Lucie Kadlecová (Pikto Digital): V textilním průmyslu je obrovský prostor pro inovace

Zástupci Pikto Digital se v roce 2019 zúčastnili startupové roadshow po regionech. S CzechInvestem se podívali do Brna.

Břeclavská firma Pikto Digital se zabývá výrobou zařízení pro ekologicky šetrný potisk látky pomocí digitální pigmentace. Lucie Kadlecová, která ve firmě pracuje na pozici Business Development Managerky, nám prozradila, proč je textilní průmysl zajímavý prostor pro inovace i to, jaké ambice a plány má společnost do budoucna.

Představte prosím Pikto Digital a řekněte nám, co je Maverick, co všechno umí a proč je unikátní.

Pikto Digital je mladá a ambiciózní společnost, jejímž cílem je přinést revoluci do textilního průmyslu. Naše technologické inovace zvyšují konkurenceschopnost a přináší ekologické a ekonomické výhody nejen našim zákazníkům, ale také konečným spotřebitelům. Vyvíjíme a vyrábíme patentovaná technologická zařízení na úpravu metrového textilu, která dokáží nahradit současné textilní stroje ve všech výrobních fázích digitálního pigmentového potisku.

Pikto Digital nabízí jako jediný na trhu patentované strojní zařízení, které v setu s pigmentovou tiskárnou zajistí při potisku látky kompletní výrobní proces. (zdroj: CzechInvest)

Maverick je prototyp stroje na úpravu látky a byl primárně vyvinut pro technologii digitální pigmentace. Má zajistit všechny procesy (kromě samotného potisku), které jsou potřebné pro úspěšnou a kvalitní výrobu potištěné látky. A to tak, aby se nespotřebovala ani neznečistila ani kapka vody a ušetřilo se značné množství elektrické energie. Maverick spolu s jakoukoli textilní pigmentovou tiskárnou vytvoří komplet, který umožní začít vyrábět potištěnou látku na míru prakticky ihned, a to bez jakýkoliv předchozích zkušeností. Poradí si téměř s každou látkou (tkanou, pletenou, přírodní i syntetickou) a pigmenty mají bezprecedentní odolnost vůči UV záření. Jedná se o přírodní barviva, a proto jsou naprosto zdravotně nezávadné i pro ty nejmenší. Mimo to dokážete být konkurenceschopnější v nabídce následných úprav (zušlechtění) látky a uspokojit i ty nejnáročnější požadavky vašich zákazníků.

Co bylo inicializačním nápadem pro vznik takového zařízení? Kdo za tím stojí?

Textilní průmysl je jedním z největších a nejrozmanitějších odvětví na světě. Zároveň je ale hned po ropném průmyslu tím nejvíce znečišťujícím. Zároveň jeho digitalizace narůstá na významu (do konce roku 2027 by se trh digitálního textilu měl až zčtyřnásobit). Je zde tedy obrovský prostor pro inovace, především jeho další digitalizace s ohledem na ekologické aspekty výroby. Technologie digitální pigmentace nabízí aktuálně největší potenciál změny. Nápad zaměřit se právě na tuto oblast a vyvinout stroj, který bude splňovat všechny předpoklady ekologické úpravy látky měl spolumajitel společnosti František Balázsy.

Proč vás zaujal právě textilní průmysl? Je to oblast, kde je jistě prostor pro inovace, ale jak to je zde s přijímáním nových technologií a postupů?

Textilní průmysl je vedle rozmanitost zároveň i nejvíce konvenčním odvětvím. Digitální potisk textilu dosahoval v roce 2019 zhruba 1,5 % jeho celkové hodnoty, což znamená že 98,5 % potištěného textilu byl vyroben analogicky, tradičně. Digitální potisk je tedy oblast, která nabízí obrovský potenciál pro růst. Nové technologie jsou s ohledem na stáří odvětví přijímány stále relativně rezervovaně, nicméně posledních pár let sledujeme změnu v přístupu a požadavcích samotných zákazníků, kdy dochází ke zvýšení poptávky po customizaci (nižší objemy na míru zákazníkovi), tak také požadavky na rychlost dodávek, efektivitu a ekologii výroby či nižší vstupní náklady.

Co vám v rozvoji a realizaci vašich plánů nejvíce pomohlo? Byl důležitější nějaký mentoring nebo investice?

Od začátku našeho vývoje spolupracujeme se špičkovými dodavateli, výzkumnými organizacemi, odborníky v textilním průmyslu a investory. Především díky nim se nacházíme tam, kde teď jsme. Máme funkční prototyp, který aktuálně provozně testujeme v rámci dceřiného projektu FABRISSIMO, který nabízí zakázkový potisk látek již od jednoho běžného metru.

Jakou roli sehrál na vaší cestě CzechInvest a jak hodnotíte vzájemnou spolupráci?

Díky CzechInvestu jsme měli možnost zúčastnit se několika akceleračních programů v Singapuru, New Yorku a Oslu. Náš produkt jsme pak měli možnost představit i v indickém Dillí a Bengalúru v rámci technologické mise organizované MPO. Díky těmto institucím jsme získali celou řadu pozitivních zpětných vazeb a navázali cenné kontakty, a to především mezi odbornou veřejností a potenciálními zákazníky.

Co jste naopak vnímali jako největší překážku v rozvoji a úspěšném podnikání?

Jako asi u každého startupu jsou asi největší překážkou pro úspěšný rozvoj podnikání finance. Aktuálně se nacházíme před dalším investičním kolem, které nám umožní posunout se z prototypové fáze do fáze výroby finálního produktu.

Jaké máte plány a ambice do budoucna? Čeho byste chtěli dosáhnout?

Naší největší ambicí je přinést revoluci do textilního průmyslu. Naším cílem je pak zaujmout stabilní a uznávanou pozici mezi výrobci textilních strojů a jejich uživateli. Chceme měnit zaběhlé procesy výroby a být vnímáni jako výrobce „eco-friendly“ strojů.

Pokud byste mohli udělat něco jinak, vrátit se na začátek své cesty a ke vzniku Pikto Digital, je tu něco, co byste změnili?

Asi neexistuje vyloženě nic, kdy bychom si řekli, že jsme měli udělat jinak. Vše bereme jako nějaký proces, který nás někam posouvá. Z chyb se snažíme poučit a úspěchy nás ženou kupředu.

Total
2
Shares
Další články