Ostravské e-commerce opice míří do Brna

Ecommerce day - Jan Laštůvka z MonkeyData

Brněnský Impact hub bude zítra 21.9. hostit E-commerce Day 2019 Celodenní akci pro e-shopy a e-shopisty. Konference bude našlapaná osobnostmi českého e-commerce. A když se bavíme o osobnostech, nemohou tam chybět již zmiňované ostravské opice z MonkeyData. Poprosili jsme jejich zakladatele Jana Laštůvku, aby těsně před akcí vytáhl pár banánů z krabice a prozradil, na co se mohou návštěvníci jeho zítřejší přednášky těšit.

Honzo na E-commerce Day 2019 budete mluvit o budoucnosti e-commerce. Na co by podle vás měly být v roce 2020 českého e-shopy připraveny?

Na stále se zvyšující nároky zákazníků, ať už se to týká rychlosti doručení, skladové dostupnosti, kvality komunikace atd. Aby toto e-shopy zvládly, tak musí mnohem lépe pracovat z automatizací a využíváním nových technologoií, které jim pomohou být lepší v oblastech, které jsem zmiňoval. E-shopeři tak musí zvládnout být technologickou firmou, která se nebojí výzev jako umělá inteligence, ale naopak je plně integruje do svých procesů.

V MonkeyData vyvíjíte analytické nástroje a mobilní aplikace pro e-shopy. Považujete se vy osobně za analytického člověka? 

Mohu říct, že ano. Nejsem ale typem analytika-matematika, který celý den studuje čísla a grafy. Mým úkolem a rolí je vést firmu a u toho se člověk bez dat a analytiky neobejde. Zároveň je ale potřeba neztratit kontakt s okolním světem a vnímat potřeby a problémy, které čistě v datech nepoznáte. 

Jakou životní situaci jste naposledy vyřešil na základě analytického průzkumu? 

Pokud se bavíme mimo byznysové situace, tak skvělou ukázkou je třeba aplikace Waze, nebo Google Maps. Používáme ji dnes téměř všichni, a už zapomínáme na doby, jaké to bylo bez těchto služeb. Mě osobně ušetřil Waze minulý týden 2 hodiny čekání na hranicích, a to právě díky tomu, že funguje na real-time datech a chytré analytice. To je přesně situace o které mluvíme, pokud člověk integruje do svého života i byznysu chytré technologie, obrovským způsobem zeefektivní nejen své fungovaní, ale také trh či společnost.

Jaký z vašich MonkeyData pluginů, nebo appek má u zákazníků největší odezvu? Bez čeho se neobejdou? 

Nejpopulárnější je mobilní aplikace “Order alert”, tu e-shopy používají pro denní controlling a sledování výkonnosti e-shopu. Celkově ji má dnes nainstalováno cca 20 000 e-shopů po celém světě. 

Z pohledu pluginů je nejpoužívanější KPI overview a Product statistics. 

Čímž odpovídam na to “bez čeho se neobejdou” – Kvalitní real-time přehled o hlavních ukazatelích výkonnosti e-shopu. Dále pak informace o produktech – ty jsou klíčové pro správné produktové portfolio, naskladnění atd. 

Bez jakého typu dat si myslíte, že se e-shopisti rozhodně neobejdou v budoucnu?  

Všeobecně se rozvíjí omni-channel, tzn. přibývají jak prodejní, tak marketingové kanály, kde musíte své zboží nabízet a propagovat. Tzn. nejen, že potřebujete data ze všech těchto kanálů, ale potřebujete je mít i správně propojeny abyste správně chápali souvislosti a zákaznické chování. 

Z mého pohledu to tedy nejsou data, bez kterých se e-shopeři v budoucnu neobejdou, ale především jejich správná analýza a interpretace.

Co vás na české e-commerce scéně rozčiluje a z čeho máte radost? 

Obecně mne těší jak aktivní jsou Češi v online podnikání, s téměř 40 000 eshopy jsme jednou ze špiček světové e-commerce co se týče poměru e-shopu na obyvatele.

Nemám nic, co by mne vyloženě rozčilovalo v rámci e-commerce jako takové, ale velmi mne znepokojuje přístup státu k malým a středním podnikatelům. Konkrétně to, jakým způsobem jim vytváří prostředí pro podnikání a jejich růst.

Pro mne osobně jsou malé a střední e-shopy jedním z klíčových segmentů ekonomiky a iniciátorem inovací. Jejich podpora je také naší vizi v MonkeyData. 

O opicích je neblaze známo, že se rády opičí. Jak tomu je ve vašem oboru? Zdá se to být vysoce konkurenčnímu prostředí. 

Ano, analytika je všeobecně vysoce konkurenční prostředí. Receptem úspěchů je podle podle mne specializace a vysoká přidaná hodnota pro daný segment zákazníků. O to přesně se v MonkeyData snažíme . 

U vašich produktů využíváte umělou inteligenci. K čemu přesně? 

Pro predikci dat, trendů a konkrétní doporučení e-shoperům.

Máte pocit, že by se majitelé českých e-shopů, majitelé českých společností měnili na data driven společnosti, na AI driven společnosti?

Problém je, že ještě nejsou ani data-driven:) Každopádně moje vize je, že analytika dat, tak jak ji známe dnes, nebude do 10 let existovat. 

Nahradí ji AI a služby, které zákazníkovi nabídnou přímo řešeni, či jej udělají do velké míry automatizovaně za něj. O tom budu mluvit na mé přednášce na E-commerce Day. 

Diskuze k článku