Martin Kudrna (bikero): Češi rádi nakupují online, umíme zákazníkovi nabídnout odbornost

Během lockdownů zažila společnost bikero obrovský růst. V současné době provozuje bikero e-shop, tři kamenné prodejny a má ambice dále expandovat. Jak se kupují kola online? Co bikero nabízí „navíc“, a které online kanály se společnosti nejvíce osvědčily? To nám prozradil Martin Kudrna, ředitel společnosti bikero.

Můžete představit bikero pro ty, kteří o něm náhodou ještě neslyšeli? Čím vším se zabýváte a jak jste se k tomu vlastně dostal?

Bikero.cz je unikátním projekt kombinující výhody klasických kamenných prodejen s cyklistickým vybavením a internetového prodeje. Naším zákazníkům nabízíme kompletní sortiment vybavení a oblečení na kolo a samozřejmě i kola samotná. A právě jízdní kola jsou kategorií velmi specifickou, která rychlému nástupu online prodeje dlouho vzdorovala. Nejen, že jízdní kolo je produkt, který by si zákazník před koupí rád vyzkoušel, ale největším problémem bylo sestavení a servis jízdního kola. První internetoví prodejci posílali kola zákazníkům v krabici tak, jak vyjeli z továrny. Nicméně kolo je před první jízdou třeba sestavit a seřídit, a to i zkušeném mechanikovi trvá desítky minut a neodborně sestavené kolo může být pro jeho uživatele v lepším případě zdrojem nespokojenosti z jízdy a v horším případě i zdravotního rizika. Nicméně skladování a expedice sestavených a seřízených kol je natolik komplikovaná, že dodnes i někteří velcí obchodníci expedují kola v podobě „sestav si sám“.

Zdroj: bikero

Všechny kola prodaná na bikero.cz jsou odborně smontována a seřízena a následně dle přání zákazníka připravena k odběru na jedné z našich prodejen, zabalena zpět do krabice a odeslána běžnou kurýrní službou anebo dovezena naším bikero kurýrem, který kolo doveze přímo k zákazníkovi, produkt mu představí, případně i donastaví dle zákaznických potřeb a předá tak, aby zákazník mohl ihned vyrazit na vyjížďku. V tuto chvíli má tedy zákazník konečně možnost, objednat si své kolo pohodlně přes internet a převzít si ho kdekoliv po celé republice – klidně třeba na chalupě 
a přitom stále s plnohodnotným servisem jako na kamenné prodejně.

Máte tedy e-shop i kamenné prodejny, přičemž jednu pražskou jste otevřeli nedávno – znamená to, že se vám dařilo i během posledního roku, který byl poznamenaný různými restrikcemi?

Ano, v tuto chvíli provozujeme e-shop a tři kamenné prodejny. Přípravy na otevření té čtvrté jsou již v plném proudu a intenzivně hledáme prostory pro další provozovny. V letošním roce plánujeme otevřít také nové distribuční centrum, které nám umožní dodávat zboží zákazníkům ještě rychleji a nabídnout širší nabídku produktů, aktuální skladové možnosti nám již nepostačují a nemůžeme tak rozšiřovat sortiment tak, jak bychom si přáli.

Prodejna bikero Praha 4, zdroj: bikero

Na příchod pandemie a začátek restrikcí jsme v loňském roce zareagovali masivní televizní kampaní s motem „Kolo až domů? Bikero.cz – e-shop s kolama“ a podle všeho se nám podařilo oslovit zákazníky přesně v tu správnou chvíli, kdy pro ně naše služba byla zajímavá. Hned v úvodních dnech prvního z mnoha lockdownů tak naše tržby začali raketově růst a meziroční nárůsty tehdy atakovali úroveň 400 %. Později se situace o něco zmírnila a také jsme museli začít bojovat s nedostatkem kol na světovém trhu, i tak jsme ale loňský rok uzavřeli s dvojnásobným obratem oproti roku předchozímu.

Jak náročné je prorazit s takto zaměřeným byznysem, potažmo e-shopem, v České republice?

Cyklistický byznys je tradičně velmi konzervativní a zákazníci velmi loajální svým osvědčeným prodejcům. I z toho důvodu je tento trh zatím zcela nekonsolidovaný a většina prodejců má pouze jednotlivé prodejny a nikdo z velkých prodejců nemá aktuální víc než 2 % celého trhu. Všeobecně však lze říct, že my Češi rádi nakupujeme online, a proto v ČR roste celý e-commerce byznys nejrychleji v celé Evropě a i e-shopů tu máme na počet obyvatel nejvíce. Proto jsem od začátku věřil, že i v takto konzervativním oboru, jako je prodej kol, je prostor pro vznik velkého a čistě specializovaného e-shopu a dění posledních měsíců nám ukazuje, že tato cesta je správná… 

Které komunikační kanály v onlinu se vám nejvíce osvědčili? Fungují vám lépe sociální sítě nebo třeba mailingové kampaně?

Jako asi ve všem je dle mého nejlepší cestou kombinace všech dostupných možností, a ne se spoléhat pouze na jeden marketingový kanál. Investujeme do výkonnostních kampaní a samozřejmě základem je PPC a SEO, podpořené kvalitní komunikací na sociálních sítí a mailingem.

Zdroj: bikero

Čím je bikero výjimečné? Co považujete za svou konkurenční výhodu?

Dle mého názoru je to výjimečná kombinace profesionálního e-shopu se službami kamenných prodejen a vlastní přepravy kol v podobě bikero kurýra, což nám umožňuje nabídnout zákazníkům široký a kvalitní sortiment se službou srovnatelnou s běžnou kamennou prodejnou, a to po celé republice. Kvalitou online služeb se srovnáváme s největšími online obchodními domy, ale na rozdíl od nich umíme zákazníkovi nabídnout odbornost v cyklistickém sortimentu, kdy nejen na prodejnách, ale i na zákaznické lince vždy narazíte na kolegu cyklistu nebo cyklistku, kteří vědí, o čem mluví.

Jaké máte plány, cíle a ambice pro letošní rok?

Hlavním cílem pro letošní rok je i s rychle rostoucími obraty udržet kvalitu služeb tak, jak jsme si ji nastavili hned na začátku. Proto musíme letos určitě přestěhovat a otevřít nové distribuční centrum, abychom mohli tuto kvalitu udržet, a naopak bychom rádi pro vybrané regiony spustili doručení v den objednání. Na konec léta chystáme otevření naší již čtvrté prodejny, která bude umístěna opět v Praze, takže již nyní intenzivně hledáme nové kolegy do týmu a v neposlední řadě se začínáme poohlížet po dalších prostorech, protože i v roce 2022 bychom rádi pokračovali v otevírání nových prodejen obdobným tempem… 

Total
12
Shares
Další články
Přečtěte si více

Ve sklepě s Janem Bartou

Nových generických domén se v praxi dočkáme nejdřív za dva roky, přinejmenším jedna už má ale českého zájemce. Vlastník statisíců domén Jan Barta je sice k novému modelu skeptický, s dalšími partnery je ale připraven investovat půl milionu dolarů do projektu volně dostupných domén pro třetí svět s koncovkou .free.