Jan Maloušek (Mathman): Učit se matematiku může být zábava

Matematika se obvykle netěší masové oblibě. Nicméně když se do boje s příklady pustí superhrdinové, získává neoblíbený předmět nový rozměr. Honza Maloušek je mladý český vývojář, který vytvořil zábavnou vzdělávací aplikaci Mathman pro interaktivní výuku matematiky pro druhé stupně základních škol. Co vývoj takové aplikace obnáší?

Můžete se představit a říct nám, jak jste se dostal k mobilnímu vývoji?

Jmenuji se Jan Maloušek a je mi 25 let. K mobilním aplikacím jsem se dostal při svém studiu na VUT, kdy jsme s kamarády vyvíjeli GPS Tracker do jedné soutěže. Mým úkolem bylo vyvinout k trackeru uživatelskou aplikaci. Vytváření mobilních aplikací se mi zalíbilo, a tak jsem se vývoji mobilních aplikací věnoval také v bakalářské a diplomové práci.

Jan Maloušek

Řekněte nám něco o aplikaci Mathman. Pro koho je určena a co vás motivovalo k jejímu vytvoření? 

Mathman je aplikace pro zábavné a interaktivní doučení matematiky. Celou aplikací provází matematický superhrdina Mathman. Aplikace je rozdělena na jednotlivé kurzy a každý takový kurz se skládá ze tří částí: Nauč, Procvič a Bojuj.

V sekci „Nauč“ se uživatel na interaktivních krokovaných teoriích naučí, jak se co počítá. V sekci „Procvič“ pak uživatel nalezne spousty příkladů k procvičení a nakonec v sekci „Bojuj“ se snaží svými znalostmi a schopnostmi porazit matematické monstrum, čímž kurz splní. V aplikaci je pak možné vytvářet také vlastní testy, kde si uživatel nastaví matematické okruhy, náročnost příkladů a podobně.

Aplikace je určená pro žáky druhého stupně základních škol, pro studenty středních škol a pro všechny, kdo si chtějí osvěžit matematiku.

Aplikaci jsem původně vytvářel jako součást své diplomové práce. Samotný nápad na vytvoření aplikace na doučení matematiky mi vnukla moje mamka a stylizace aplikace do podoby „superhrdina Mathman vs. monstra“ byl nápad mého bratra Martina. Velkou zásluhu na současné podobě aplikace má také můj bývalý vedoucí diplomové práce Ing. Kryštof Zeman Phd., který se mnou na konzultacích ohledně aplikace strávil opravdu mnoho hodin, táta, který mě při vývoji velmi podporuje, přítelkyně Silvia, která mi na aplikaci poskytuje kontinuální zpětnou vazbu a aplikaci přeložila do slovenštiny, a dlouholetý matematický lektor Ondřej Hudeček, který mi velmi pomohl s matematickým obsahem.

Čím se Mathman liší od ostatních aplikací na procvičování matematiky?

Hlavní devizou Mathmana je interaktivnost. U výukových videí nebo textů totiž uživatel může ztrácet pozornost. Mathman matematiku vysvětluje na krokovaných teoriích, přičemž jednotlivé kroky jsou prokládány otázkami. Uživatel tak při procházení teorie nemůže polevit v pozornosti a musí nad látkou přemýšlet. Dalším prvkem Mathmana je zavádění herních prvků do výuky. Za každý spočítaný příklad nebo projitou teorii tak uživatel dostává motivační body, testy jsou stylizované do soubojů s monstry.

Dá se takovým Mathmanem „uživit“? Respektive je práce na Mathmanovi váš full-time job?

Zatím to je spíše menší přivýdělek než živobytí. Momentálně se aplikaci věnuji na plný úvazek, ale je to spíše z důvodu, že jsem aplikaci chtěl dotáhnout na slušnou úroveň, než nastoupím na plný úvazek do nějaké firmy.

Co obnáší vývoj takové aplikace a jak náročné je dostat ji do fáze, kdy začne vydělávat?

Především spoustu času. Na Mathmanovi dělám již dva roky a strávil jsem na něm přes 2 000 hodin času. Na začátku vývoje si člověk musí nejdříve rozmyslet, co má aplikace umět, jak zhruba bude vypadat, jaké technologie bude potřeba použít, celkovou architekturu apod. Následně člověk naprogramuje první prototyp a poté iterativně vše vylepšuje.

Mathman je navíc aplikace hodně založená na obsahu, takže velké množství času zabere také vytváření matematického obsahu a kreslení postaviček.

No a samozřejmě kromě časové stránky je tu i ta finanční. Přesto, že si na aplikaci dělám téměř vše sám, tak se člověk určitým nákladům bohužel nevyhne (překlady, propagace, licence na nejrůznější programy…).

Plánujete přidávat další funkce, nebo dokonce vyvíjet další podobné aplikace? Bude aplikace také pro iOS?

Nápadů na další funkce a vylepšení aplikace mám spousty, nicméně primárním cílem je nyní rozšiřovat matematický obsah. Verzi pro iOS mám rovněž v plánu, ale to bude vhledem k časové náročnosti v horizontu minimálně jednoho roku. Navíc se s vývojem verze pro iOS pojí vyšší náklady, takže uvidíme, jak bude aplikace úspěšná na Androidu.

Jaké je zpětná vazba na Mathmana? Pracujete nějak aktivně s pedagogy/učiteli a zohledňujete jejich názory?

Musím zaklepat, zpětnou vazbu mám zatím od uživatelů i pedagogů velmi pozitivní. Dokonce mi psalo i několik uživatelů z ciziny, například z Irska, Indie nebo Jihoafrické republiky. Taková kladná zpětná vazba samozřejmě vždy mile potěší. Jsem ale samozřejmě rád také za jakoukoliv konstruktivní kritiku nebo námět na vylepšení.

Myslíte si, že mohou vzdělávací aplikace nahradit současné metody vzdělávání?

Dle mého názoru jsou zatím ve využívání různých výukových aplikací velké mezery a je to škoda. Nicméně si nemyslím, že by tyto aplikace mohly zcela nahradit roli učitele. Možná by ale byl ideálnější systém, kde by to základní naučení probíhalo z určité části prostřednictvím výukových aplikací, a učitel by měl roli pomocné ruky pro žáky, kteří něco nepochopili. Žáci a studenti by se pak naučili lépe samostatně studovat, což je velmi důležitá schopnost třeba na vysoké škole nebo i v pracovním životě, a učitel by pak měl více času věnovat se individuálně žákům, kteří mají s tou nebo onou látkou problémy.

Diskuze k článku