Jonáš Kůra: Pro Woodbag se musí člověk nadchnout

Máte rádi originální a praktické doplňky? Slyšeli jste o dřevěném batohu? Podívejte se, jak se zrodil zajímavý produkt, se kterým přišel mladý podnikatel Jonáš Kůra. A ano, je to fakt batoh ze dřeva a důkaz, že se u nás dá prorazit s neotřelým nápadem!

 Představte se nám – kdo jste, čím se zabýváte a jak jste se k tomu dostal? Konkrétně jak jste se dostal k dřevěným batohům Woodbag?

Jmenuji se Jonáš Kůra, je mi 20 a podnikám od 14 let. Také hraji florbal na nejvyšší úrovni v ČR a studuji na Mendelově univerzitě na Provozně ekonomické fakultě. Co se týká podnikání, tak se v současné chvíli motám okolo několika projektů. Jde například o WoodWear, Peaches, Poplate… Chystám aplikaci Tvujbrand, a ještě připravuji další, ale to je zatím tajné!

K dřevěným batohům jsem se dostal v roce 2018. Měl jsem doma starou lékárničku z 60. let, která sloužila jako skříňka v pokoji. Byla však ideální velikosti a tvarem připomínala batoh, tak jsem k ní přidal popruhy a vyrazil do města sbírat zpětnou vazbu. Lidi to bavilo, a tak jsem se rozhodl, že z toho udělám brand. Vyrobit batoh sám neumím, nejsem moc zručný, tak jsem si musel najít společníka, který bude můj přesný opak – to se mi naštěstí podařilo a spojil se se mnou Petr – student produktového designu a milovník dřeva.

Dřevěný batoh je dost specifický produkt, kdo je vaše cílovka?

Cílovku nemáme. Jsme tady pro kohokoliv, kdo má rad kombinaci designu, praktičnosti a pohodlnosti. Nejstaršímu zákazníkovi je 75 a nejmladšímu 15, máme taky spoustu lidí ve věku okolo 30. Pro Woodbag se musí člověk nadchnout. Určitě z toho nikdy nechceme masovou záležitost.

Kde a jak probíhá výroba? Už asi neděláte „upgrady“ lékárniček z 60. let, ne?

Batohy vyrábíme sami v naší dílně nedaleko Brna. Woodbag vyrábíme z překližky, kterou dýhujeme vždy dle odstínu, který si zákazník objedná. Každý odstín představuje jinou dřevinu. Na výrobě spolupracujeme s lokálními firmami, které nám výrobu usnadňují, a s brašnářem, který nám dodává kožené doplňky.

Dřevěný batoh je dost neobvyklá volba materiálů, není přece jen nepohodlný a těžký?

Ne, ne, ne. I já přemýšlím stejně jako ostatní. Vývoj nám trval dva roky a vlastně stále trvá. Jeden z důvodů, proč to trvá tak dlouho, je ten, že jsme chtěli přinést kombinaci jedinečného designu a hlavně pohodlnost a praktičnost. Vždyť nepohodlný a těžký batoh by si nikdo nikdy nekoupil. To je základ – nám se podařilo dostat tyto vlastnosti do dřevěného batohu.

Jak se vám daří s propagací a prodejem, děláte si marketing a všechno okolo sami? Na který kanál nejvíce spoléháte a je pro vás nejvíce efektivní?

Prodej jsme ofiko spustili v listopadu a batoh prodávali čistě organickou cestou. Neinvestovali jsme jedinou korunu do reklamy. Letos v září přišel zlom. Na marketingu spolupracujeme se dvěma kamarády.

Češi jsou přece jen trochu konzervativní, jak je těžké se tady prosadit s něčím „novým“?

Je to těžké. Ale s tím jsme do toho šli. Nečekal jsem, že by se batoh ze dřeva prodával stejně jako látkový, na druhou stranu to ani nechceme. Chceme, aby lidé, kteří Woodbag nosí, měli pocit jedinečnosti a originality.

Kde se dá Woodbag všude sehnat?

Zatím pouze u nás na e-shopu a v našich partnerských showroomech.

Plánujete nějakou expanzi, máte zákazníky i ze zahraničí?

Měli jsme objednávku ze Slovenska, proběhla i nějaká jednání o spolupráci s rakouským obchodem, ale zatím jsme to pozastavili. Rádi bychom jednou expandovali směr sever a Skandinávie – to je můj sen!

Můžete říct něco o vaší spolupráci s projektem Nenech to být?

Ta se rodila sama. Náš třetí kolega do party Honza je zároveň zakladatel NNTB, a my si řekli, že sice děláme něco, co je unikátní, ale může to zároveň rozdělovat. A vždy je dobré myslet i na druhou stranu mince, proto jsme se rozhodli podpořit boj proti šikaně.

Diskuze k článku