NY vs. SV: Které pobřeží v USA nabízí českým startupům víc

Český startup Integromat propojuje navzájem nekomunikující online služby, zatím co další startup Legito automatizuje tvorbu právních smluv. Co mají oba společné – během letošního jara se účastnili programu CzechAccelerator, v rámci kterého agentura CzechInvest vysílá startupy do akcelerátorů a podnikatelských inkubátorů v Singapuru, Londýně, Silicon Valley a New Yorku.

Při této příležitosti jsme na Těchinternetech vyzpovídali Ondřeje Maternu z Legita, které strávilo tři měsíce v New Yorku a Ondřeje Gazdu z Integromatu se zkušeností ze Silicon Valley. Jak se liší východní a západní pobřeží Spojených států?

Proč jste se rozhodli vycestovat do USA? Co jste očekávali?

Ondřej Gazda: Potřebovali jsme pochopit odlišnosti byznysu a naučit se, jak správně přistupovat k americkým společnostem. Byznys se v USA děla velmi odlišně než v EU, a CzechAccelerator byla výborná příležitost, jak toho cíle dosáhnout.

Ondřej Materna: Naše platforma Legito slouží k automatizaci tvorby a správy dokumentů, tedy našimi zákazníky jsou zejména právní oddělení firem, advokátní kanceláře, banky, pojišťovny a další instituce v oblasti finančních služeb. Podle dat, která máme k dispozici, tvoří trh právních služeb v USA zhruba polovinu celosvětového objemu, tedy naše rozhodnutí o expanzi do USA bylo logickým důsledkem této situace.

Ondřej Gazda

Proč právě Silicon Valley/New York?

Ondřej Gazda: V Silicon Valley je nejvíce technologických firem, takže nám dávalo největší smysl být v centru dění.

Ondřej Materna: Naším cílem bylo v USA začít s procesem získávání prvních zákazníků. Zvolili jsme tedy New York, protože zde působí nejvíce společností z naší cílové skupiny ze všech měst v USA. Opět jsme se tedy rozhodovali se na základě údajů o trhu a podle toho si vybrali New York, protože jsme zde měli největší šanci naplnit cíle cesty.

Ondřej Materna

Jak hodnotíte svůj pobyt za oceánem? Podařilo se vám naplnit stanovené cíle?

Ondřej Gazda: Pobyt v Silicon Valley nám velmi pomohl a jsem přesvědčen, že se v budoucnu dostaví výsledky na základě zkušeností získaných v USA.

Ondřej Materna: Pobyt v USA hodnotím velice pozitivně, a to jak pro svůj osobní rozvoj, tak z hlediska rozvoje firmy. Podařilo se nám založit zde pobočku a získat obchodní zástupce a další partnery, kteří i po našem dočasném návratu zpět do Evropy stále oslovují zákazníky a dotahují rozjednané obchody. Nebyl to pro nás jen epizodní výlet, naopak máme tedy v USA trvalou přítomnost, založenou společnost a konstantně pracujeme na rozvoji toho trhu. To hodnotím jako úspěch.

Jste spokojeni s inkubátorem/akcelerátorem, ve kterém jste byli?

Ondřej Gazda: Vesměs ano. Dostali jsme US MAC a ze začátku nám hodně pomohli s kontakty, které jsme potřebovali. Bez nich by to bylo o dost složitější. Vše by šlo svépomoci, ale je snazší mít nějaký záchytný bod.

Ondřej Materna: Poskytlo nám to zázemí a pomohlo nám to rychleji se zorientovat na místním trhu, připravit marketingové texty a prezentace pro místní trh, takže jsme mohli začít dříve prodávat.

Jaké jste měli možnosti networkingu?

Ondřej Gazda: Obrovské, po celém Silicon Valley jsou denně desítky akcí a příležitosti k networkingu jsou tak téměř neomezené.

Ondřej Materna: Využili jsme partnery programu a domluvili jsme si schůzky se společnostmi z naší cílové skupiny. Dále jsme využívali prezentací na konferencích zaměřených na legal tech, meetupy a také oslovování přes LinkedIn.

A co oblast mentoringu?

Ondřej Gazda: US MAC má obrovskou síť kontaktů, takže nám dokázali zprostředkovat potřebné kontakty v každé oblasti, o kterou jsme měli zájem. Nemyslím si, že je na světe vhodnější místo pro startupy, než je Silicon Valley.

Ondřej Materna: Velmi nám pomohl mentoring v oblasti marketingových textů a přizpůsobení prezentací pro americký trh. Umět zaujmout jejich stylem vyjadřování a prezentování se ukázala jako klíčová věc pro získání zákazníků.

Jakému druhu startupů (podle oblasti působení) byste doporučili, aby šli na akceleraci do Silicon Valley/New Yorku?

Ondřej Gazda: Silicon Valley je asi největším světovým centrem technologických firem, investorů, mentorů a všech příbuzných profesí. Z mého pohledu zde každý druh startupu může získat cenné zkušenosti.

Ondřej Materna: New York bych doporučil obecně B2B startupům, nabízející komplexní systémy, které vyžadují určitý kontakt se zákazníkem, neboť online kontakt je fajn, ale pokud jste na trhu noví, osobní kontakt dodá na důvěryhodnosti.

V čem jste viděli největší rozdíly ve fungování startupů a starupového prostředí oproti České republice?

Ondřej Gazda: Nedokážu posoudit, nezapojujeme se příliš do „startupového prostředí“ v ČR. Pro Silicon Valley platí, že většina lidí je tam velmi vstřícná, téměř každý si poslechne, co děláte a dá vám na to upřímnou zpětnou vazbu. Nikdo nikomu nic nezávidí, nehážou si klacky pod nohy a obecně je atmosféra velmi pozitivní.

Ondřej Materna: V USA je mnohem těžší fungovat bez investice, tedy co jsem si všiml, tak se mnohem více zaměřují na získání investice a jakmile ji nezískají vůbec nebo nezískají další navazující kolo investice, tak to rychle zabalí a jdou zkusit něco jiného. V USA je také vše velmi drahé na naše poměry, čemuž odpovídají i valuace stratupů – jsou znatelně vyšší než u nás.

Co říkáte na mimo-startupové možnosti vyžití ve městě? (Kultura, zábava, bydlení, ceny, pivo, …)

Ondřej Gazda: Náklady na život jsou tam ve srovnání s ČR obrovské. Možnosti společenského a kulturního vyžití jsou jako v každém jiném velkém městě.

Ondřej Materna: Já osobně jsem zejména pracoval, takže to nemohu příliš hodnotit, ale byl jsem na jednom zápase na NHL, a to byla skvělá show.

Plánujete další podobný výjezd (případně kam)?

Ondřej Gazda: Prozatím ne.

Ondřej Materna: Snažíme se pravidelně otevírat nové pobočky, tak jako jsme otevřeli pobočku v USA, jsme nyní otevřeli pobočku ve Frankfurtu a Londýně. Také navazujeme spolupráci s externími partnery, avšak takto dlouhý pobyt již neplánujeme.

Rada na závěr?

Ondřej Gazda: Připravte si přesný plán toho, co chcete dosáhnout během pobytu a tvrdě za tím pak jděte. Nespoléhejte, že vás někdo povede za ručičku. Je to o vás a vaší snaze. Potkávejte co nejvíce lidí, networking v Silicon Valley je základ, funguje to velmi odlišně od ČR.

Ondřej Materna: Je dobré tam jet s již hotovým produktem a zaměřit se na prodej, navazování kontaktů a získání prvních referenčních zákazníků. Naproti tomu bych nedoporučoval jet tam a strávit čas vývojem produktu, protože sezení na židli v New Yorku a Praze přinese stejný výsledek, jen v New Yorku je to několikanásobně dražší.

Diskuze k článku