Guru módního byznysu: Když jste bez peněz, je to ve skutečnosti výhoda

Stefan Siegel. Zdroj: Flickr, creativeconomy

Stefan Siegel to umí. Jeho značka Not Just A Label měla loni obrat půl milionu liber. Letos by to měl jednou tolik. Jeho rady, jak se k podnikání postavit, už jsme vám sepsali, teď dodáváme celý rozhovor.

Když jste začínali, prošli jste nějakým bodem, kdy jste věděl: tohle bude fungovat?

Tohle nikdy nezažijete. To vlastně to nejhorší na startupech, každý příběh a každý nápad má zkrátka lepší a horší momenty. Chvíli jste šťastní, chvíli zas smutní. A tím procházíte stále. Máte úžasný příběh a jeden z vašeho týmu vám oznámí, že odchází. A to je okamžitě váš další problém. Nikdy nedospějete do bodu, že si řeknete: jo, jsme za vodou.

„…když jste bez peněz, je to ve skutečnosti výhoda.“

Takže narážíte stále na velké problémy?

Myslel bych si, že po šesti letech se to vyfiltruje. Ale máme problémy se zaměstnanci, jeden z  největších klientů nám ještě neposlal smlouvu, naši programátoři musí stále řešit nějaké těžkosti, takže jejich práce se vleče, budeme muset platit vyšší nájem… Ale je to jízda na horské dráze. Když začínáte s byznysem, máte vždycky dojem, že je to jednoduché. Realita pak ukáže, že narazíte na řadu překážek. Už od začátku. Nebudou vám rozumět přátelé a rodina si bude myslet, že jste blázen.

Label

Pomohly vám v začátku podnikání předchozí zkušenosti?

Kdybych dnes zakládal společnost, jsem už na to, řekl bych, příliš cynický. Vím, co funguje a co nefunguje, vím, jak se chovat k těm, co třeba neplatí. Dnes už to není stejné. Tehdy jsme byli naivní – díky tomu jsme ale na druhou stranu zkoušeli řadu věcí, které by nás jinak nenapadly. Mám za sebou praxi v bankovnictví a dala mi to, že jsme vlastně nebyli klasický kreativní startup. Trochu jsme u toho přemýšleli.

Ale změnil byste opravdu něco?

Určitě bych byl už chytřejší a některé věci, které dnes vidím jako chyby, bych nedělal. Když se podívám na to, kolik věcí, co nedávaly smysl, jsem dlouze řešil…věnoval jsem jim hodiny a hodiny času… denně třeba i do pěti hodin do rána. Bylo mi asi 27, 28. Teď je mi 35, je to jiné.

„Nikdy nedospějete do bodu, že si řeknete: jo, jsme za vodou.“

Ale abych byl konkrétní. Teď například opravdu hodně cestujeme. A bude znít dost arogantně, ale létáme jen v byznys třídě. Jenže prostě potřebujeme spát. Někteří klienti tomu nerozumí. Tehdy bychom klidně jeli kamkoliv vlakem. A to je vlastně i důvod, proč si myslím, že „sérioví“ podnikatelé nikdy nebudou úplně úspěšní. Znovu už do toho nedají všechno to úsilí. Opravdu začít od nuly je důležité.

Takže by to bylo jiné, kdybyste začal teď, s tím, co víte, ale bez peněz?

Určitě, máte teď hodně platforem na podporu začínajících byznysů, tady i v Londýně… Začít podnikat se stalo trendem a všichni mají startup. Když se podíváte na čísla v Londýně, kolik se proinvestuje, a přitom nevznikne ani jeden startup, který bych označil jako opravdu úžasný, výjimečný. Kolik z nich se stane příštím Facebookem? Některé mají šanci, ale není jich moc. Ne, že by se mi ty platformy nelíbily. Ale když to dělají všichni, říkám si, to asi nebude ta správná cesta.

Stefan Siegel. Zdroj: Wayra

Stefan Siegel. Zdroj: Wayra

Bylo pro Vás v začátcích něco opravdu důležitého? Říkal jste, že jste neměli peníze, pomohl Vám tedy tým, nebo zmíněná naivita, díky které jste mnoho věcí zkoušeli, nebo něco úplně jiného?

Myslím, že vlastně opravdu pomohlo nemít peníze. Když nemáte peníze, všechno děláte sami. A tím se učíte. Ale teď je tolik startupů, které mají nápad a najdou někoho jiného, kdo za ně všechno zařídí. Agenturu, která jim udělá reklamu. A prodejní agenturu, která jim zajistí prodeje. Ale nikdy opravdu nevedou byznys. Takže myslím, že když jste bez peněz, je to ve skutečnosti výhoda.

Diskuze k článku