E-shop konzultant Jan Kalianko: Konkurovat nejnižšími cenami na e-shopech je to nejhorší

E-shopům pomáhá řešit problémy a radí jim, jak vydělávat víc peněz. Na toto téma napsal i E-shop knihu, kterou pravidelně aktualizuje. Své zkušenosti využívá i při vedení vlastního obchodu světbot.cz. Jan Kalianko v rozhovoru pro TyInternety.cz mluví o tom, jaké chyby e-shopy dělají, ale také o plánované konferenci OnCon, zaměřující se na digitální marketing a online byznys, kterou spoluorganizuje. Tedy, pokud na ni vybere dost díky crowdfundingu.

E-shopům pomáhá řešit problémy a radí jim, jak vydělávat víc peněz. Na toto téma napsal i E-shop knihu, kterou pravidelně aktualizuje. Své zkušenosti využívá i při vedení vlastního obchodu světbot.cz. Jan Kalianko v rozhovoru pro TyInternety.cz mluví o tom, jaké chyby e-shopy dělají, ale také o plánované konferenci OnCon, zaměřující se na digitální marketing a online byznys, kterou spoluorganizuje. Tedy, pokud na ni vybere dost díky crowdfundingu.

Jsi e-shop konsultant. Co si pod tím máme představit?

Pomáhám e-shopům vydělávat víc, tak by se to dalo říct v jedné větě. Pracuju s daty a dělám rozhodnutí, která pak doporučuji e-shopům. Dost se zaměřuju na analytiku a potom na to, co se dnes moderně nazývá UX, tedy upravování webů pro běžné zákazníky. Zkoušíme různá řešení a vybíráme ta nejlepší.

Jaké e-shopy patří mezi tvé klienty?

Mnoho e-shopů dělám ve spolupráci s externími firmami, jako jednotlivec se strašně těžko dostávám k velkým e-shopům. U malých mou práci úplně dělat nejde, protože mají malou návštěvnost, většinou neznají svoji cílovku. Taky to není nejlevnější, protože se na tom tráví mnoho času a tak to mají problém zaplatit.

Můžeš být konkrétní?

Co se týče zákazníků, nemůžu být konkrétní. Propaguji ale e-shop Svět bot, ten jsem spoluzaložil a jsem jeho poloviční vlastník, věnuji mu 50 až 70 procent svého času.

OBECNÉ POUČKY PRO E-SHOPY? MŮŽOU TAKY UDĚLAT -3 % NA KONVERZÍCH

kalianko

Jak pak vypadá tvá práce, co přesně s těmi e-shopy děláš?

Řeknu to obecně. V tomhle oboru je strašně moc mýtů, třeba “udělejte zelená tlačítka” a “udělejte je větší”, “do výpisu produktů zařaďte i nejprodávanější”, a tak dále. Postupně zjišťuji, že to tak neplatí pro všechny, možná tak v šedesáti procentech případů.

Uvedu to na příkladu Světu bot. Je to velmi specifické, protože jde o módu a je výrazně odlišná například od techniky. Když si chci koupit televizi, vím možná, jakou chci velikost a možná značku. Tam končím. V tomhle případě mi kolonka nejprodávanější zboží pomůže, protože si řeknu, hele, tohle asi bude dobrý. V módě je to ale o tom, co se ti líbí a lidi chtějí unikáty. V našem e-shopu nám nejprodávanější zboží dělá mínus tři procenta na konverzích. Nemá to tam tedy velký smysl, a přitom to zabírá nejviditelnější část obrazovky.

Snažíš se tedy přijít na to, jak rozmýšlejí uživatelé.

Snažím se co nejvíce uživatele pochopit. Každý člověk je trochU jiný. Děláme testování, kterého by se neměli účastnit lidi, kteří ten e-shop znají, protože na něj již zvyklí jsou. Proto hledáme vhodnou cílovku, a pak se začnou ukazovat reálné problémy. Někdy se to týká jednoho člověka, ale když je to šest lidí z deseti, jde o nejpalčivější problémy, které jsou pro ně úplně nepochopitelné. Je potřeba je rychle vyřešit, což nebývá jednoduché.

Jaké chyby dělají e-shopy nejčastěji? Samozřejmě, při elektronice půjde o jiné chyby než při jídle, ale obecně.

Existují určité společné věci. Největší problém je v tom, že se e-shopy nesnaží pochopit zákazníka. Když si člověk zakládá e-shop, většinou si vybírá ze šablonových řešení, často nemají peníze na řešení na míru. Což není úplně špatné, protože provozovatelé e-shopů běžně ani nevědí, co od toho řešení čekají. Pronajme si tedy krabicové řešení.

To je ale postaveno univerzálně, aby vyhovovalo všem. Uvedu příklad. V módě se nenakupuje podle určitých parametrů, jestli má podpatek 4 nebo 5 centimetrů, ale podle toho, jestli se to těm lidem líbí. Je potřeba mít velké fotky produktu. Naopak, když půjdu nakupovat televizi, všechny vypadají téměř stejně, proto jejich obrovské fotky nepotřebuju. Když budu chtít, můžu si je zvětšit.

Zvládají e-shopy následné nakupování?

Jeden z nejčastějších problémů je taky házení klacků pod nohy lidem v nákupním procesu a košíku. Třeba, u poštovního směrovacího čísla musíte zadat přesný formát, tři čísla mezera dvě čísla. Nebo když zákazník odešle formulář a zapomene vyplnit povinnou položku, musí to všechno vypisovat znovu. Udělejte to dvakrát a na košík se vám zákazník vykašle. Nebo vám systém napíše, že jste špatně vyplnili položku, ale neřekne, jakou. To jsou nejčastější věci a bohužel se stávají běžně.

kalianko ozářený

Své rady jsi přepsal také do E-shop knihy.

Vydal jsem ji již v říjnu 2013, díky tomu, že je to e-book, snažím se ji neustále aktualizovat. Udělal jsem tak asi po roce a čtvrt a letos po Vánocích se chystám znovu. V jednoduchosti je to knížka pro začátečníky a mírně pokročilé. Provádí tím, jak e-shop vybudovat kompletně od začátku přes start po asi měsíc fungování. Jaké zboží vybrat, jak řešit dodavatele, přepravní služby, jak jednat před zákazníkem, těch věcí je tam hromada.

Prozradíš nějaké tipy a triky z ní, jak na založení e-shopu?

Řeknu, jak by měl e-shop fungovat. Spousta lidí vidí, že e-shopů je mnoho a myslí si, že je to jednoduché. Proto si zakládají vlastní a často si myslí, že stačí snížit cenu o pět korun pod ostatní a ono to půjde. Je to jedna z cest, ale ta nejhorší.

Opět to přiblížím na příkladu našeho e-shopu. Na začátku jsme měli asi 80 značek, některé z lepší třídy, střední, i ty obyčejné. U těch obyčejných značek jsme měli neskutečné problémy právě proto, že po nich jdou lidi, kteří jdou po ceně. Dost často hledají problémy, a to i tam, kde nejsou. Jenom proto, aby se ozvali, člověka potrápili a snažili se získat další slevu. Postupně jsme tyto boty, kterých bylo asi 25 procent, přestali prodávat, protože 80 až 90 problémů bylo z nich, a obchodně nám nepřinášeli až tolik.

Tito lidi, kteří jdou po nejnižších cenách, nazývám diskontními zákazníky. Chtějí mít všechno za co nejmíň, vadí jim zaplatit o korunu víc na dopravě, vyžadují nadstandardní péči, kterou nejsou ochotni platit, jsou nejvíc slyšet a je s nimi nejvíc problémů. Navíc, s nejnižšími cenami nedokážete tvořit dostatečný zisk a brzy i vás někdo podkope o dalších pět korun.

Na čem by si tedy e-shopy měly svou výhodu zakládat?

Někdy je to i na té nejnižší ceně, ale to je opravdu výjimečná situace. E-shopy by měly být zakládány na unikátnosti, s přidanou hodnotou, proč by měli lidi nakupovat právě tam.

oncon

500 TISÍC NA KONFERENCI

Přesuňme se od e-shopů k OnConu, což je konference o digitálním marketingu a online byznysu, kterou spoluorganizuješ. Proč jste se pustili do organizace další takové konference, není jich dost?

Myšlenku na nějakou rozumně velkou konferenci nosím v hlavě již několik let. Vychází to z toho, že je v České republice mnoho konferencí, organizuje je „kde-kdo“, sejde se na nich 100 až 150 lidí a ty akce nemají pro lidi v oboru velký přínos. Neustále se opakují řečníci i stejná témata, nic nového se na nich neříká. Když už někdo získá know-how, jen tak ho neprozradí a ti, co by ho prozradili, pozváni nejsou, protože nejsou tak známí.

Budu upřímný, jedinou výjimkou je Marketing festival. Ten se ale chce profilovat do světové konference a od příštího roku nebudou Češi hlavními návštěvníky. Česko tak ztrácí to nejlepší, co tu je.

V čem tedy bude OnCon jiný?

Chceme na konferenci pozvat řečníky ze zahraničí, kteří ale u nás nejsou tak známÍ. Díky tomu se mohou Češi dozvědět zajímavé informace, ke kterým se jinak nedostanou, možná jedině pokud čtou jejich blogy.

Druhá věc. V českých firmách je hromada dobrých lidí, kteří mají hnow-how, ale nejsou moc vidět, protože nepřednášejí na dvaceti dalších konferencích. Těmito lidmi chceme doplnit zahraniční řečníky. Jako například Filip Podstavec, který se na Marketing festivalu ukázal jako skvělý řečník a i když byl do té doby relativně neznámý, všechny markeťáky posadil na zadek.

Myslíš si, že je v Česku dostatek takových lidí?

Konferenci plánujeme dvoudenní v jednom sále, takže to vychází na asi 15 až 20 řečníků. Deset až patnáct z nich bude zahraničních, pět, sedm lidí v Česku na první ročník nebude problém najít. Myslím si, že je stále tady dost lidí, kteří nepotřebují být na každé konferenci a na tu opravdu dobrou si připraví vlastní téma, kde prozradí to svoje know-how, které skutečně mají.

Na organizaci jste se rozhodli využít i crowdfunding. Proč?

Protože je to geniální myšlenka. My lidem řekneme, co plánujeme udělat a pokud se jim to líbí, finančně nás v tom podpoří. Pomáhá to i marketingu. Pro nás je to taky ukazatel, jestli se lidi dokážou s naší myšlenkou ztotožnit. Pokud nebudeme schopni vybrat, v poměru k celému rozpočtu akce, relativně minimální částku (500 tisíc korun, pozn. redak.), pak se musíme zamyslet, jestli se celou konferenci vůbec vyplatí dělat a riskovat ztrátu několika milionů.

Crowdfunding je spuštěn, ale zatím se nenasbíralo ani jedno procento.

Ze začátku jsme měli určité technické problémy a zatím jsme naplno nespustili marketingovou kampaň, to plánujeme udělat až poslední dva týdny. Spousta lidí na začátku si na začátku totiž říká, že teď jim dám peníze, měsíc někde budou a pak mi je možná vrátí. Sám vím o spoustě lidí, kteří nás plánují podpořit poslední týden.

Pokud tedy nenasbíráte půl milionu, OnCon nebude?

Je to jedna z možností. Chceme tu konferenci udělat relativně nekomerčně, neměl by tam být obří partner, který si to pojmenuje. Chceme to udělat jako komunitní akci, aby lidi pochopili tu myšlenku a šli tam kvůli tomu, že se reálně něco dozvědí. Konference mají být o přednáškách a řečnících. Jestli budeme OnCon organizovat záleží také na tom, kolik se nám podaří vysbírat. Pokud to bude 450 tisíc, je to něco jiného, než když vybereme pět tisíc.

Konference OnCon bude probíhat 8. a 9. dubna 2016 v pražském Kongresovém centru. V rámci crowdfundingu je možné koupit si vstupenky již nyní za 3590 korun.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

TOP memy týdne: Máte 3 nepřečtené zprávy

Super Bowl nejsou jenom nejdražší a nejlepší reklamy, ozvuky má samozřejmě i v memech. Kromě toho se dozvíme další sadu zásadních životních pravd a mouder: O Bearu Grillsovi, o Snoop Doggovi, o tom, jak se má správně chodit po ledu, o tučňácích, pejscích i kočičkách.
Přečtěte si více

TOP virály týdne: Udělejte si radost!

Zima snad konečně postupně odchází a to si zaslouží oslavu. Třeba tím, že vyrazíte na Havaj skákat z útesů, koupíte si nové auto (vřele doporučujeme Renault s výbavou VA-VA-VOOM), nelegálně se proletíte mezi mrakodrapy Rio de Janeira, pozvete přítelkyni na večeři (jen pozor na kozla u vedlejšího stolu) nebo si třeba předobjednáte Battlefield 4. Jenom prosím nikdy, nikdy, nikdy nebijte holky.