Jak se vzdělává na vlně Google – rozhovor s Meng Ting Shi

Meng Ting Shi - Martina - Google CZ

Vzdělávací a komunitní aktivity Googlu nabírají v Česku od loňska stále vyšší obrátky. Po úspěchu Digitální garáže přichází gigant letos s programem Launchpad pro startupy všech velikostí. Akcelerující Google aktivity nás nenechávají v TyInternety.cz chladnými, a tak jsme poprosili Martinu (Meng Ting Shi), aby nám prozradila detaily.

Martina zhodnotila, co se dělo, a prozradila to, co se dít bude. Aneb od Digitální garáže (zdaleka nejen) pro marketéry až po startupový akcelerátor Launchpad.

Martino, vzdělávacímu projektu Google Digitální garáž se v minulém roce podařilo „nachytřit“ na 40 000 zájemců. Prozradíš nám, kolik z toho bylo zástupců firem a co konkrétního jim to přineslo?

Díky tomu, že je Digitální garáž určena opravdu každému, kdo si chce rozšířit digitální znalosti a zorientovat se v online marketingu, tvoří těch 40 tisíc lidí z Česka a Slovenska dohromady poměrně různorodou skupinu. V Česku jsme online i osobně vyškolili přes 24 tisíc lidí. Největší zájem jsme viděli u lidí ve věku mezi 25 a 35 lety (40 %), ale máme samozřejmě i mnohem starší účastníky.

Na školení přišla zhruba jedna třetina podnikatelů a zaměstnanců. Právě malé a střední podniky jsou citlivější na globální konkurenci na internetu než silnější hráči. Z průzkumu, který jsme loni provedli s Asociací malých a středních podniků (AMSP), jsme se dozvěděli, že českým podnikatelům ve vzdělávání brání nedostatek času na delší školení nebo nevědí, kde vhodné vzdělávací programy a zdroje informací najít.

Po skončení nám lidé většinou píšou, že jim naše školení nebo webová platforma velmi pomohla udělat si celistvý obrázek o tom, co to znamená online marketing. Zároveň si děláme online dotazníkové šetření zaměřené pouze na lokální podnikatele, kde se ptáme, jak a v čem jim Digitální garáž pomohla. Zpětnou vazbu a doporučení ale dostáváme od různých profesí a věkových kategorií – nejsou to pouze markeťáci, ale i lékaři nebo dokonce důchodci. Přes Facebook se nám ozval jeden pán, kterému je mezi 65 a 70 lety, a měl velikou radost z dokončení všech 89 lekcí a získání certifikátu Digitální garáže. To jen dokazuje, že internet a online kurzy jsou snadno přístupné a „user friendly“ pro všechny.

Meng Ting Shi - Martina - Google CZ 2

Jak dopadly naše výsledky v porovnání s ostatními zeměmi?

Za to, že se nám podařilo vyškolit i více lidí, než byl náš původní cíl, vděčíme i našim partnerům, univerzitám a studentským organizacím, kteří nám pomáhali propagovat platformu a spoluorganizovat školení. Vzhledem k počtu obyvatel v Česku nelze úplně porovnávat jednotlivé státy podle absolutních počtů vyškolených lidí, ale velmi zajímavé je porovnat procento online vyškolených lidí k celkovému počtu registrací. Česko i Slovensko rozhodně patří mezi státy s nejvyššími konverzními poměry – tj. lidé, kteří se do Digitální garáže zaregistrovali, ji většinou i absolvovali.

Digitalni garaz

Digitální garáž nezůstala pouze u online vzdělávacích kurzů, ale vyjela i do „terénu“. Kolik lidí se vám podařilo vzdělat offline? 

V Česku jsme vyškolili přes osm tisíc lidí offline, společně s partnery jsme uspořádali kolem 60 eventů během 9 měsíců. Byla to parádní jízda. Vzpomínám s úsměvem na jednu historku, kdy  marketér z nejmenované společnosti prohlásil, že již nepotřebuje konzultaci s accountem, že se už “vše naučil a zná” z Digitální garáže.

Super je i to, že nám píší i lidé úplně mimo marketing, jak jim Digitální garáž pomohla například s projektem ve škole, v neziskovce, nebo že díky ní získali práci v digitální agentuře. Takové pozitivní příběhy jsou nejlepší satisfakce a vy víte, že to, co děláte, lidem pomáhá a má smysl. Často si dělám monitoring a dohledávám tweety nebo posty na Facebooku podle našeho hashtagu #DigitalniGaraz a sbírám takto pochvaly, insighty nebo prudy.

Filip Goszler - Digitalni garaz

V online kurzech Digitální garáže je k dispozici 23 vzdělávacích témat. O jaké byl největší zájem?

Velmi záleží na cílové skupině a taky o jakém formátu se bavíme. Na online platformě mají největší počet zhlédnutí první lekce, které jsou zaměřené na téma prvních kroků k dosažení úspěchu na internetu a oslovení zákazníků prostřednictvím emailu. Tato data ale zkreslují, protože se těmito lekcemi povinně začíná.

Na offline školení se lidé nejvíce ptali po trendech v online marketingu, analytice, jak využít videoreklamy na Youtube, na sociální sítě, na SEO a na PPC reklamy. Pokud to mám přiřadit dle cílových skupin, mezi podnikateli vedlo hlavně měření v Google Analytics. Mezi studenty byl zase velký zájem o sociální sítě. Což mi připomíná, že 3. května bude v brněnském Scale půldenní přednáška Digitální garáž offline zaměřená na sociální sítě.

Digitální garáž je k dispozici k nastudování i v letošním roce. Co plánujete nového? Prozradíš, co můžeme očekávat od programu Launchpad zaměřeného na startupy?

Online Digitální garáž zůstává otevřená tak, aby se mohl vyškolit každý, kdo má zájem. Stále platí, že je zdarma pro všechny zájemce. S výzkumnou agenturou provádíme plošný průzkum, zjišťujeme, jak lidem naše online lekce pomáhají a co by naopak uvítali do budoucna. Až pečlivě vyhodnotíme výsledky, zvážíme, co dál.

V letošním roce rozšíříme aktivity na startupy. Chceme místní startupové komunitě pomoci v každém stádiu jejich vývoje, proto do Česka přinášíme programy Launchpad Start, Build a Scale.

Launchpad má pomoci startupům všech velikostí v jejich dalším rozvoji. Podle stádia, ve kterém se ten který startup nachází, si může vybrat program zaměřený na výzvy, které typicky řeší. Začínající startupy ocení tipy v programu Start, Launchpad Build už je určen pro startupy, které mají hotový produkt a hledají cestu, jak více růst. O Scale by se měly zajímat již rozvinuté startupy, které se poohlížejí po možnosti expanze do zahraničí, protože český trh už “mají zmáknutý”.

A na globální úrovni pak probíhá program Launchpad Accelerator.

Prozradíš, co můžeme očekávat právě od Launchpad Acceleratoru, který se letos poprvé otevřel i startupům z Česka?

Je velmi cool! Koná se v San Francisku a máte stále možnost se přihlásit (Registrace je otevřená do 24.4.). Tento program je určen pro Startupy, které již mají vyvinuté produkty, mají ambice expandovat nebo již expandují do zahraničí. Během dvou týdnů projdou intenzivním bootcampem, který je plný workshopů a mentoringu s těmi nejlepšími lidmi z celého světa.

Získají tam přístup k technologickým expertům, inženýrům, produktovým manažerům Googlu i mentorům z dalších top technologických firem v Sillicon Valley. Osobně tam vidím velkou přidanou hodnotu i v networkingu s ostatními startupy z jiných zemí. K zahození není ani finanční podpora nebo kredit na produkty Googlu. Jděte určitě do toho!

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Ve sklepě s Lenkou Kučerovou

Příběhům a názorům českých podnikatelů na Silicon Valley jsme se věnovali už několikrát, tentokrát jsme ale mohli vyzpovídat osobu vůbec nejpovolanější. Hostem v našem sklepě se stala Lenka Kučerová, která vede tamní projekt Czech Accelerator a zastupuje Czechinvest.