Michaela Matějková (Skinners Technologies): Vylepšování máme v DNA

České ponožkoboty Skinners vznikly v roce 2016 a za jejich existencí a uvedením na trh stojí Michaela Matějková a Petr Procházka. Unikátní hybrid mezi ponožkou a botou se stal hitem nejen u nás, ale i v zahraničí. Kde se vzal nápad na takový produkt, jak se vlastně vyrábějí a co stojí za jejich obrovským úspěchem, to nám prozradila spoluzakladatelka Míša Matějková.

Ponožkoboty Skinners si už vydobyly na českém i globálním trhu slušnou pozici a jméno. Můžete přesto stručně představit, co jsou Skinners a jak vznikly?

Před více jak pěti lety se nám na brigádě v Norsku zranil kamarád a protože nesnesl nosit klasické boty, chodil po ulici v ponožkách. Pro nás to byl podnět, kdy jsme se rozhodli překopat celý koncept boty tak, abychom vytvořili hybrid mezi botou a ponožkou. Skinnersky tak mají kombinovat pohodlnost ponožky a mít při tom ochrannou funkci bot. Udělali jsme to proto, že vnímáme, jak jsou tuhé boty s vysokou podrážkou nadužívány a nosit je celý den není ideální. Když nestřídáte boty, chybí vašim svalům a šlachám na chodidlech dostatek pestrých podnětů. A stereotyp není dobrý v pohybu stejně jako v jídelníčku. 

Michaela Matějková a Petr Procházka, zdroj: Skinners Technologies

Co, respektive kdo jsou dnes Skinners, můžete říct něco o složení svého týmu a jak fungujete? 

Skinners tým je dnes parta mladých lidí, věkový průměr je 25 let, já (pozn. red. Michaela Matějková) jsem z interních zaměstnanců dokonce nejstarší,, a to je mi 32 let. Jelikož jsme mladí zakladatelé, tak si k sobě do týmu hledáme podobné lidi a jedním z parametrů je i samotný věk. Nicméně mnohem výraznější je to, že máme i podobné typy temperamentů. Často říkám, že mám tým plný drzounů :) Takže všichni překypují energií a jsou hodně otevření. Kdybychom se všichni sešli v kanceláři, napočítáte 23 lidí, nicméně za současné situace polovina týmu funguje téměř úplně na home office, jde zejména o customer support, sales a sales support. Členové týmu z marketingu, kreativy a produkt designu se naopak potkávájí nejčastěji.

Jak vlastně probíhá výroba Skinners, která činí z vašich ponožkobot tak unikátní produkt?

Jelikož má v Česku pletařina i botařský průmysl dlouhou tradici, tak jsme se výrobu Skinners rozhodli zrealizovat u nás doma. Se zlínskými specialisty na výrobu bot vyvíjíme vhodná kopyta, tomu předchází měření až stovek nohou. S další moravskou společností, která má nejmodernější italské pletařské stroje, prototypujeme speciální funkční pleteniny a na konci cyklu aplikujeme podrážku, která je složená z evropských bezftalátových materiálů. S naším pletařem jsme museli otestovat u první kolekce okolo 30 druhů pletenin, než jsme našli ideální materiálové složení. Takže nová kolekce zabrala doslovat stovky hodin práce. 

Zdroj: Skinners Technologies

Vyrobili jste během své existence přes 300 000 párů ponožkobot, uvádíte novou generaci, navýšili jste výrobní kapacity, máte za sebou úspěšnou kampaň na Kickstarteru… Co považujete za stěžejní aspekt takového úspěchu?

Začíná to u nastavení v hlavě. Ve Skinners si často říkáme, že musíme makat a nehledat výmluvy, proč něco nejde. Na začátku pandemie nám zákazníci taky rušili objednávky a vypadalo to, že je s námi konec, ale i přesto jsme si řekli, že to nevzdáme. A jak říkáte, na jaře jsme spustili prodej limitované kolekce a začali pracovat na úplně nové generaci Skinners 2.0, která byla uvedena na podzim. Prodej se nám rozběhl tak, že jsme dokonce museli navýšit kapacitu výroby. To všechno stálo velké úsilí a v pozadí byla velká nejistota, že to nemusí vyjít a naše společnost se finančně úplně vyčerpá, ale podnikatel má z povahy pořád něco podnikat a nesedět v koutě. 

Zdroj: Skinners Technologies

Co je podle vás nejdůležitější při budování značky? Stačí mít jen skvělý produkt?

Při budování značky je úplně snové, když máte skvělý produkt, který pokrývá důležitou potřebu lidí. Pokud totiž vaši zákazníci nepochopí, proč by si měli produkt koupit, tak business nebude fungovat. Toto téma řešíme ve Skinners hodně, protože moc dobře víme, že je náš produkt hodně inovativní a báli jsme se, že předběhne dobu a nebude pochopen. Nicméně nyní, kdy je hlavním tématem společnosti zdraví, je budování značky pro nás jednodušší a zákaznická základna se nám opravdu hezky rozrůstá. 

Můžete prozradit, v jakém objemu prodáváte Skinners na českém trhu? Kolik párů putuje na zahraniční trhy? Kde jsou Skinners nejvíce oblíbené?

V Česku prodáme okolo 20 % produktů, což je opravdu hodně, ale není to pro nás překvapení, Češi patří ve světě k největším příznivcům minimalistické (barefoot) obuvi. Další top trhy pro nás jsou dále Německo, Rakousko, USA a skandinávské země. 

Příběh Skinners vypadá jako splněný sen každého podnikatele, ale přesto – co bylo největší výzvou na cestě od prvotního nápadu k úspěšnému produktu?

Nejtěžší je naučit se rychle rozhodovat, protože ve firmě je agenda hodně široká a věci na sebe musí navazovat. Dost mi to změnilo rozhodovací tempo i v osobní rovině, například sbalit se na dovolenou dokážu asi během 15 minut, moji rodiče na to potřebují celé odpoledne. Druhou výzvou, v době, kdy začnou přibývat zaměstnanci, je umět práci delegovat. Sekundárně se musíte smířit s tím, že nikdo úkol neprovede stejně jako vy, ale i váš den má jen 24 hodin a i když jsme s Petrem (pozn. red. Petr Procházka, CEO Skinners) pracovali 16 hodin denně, tak jsme už po prvním roce agendu vůbec nestíhali. 

Využíváte nějaké programy nebo podporu pro mladé inovativní firmy, jako jsou různé akcelerátory, soutěže, mentoring, nebo si děláte všechno po svém?

Programy na podporu mladých podnikatelů jsme využívali zejména po založení společnosti, nyní se už sami snažíme potkávat a sdílet zkušenosti s jinými podnikateli. Všem můžu jen doporučit. Každý mentoring, soutěž nebo podnikatelská přednáška je takový malý střípek, který se nabaluje na ty ostatní. A ačkoliv to člověk nemusí vnímat, může kterákoliv informace ovlivnit rozhodnutí, které uděláte třeba až za půl roku. 

Zdroj: Skinners Technologies

Budete Skinners nadále vylepšovat? Hodláte rozšířit portfolio? Neboli jaké máte plány a ambice do budoucna? 

Určitě, vylepšování máme v DNA. Také rok 2020 nám potvrdil, že lidé mají zájem o novinky a vylepšení, takže jsme se po úspěšném roce s kolekcí Skinners 2.0 rozhodli přidat do portfolia nové produkty. Budeme zlepšovat současný produkt, pracujeme na doplňcích, kde první novinku v podobě minimalistických Skinners ponožek uvedeme už nyní v dubnu, a pak máme v záloze ještě něco většího pro příští rok.

Total
295
Shares
Další články
Přečtěte si více

Ve sklepě se Zdeňkem Cendrou

Po týdnu opět přinášíme další ze série internetových rozhovorů z našeho prastarého sklepení. Tentokrát jsme v něm přivítali Zdeňka Cendru, který stojí za firmami SuperHosting.cz, Bijk.com a nově také Cloudee.eu. Právě poslední jmenovaný projekt posloužil jako odrazový můstek k aktuálnímu tématu "cloud", i když zdaleka nezůstalo jen u něj.