Michal Ďuriník, František Špáš (Loklok): Máme první kombuchovar v ČR

Dva sympaťáci se vrhli na šíření slávy a blahodárných účinků kombuchy a založili společnost Loklok. Proč se pustili do podnikání v této oblasti a jak jejich byznys ovlivnila pandemie koronaviru? Otevřete si lahvičku tohoto osvěžujícího nápoje a čtěte dál příběh o kombuchovém startupu!

Pánové, můžete se na úvod představit a uvést, jak jste se dostali do „kombuchového byznysu“?

Michal: Kombuchu jsem měl vždycky rád, ale než jsem se spojil s Františkem, tak jsem se věnoval akademické dráze. Během doktorandského studia v Sydney jsem zjistil, že je zde kombucha obrovsky komerčně úspěšná a dá se koupit všude. Z toho jsem měl obrovskou radost a řekl jsem si, že až se vrátím, tak se pokusím o něco podobného i v České republice a na Slovensku. Poté jsem narazil na Františka, který měl shodou okolností podobný plán, jen kvůli tomu nemusel cestovat na druhou stranu zeměkoule. Takže jsme spojili své síly a nadšení a pustili jsme se do toho.

František: Mě k nápoji přivedl můj mentor z mládí – svou první kombuchu jsem od něj dostal před čtyřmi lety, nápoj mě hodně zaujal a zachutnal mi. Začal jsem se tomu více věnovat a učil jsem se od svého mentora. Nakonec se z žáka stal mistr, jak se říká. Následně jsem se přesunul do Brna, kde jsem narazil na Michala a začali jsme společně tvořit.

Takže jste si sedli nad sklenkou kombuchy a řekli si, že společně začněte podnikat, a založili jste Loklok?

Michal: V podstatě ano, předtím jsme se neznali a spojila nás kombucha. Měli jsme podobný cíl a motivaci – ta byla velice jednoduchá, chtěli jsme, abychom si měli co dát, když vyrazíme s kamarády večer do města a nechceme nutně pít alkohol nebo přeslazené limonády. Nejsem fanoušek sladkých colových limonád a jedinou alternativou byla Vincentka, a to vás také celý večer moc nebaví. :) A jak to tak bývá, když máš problém, musíš si ho vyřešit sám, a pokud má stejný problém více lidí, může z toho nakonec být pěkný projekt.

Všechno jste tedy vybudovali sami, nebo jste potřebovali nějaké investice zvnějška?

Michal: Byl to koníček, ukázalo se, že velmi drahý koníček. Ale ano, pustili jsme se do tohoto projektu pomocí vlastních zdrojů s tím, že jsme věřili a věříme, že firma bude profitovat a vydělávat.

Jak tedy v tuto chvíli fungujete jako firma?

Michal: Fungujeme skvěle! :)

František: Začátky jsou vždycky plné nových situací, musí se řešit nové problémy a výzvy, což mě velice baví a je to role, ve které jsem se našel. Jako firma fungujeme tedy dobře a můžeme se pochlubit úplně prvním kombuchovarem v České republice.

Kombuchovar? Co to je?

František: Abychom mohli vyrábět nápoje, jsou samozřejmě zapotřebí prostory, které splňují hygienické normy a tak dále. Takže jsme si řekli, že když už budeme absolvovat veškerou administrativu a podstupovat s tím spjaté nezbytné procesy, tak nebudeme kolaudovat výrobnu, ale zkolaudujeme kombuchovar. Tak máme první kombuchovar v České republice.

Michal: Jenom doplním, že nejsme první firma, co v České republice vyrábí kombuchu, ale papírově jsme zatím jediní, kdo se nazývá kombuchovar.

Můžete přiblížit, jak vlastně probíhá výroba kombuchy? Z vlastní zkušenosti vím, že to je celkem pozoruhodný proces…

Michal: Ten samotný proces je vlastně pořád stejný – ať si děláte kombuchu doma, nebo ji vyrábíte ve velkém. To se vlastně ani nedá změnit. Je to přirozený proces, který krásně funguje. Domácí výroba probíhá tak, že se udělá čaj, dá se do něj trochu cukru, aby kultura, která se tam následně vloží, měla potravu a mohla pracovat. Kultura se nazývá SCOBY – což je zkratka pro symbiotickou kulturu bakterií a kvasinek – a společně přetvoří čaj na finální kombuchu. Děláme tedy prakticky to samé, jen čajový sáček, který používáme pro výrobu ve velkém, má asi půl metru. Samozřejmě máme také vlastní úpravy a vylepšení, ale základ je pořád stejný. Nejvíce tedy na výrobě naší kombuchy pracuje samotná kultura a naší úlohou je o ni pečovat, aby se cítila co nejlépe a mohla se činit.

František: Dodal bych, že domácí výroba kombuchy má také své výzvy a rizika. Při domácí výrobě vzniká v kombuše vyšší množství alkoholu a hrozí vznik nežádoucích bakterií nebo plísní. V blízké době budeme na našem e-shopu spouštět domácí kombuchovou sadu, kde od nás dostanete vše potřebné, a hlavně vám poradíme při pěstování a výrobě.

Takže jste jen taková „two-men show“ nebo je vás více? Máte zaměstnance?

Michal: Já a František jsme jádro firmy, kolem sebe máme ale několik menších „akčních“ skupin – ti, co nám pomáhají s výrobou, plněním, také lidi, kteří nám pomáhají s obchodem… Zaměstnance jako takové momentálně nemáme, ale už k tomu směřujeme.

Jste už ve fázi, kdy sami sebe vnímáte jako etablovanou firmu?

Michal: Já bych řekl, že ano, alespoň na brněnské poměry. Uvědomil jsem si to ve chvíli, kdy jsem viděl, že náš produkt pijí lidé, které neznám, tedy už ne jenom kamarádi a známí! :) Zkrátka když jsem viděl, že máme reálné zákazníky.

Jaký dopad má na váš byznys epidemie koronaviru, respektive veškerá opatření, zavírání restaurací a podobně? Kde se dají vaše nápoje vlastně sehnat?

Michal: V restauracích nás mají hodně rádi, kombucha je ideální nápoj po jídle, odlehčí žaludek, oblíbení jsme v barech a kavárnách, v různých jógových studiích, ale to je teď omezené. Objednávky z gastra prakticky ustaly, ale stává se, že podniky, respektive lidé, kteří v nich pracují, si naše nápoje stále objednávají pro sebe. To je pro nás velký kompliment. Tato situace je pro nás ale také motivací, abychom se více soustředili na trh koncových zákazníků.

František: I v této situaci stáčíme měsíčně okolo 1 000 litrů kombuchy. Koronavirus hodně ovlivnil náš byznys, ale fungujeme. Ideální způsob, jak si teď koupit naši kombuchu, je na e-shopu. Rozvážíme po celé České republice chladicími vozy, takže si zákazníci mohou kombuchu vypít hned, jak jim přijede.

Co marketing? Jak obstaráváte marketing, které kanály se ukázaly pro vaše účely jako efektivní zdroj propagace?

Michal: Na B2C nám dobře funguje Instagram. Usilujeme o to, aby tam byl velice kvalitní vizuální obsah, máme skvělou fotografku Paulu. Pokud jde o B2B marketing, tak tam jde zejména o osobní kontakt a vztahy.

Jak jste řekli, nejste jediní, kdo u nás vyrábí kombuchu – proč by lidé měli zvolit zrovna tu vaši?

Michal: Pro nás je úspěch, když si zákazník vybere jakoukoliv kombuchu místo limonády nebo piva. :) Nechceme srážet další hráče, spíše budovat povědomí o tom, co je to kvalitní kombucha a proč si ji vybrat.

František: Každá kombucha má svou specifickou chuť i vlastnosti, každá je jiná. Záleží na čaji, příchuti – například naše zázvorová kombucha je pravidelně vyprodaná. Každý zákazník si vybere kombuchu, která mu nejvíce chutná, a to nás těší. A když zvolí právě tu naši, tak nás to těší o to víc.

Jaké máte plány a ambice? Co chystáte v dohledné době? Kam byste se chtěli posouvat?

Michal: V dohledné době bychom rádi, aby se prosadila naše nová příchuť, kterou jsme nedávno představili – jde o kombuchu, která není z čaje, ale je z yerba maté. Zatím dostáváme skvělou zpětnou vazbu.

Co byste vzkázali těm, kteří kombuchu ještě nepijí?

Michal: Každý by se měl zamyslet nad tím, co pije, a zda je to skutečně to, co pít chce. Je tady totiž příležitost pít nápoje, které nejenže neškodí, ale přímo aktivně prospívají. Kombucha je velice populární mezi vegany a vegetariány, protože obsahuje hodně vitamínu B, jelikož jde o fermentovaný produkt. Kombucha je také dobrá pro zažívání, jak potvrzují naši zákazníci, má také jemné povzbudivé účinky. Kombucha se navíc dá pít pořád. Já i František vypijeme klidně čtyři litry kombuchy denně – dva litry, protože nám chutná a další dva litry, protože musíme ochutnávat nové příchutě – a cítíme se skvěle! :)

Zdroj: Loklok

Diskuze k článku