Petr Vítek (Impact Hub): Coworking bude v blízké budoucnosti skvělým řešením i pro střední a větší firmy

Coworkingová centra zažila v posledních letech velký rozmach. Jak jejich fungování ovlivnila pandemie nemoci covid-19? Kdo dnes nejvíce využívá možnosti sdílených pracovních prostor? Jakou podporu a zázemí umí coworkingová centra poskytnout začínajícím firmám? Kam se budou coworkingová centra dál vyvíjet? To vše nám prozradil jeden z nejpovolanějších – Petr Vítek, spoluzakladatel Impact Hubu.

Impact Hub patří mezi nejvýznamnější coworkingová centra, jak se změnilo vaše fungování v posledním roce? 

V Impact Hubu jsme se samozřejmě přizpůsobili všem restrikcím, ať už co se týče počtu osob v jedné místnosti, setkávání lidí či zvýšenému úklidu a dezinfekce. Co se týče ekonomiky Impact Hubu, přímý dopad vládních omezení na naše podnikání byl zásadní. Běžně našich 10 000 m2 prostor využívá v základu cca 1700 lidí měsíčně a další stovky až tisíce chodí na setkání, akce a konference.  Máme radost, že se asi 65 % členů s námi během loňského roku rozhodlo zůstat. Pro spoustu lidí byla během korona krize přirozená volba zůstat doma, protože buď nedávalo smysl chodit do práce (jejich byznys zamrzl) či ze zodpovědnosti vůči svým blízkým udělali rozhodnutí dodržovat social distancing.

Osobně mi udělalo obrovskou radost, že s námi zůstalo tolik členů, i když Impact Hub nevyužívali – beru to jako nejlepší důkaz důvěry a podpory. Už se těším, až se budou moci všichni vrátit a Impact Huby budou znovu plné života, jak jsme přes deset let zvyklí. V oblasti akcí a pronájmů jsme zaznamenali největší ztráty. Lidé se potkávat buď nesměli nebo nemohli. Tímto směrem jsme přišli o poměrně velkou část plánovaných příjmů. Ale máme radost, že vztahy mezi námi zůstaly živé a již dnes začínáme vidět, že u nás lidé plánují svoje akce hned, jak to půjde. I když to byl rok extrémně náročný s přímým dopadem vládních omezení na naše fungování, jsem nadšený, že můžu říct, že máme skvělé členy, klienty a tým a díky nim všem jsme na konci roku mohli oslavit černou nulu. 

Petr Vítek, spoluzakladatel Impact Hubu, zdroj: Impact Hub

Coworking a coworkingové kanceláře se za poslední roky prošly velkým vývojem a hodně se rozšířily – kdo dnes nejvíce využívá coworkingová centra?

Už nějakou dobu sledujeme nový trend, že coworking, když bude dobře provozovaný, bude v blízké budoucnosti skvělým řešením i pro střední a větší firmy. Pandemie jen zrychlila přemýšlení o novém fungování firem a my již dnes vidíme první vlaštovky větších firem, které u nás hledají nové, chytřejší a efektivnější zázemí.

Obecně jsou naše cílová skupina lidé, kteří chtějí dělat zajímavé a nové věci. Potkáte zde freelancery, začínající i dlouholeté podnikatele, mentory a další. Máme tu jednotlivce i menší či větší firmy. A díky tomu, že nabízíme členství od několika málo hodin až po pronájem vlastních kanceláří, tak s námi ty firmy můžou i růst. Naše odlišení na trhu je, že founders jsou v jednom prostoru s dalšími foundery. Najdete u nás jak ajťáky ze všech koutů IT galaxie, tak architekty i poradce všeho druhu – od těch kteří plánují rozvoj měst či radí developerům, jak nejlépe rozvinout jejich projekty, až k marketingovým stratégům. 

Zaznamenali jste třeba „příliv“ nováčků z řad lidí, kteří se kvůli omezením ocitli na home office a nechtějí, nebo nemohou pracovat z domova?

Home office je v době pandemie dost specifický zejména tím, že často jsou doma celé rodiny. Mít tak klid na práci, který potřebujete, může být často složité a náročné jako z pohledu psychické pohody, tak z pohledu pracovního výkonu. V tomto ohledu se pro řadu lidí coworking určitě stal vítanou alternativou a to i přes to, že v něm třeba nikdy předtím nebyli. Nabízíme flexibilní zázemí pro každého od několika málo hodin za měsíc až po vlastní kancelář, takže ať už se potřebujete zasedačku na jedno dopoledne v týdnu nebo chcete svůj vlastní stůl, u nás to najdete. 

Impact Hub ale není jenom o coworkingu, ale věnujete se i řadě dalších aktivit – můžete představit, co momentálně chystáte a jak to probíhá?

Ano, Impact Hub poskytuje nejen fyzické zázemí, chcete-li židli, stůl, internet a kafe, ale také komunitu, propojení, inspiraci, napojení na investory a byznys akceleraci.  Jsme hrdí, že provozujeme 7 akceleračních programů, kterými ročně projde přes 100 startupů či jiných inovativních projektů. Naše akcelerátory se organizují kolem tematických vertikál, např. Future of Food v oblasti zemědělství a potravinářství, mezinárodní program ClimAccelerator pro inovace v rámci klimatické krize nebo Social Impact Award, kde pomáháme mladým inovátorům rozběhnout společensky prospěšné projekty. Poslední dva zmíněné právě teď startují své nové běhy a je možné se do nich se svým projektem během dubna ještě přihlásit.

Vybraným projektům, především těm v rámci Alumni Clubu, také aktivně pomáháme až k investici, a to buď ve spolupráci s vybranými fondy, především Tilia Impact Ventures nebo EnWin, anebo sami v rámci Startup Studia. Zároveň úzce spolupracujeme s řadou korporací na různých inovačních či vzdělávacích programech. Myslím, že to dohromady už dává velmi pestrou hodnotovou nabídku pro naše členy nebo účastníky akcelerátorů. V našem týmu jen na těchto programech pracuje už skoro 30 lidí.

Hodně se věnujete akceleraci a mentoringu startupů – jak se vám to daří v dnešní době, kdy platí různé restrikce a omezení osobních styků?

Všechny programy se nám podařily přesunout do online a jsem překvapený, že to funguje dobře, i když budování vztahů založených na důvěře, business development a kreativní práce se v online dělá velmi těžko. Ale jde to. A snad už brzy bude zase možné a bezpečné kombinovat online s offline. 

S čím vším umíte startupům pomoci?

Všechny naše programy jsou designovány podle potřeb startupů – ty se mění podle fáze jejich zralosti. Tradičně se jsme se zaměřovali na startupy v rané fázi, se kterými řešíme trh, business model, produkt, testování a validaci, budování týmu, governance až po seed investici. V posledních letech se také selektivně zaměřujeme na vybrané pokročilejší startupy, které přirozeně řeší jiná témata jako go-to market strategie a jejich exekuce, budování týmu, vztahy mezi spoluzakladateli, governance či exit. Nic z toho by však nebylo možné bez naší sítě 200+ úžasných mentorů a expertů. 

Když si trochu zavěštíte, kam si myslíte, že se bude coworking a také Impact Hub vyvíjet dál?

Coworking půjde nahoru, pak půjde ještě více nahoru a pak půjde ještě více nahoru. No a Impact Hub doufejme, že půjde směrem vzhůru také. Navíc možná půjde do dalšího města či dalších měst. Hodně důležitá bude také celková sada programů, které bude nabízet, a péče o komunitu, kterou bude přinášet. 

Co byste uvedl jako ten „ultimátní“ argument pro to, aby si někdo vybral právě Impact Hub jako své „útočiště“? 
Děláme to přes deset let nejlépe, jak umíme a doufáme, že díky tomu je u nás lidem dobře. Máme skvělé členy, bezva tým a super akcelerační programy, které mají dopad.

Total
3
Shares
Další články