrazové analýzy takřka nevidím a tak jsem se jen vlastními slovy snažil popsat, jak by to mělo fungovat. A právě tam jsme naráželi. Až nakonec jsme našli nějaké řešení a já jsem začal chápat, jaké jsou možnosti, začal do toho pronikat. Něco jsem se o tom snažil načíst, dozvědět se víc, abych aspoň u těch rozhovorů byl v obraze (smích). Nakonec se to povedlo. Máme za sebou třetinu vývoje, kdy jsme otestovali přístup, a vypadá to, že je to funkční. Čekáme na další investiční kolo, se kterým navážeme na to, co jsme dosud dělali.

Rozumím tedy tomu správně, že jste si bez jakékoliv znalosti programování vymyslel princip, o kterém jste nemohl tušit, že bude fungovat?

Neumím napsat ani řádek kódu. Jsem původně filmař a s tím, jak jsem pracoval s vizuálním obsahem, mě napadlo tohle. Chtel jsem nejen udělat obraz interaktivní, ale i zjistit to, proč a co se v něm lidem líbí. A od téhle myšlenky to pokračovalo poznáváním trhu, až jsme se dostali k tomu, jakým způsobem se obraz dá analyzovat. Obrazová analýza se dnes a denně řeší v půlce světa a Google asi nikdo nepřekoná v té obecné rekognici objektů – je tam pes, strom, auto – ale přesto v tom jsou mezery, do kterých se dá vrhnout. My na jednu z nich cílíme.

Říkal jste, že informace jsou do tagů dávány díky obrazové analýze, textové analýze s historií a produktovému feedu, stejně tak i ručně. Jak samostatně ten systém funguje?

Máme obsáhlé tabulky a databázové tabulky, které to sbírají. Část dat si bereme z dostupných zdrojů a automatizovaně ukládáme. Samotné vistagy mají v sobě spoustu informací, které do nich někdo v tuhle chvíli manuálně vloží. Ať už je to cena, kategorie produktů, cílová adresa produktu, tedy stránka, zkrátka díky xml feedu hromada dat. Dokážeme určovat cenové hladiny i četnost kategorií, například víme, že sukně jsou častěji proklikávány ne kabáty. Všechna data se v nějakém větším měřítku dají vyhodnocovat a říct třeba, o tento produkt, v této cenové hladině a barevnosti, se lidi zajímají víc, než o jiný produkt.

Pro koho teď Vistagy dodáváte?

Nedávno jsme implementovali velké hráče – rozeběhly se projekty pro Czech News Center, v prosinci jsme nasadili Seznam, dlouhodobější proces je u Bauer Media, to kvůli jeho struktuře. Další jsou v jednání, třeba Economia. Mimo to jsme byli osloveni například Kooperativou, abychom jim přetvořili jejich prodejní proces. Mají jej velice textově založený. Pro klienty je hrozná dřina se tím prokousat. Tomu říkáme telefonní seznam, formulář o mnoha vstupech s tunami textu. Požádali nás o to, abychom jej přetvořili do vizuálnější a interaktivnější podoby. Teď řešíme, čím začít. Jde o pochopení, jak lidský mozek funguje ve vztahu k vizuálnímu obsahu. To know-how teď řešíme šířejí. Taková pojišťovna je pro nás zajímavá. To jsou typy klientů, které chceme řešit.

Proč je řešení tak zajímavé pro mediální domy?

V tuto chvíli jsou obecně nejzajímavější segment. Všichni produkují hromadu obsahu. A ten je tím zajímavější, čím více vizuálního obsahu v něm je. Lidi přečtou na webu asi jen 20 procent textu a pozornost je vždy sosutředěná do obrázku nebo videa. Tím, jak je velký odliv financí z médií, hledají nové modely tržeb. My umíme do vizuálního obsahu jednoduše u

Přemysl Koudela, zakladatel a CEO projektu Vistag

místit product placement. Když uživatel něco na fotce vidí, může si to rovnou koupit, a nemusí se k tomu složitě prokousávat. Umožňujeme jim nabízet prostor, který do té doby neprodávali a je vlastně nejatraktivnější.

ŘEŠÍME ANGEL INVESTORY

Prošli jste už zajímavými investicemi, jak jste na tom teď?

V podstatě s prezentací a bez produktu jsme přišli do UP21, kde jsme dostali investici, takže to vlastně nazývám pre-seedem (úsměv). Teprve po prezentaci jsme udělali a začali být zajímaví pro klienty. Investici dočerpáváme. Na podzim jsme prošli StartupYardem. Díky tomu jsme se dostali ke spoustě Angelů, z marketingu i jiných profesí, kteří se o nás zajímají. Aktuálně jich několik řešíme. Mimo to se ale bavíme s fondy v Česku i zahraničí. Uvidíme, co z toho bude. Raisujeme vyšší stovky tisíc eur.

Ti investoři jsou z Česka?

Primárně ano, v zahraničí jsme se k nim zatím tolik nedostali.

Je pro vás Česko odrazový můstek?

Je to pro nás startovací a testovací trh. Česká republika je pověstná svým počtem e-shopů, což je pro nás jeden z hlavních segmentů. Jsou technologicky poměrně na výši – to mimochodem vím díky analýzám z Marketing Festivalu, na kterém se taky podílím, které dělal Jindra Fáborský. A to je skvělé ověření toho, jestli funguje ten náš nástroj, ať už technologicky, či byznysově. Vzhledem k tomu, že doteď jse neměli marketingový a prodejní tým, projekty jsou vlastně omezené dostupností.

Kdy se tedy chystáte i jinam?

Až uzavřeme další investiční kolo. Až dotáhneme připravenou strategii, vystoupíme z Česka. Potřebujeme na to tým, který s tím pomůže. Nemůže to být na jednom člověku.

Kolik lidí pro Vistag reálně pracuje?

Kolem startupu je asi 10 freelancerů, od techniků po grafiky, motion designéry, markeťáky, data analytiky, samozřejmě spoustu vývojářů. Nástroj jsme vyvíjeli v osmi lidech.

Co jim nabízíte?

Jak už to ve startupu bývá, peníze to nejsou (smích). Byla to vize a atraktivita produktu. Vývojáři už dnes nejdou tolik po penězích, ale chtějí nějakou jinou hodnotu. Třeba v podobě stimulu, co jim projekt dá. Vize je pro ně zřejmě atraktivní. Je tam spousta technologických výzev, a to je baví. Lidi, kteří mají hodnotu na trhu v šestimístných cifrách, si u nás vydělali zlomek. Bylo to tak, že si někteří vydělali spoustu peněz jinde, a pak šli k nám.

JSME STARTUP, ŽIJEME Z INVESTICE. ZATÍM

Vy už máte klienty i mimo Česko, jak jste je získali?

Jsou to e-shopy a blogeři. Měli jsme možnost být v kampani na AppSumo, kde jsme prodali za tři týdny 1 200 licencí. Dalo nám to hezkou injekci v tom, jak vnímat produkt, spoustu feedbacku, získali jsme hezké prodeje a trochu pozměnili prioritizaci v produktové roadmapě. 1 200 licencí bereme jako velký úspěch a doteď s klienty komunikujeme, díky tomu získáváme lepší povědomí o tom, co chtějí. Licence jsme prodávali mimo náš subscription model. Pro AppSumo jsme vytvořili lifetime licence a strávili jsme nějaký čas propočítáváním, aby se nám to vyplatilo a klienti byli spokojen. Vstupovali jsme do toho hlavně s tím, že traffic je pro nás v naceňování číslo jedna. Došli jsme k tomu, že ještě roky budeme v plusu s tím, když se něco pokazí.

Máte tedy vyrovnané cash flow?

Jsme startup, takže žijeme z investice. Ještě nejsme break-even, ale s investici, kterou teď raisujeme, bychom se tam měli dostat.

Na jaké klienty se tedy teď zaměřujete?

Obecně e-commerce: e-shopy jsou stále velice atraktivní, ale ještě atraktivnější se teď jeví publisheři. Mají hromadu prostoru, který prodávají inzerentům, a my jsme jim přinesli nástroj, díky kterému můžou vytvořit nový prostor, který můžou prodat. To se ověřilo s prvními pilotními projekty. Tak tedy e-shopy, publisheři a agentury.

A co dál, hodláte službu dál vyvíjet?

Možností je celá řada. Teď se soustředíme čistě na online a na 2D svět, nicméně máme zájmy z lifestylových vydavatelství, poptávky od velkých výrobců různých produktů. Umíme vistagy dát do printu. Díky telefonu, nebo za 2 či 3 roky chytrým brýlým, se budete moct koukat na Vistagy skrz tato zařízení. Je to jednoduchá augmentovaná realita, ale využitá čistě pro uživatelský komfort. Je do ní možné dát exkluzivní obsah nebo přímo konkrétní produkt. A uživatel má motivaci za ním jít. Navíc, jednou se to otaguje od té chvíle je fotka v online či i printu interaktivní. To je další z možných balíků v investici, kterou bychom chtěli vyvíjet. O to by měl potenciálně zájem jeden z investorů. Máme to technicky vyřešené, jen to potřebujeme dokončit.

A vedle toho, velký potenciál je u videí. Ten nápad vznikl u videí, která jsem vytvářel. Je to také nejčastější poptávka klientů. Víme, jak to vyřešit. Víme, jak to chceme uchopit, logicky i byznysově. Jen to potřebujeme dát do roadmapy a přidělit k tomu lidi.

Diskuze k článku