Dan Franc (Google): Jak podporovat komunitu, která firmě pomáhá rozvíjet technologický ekosystém

dan-franc-google-community-manager

Vzhledem k velikosti České republiky je spíš náhoda, když u nás vznikne něco, co se rozšíří do celého světa. U Google komunit se to povedlo. Podporu a (mírnou) organizaci nadšeneckých skupin vede tým v Praze, na starosti ho má Dan Franc, Google Program Manager. I když on sám říká, že taková komunita se prostě neřídí. Povídali jsme si s ním tom, jak vznikla a co pro Google znamená.

Nenechte se zmást: komunita není pro společnost něco mimo okraj zájmu. Firma jí aktivně pomáhá, přestože ne vždy se Google komunity jen Googlem zabývají. Systematicky v lidech vyvolává nadšení, které se projevuje na setkáních – na takové jsme se taky podívali.

Jenže nařizovat nadšencům, kteří dělají to, co je baví, ve svém volném čase a zadarmo, se prostě nedá. Dan Franc vysvětluje, kdo v komunitách vlastně je a co z nich společnost má.

Jak vůbec vysvětluje Dan Franc Google komunity?

Jsou to skupiny lidí se zájmem o Google technologie, nezávislé na společnosti Google, které se setkávají na různých akcích, které si samy organizují. Tyto komunity po celém světě fungují na stejných otevřených principech, které jim umožňují se svobodně rozšiřovat a růst. Komunity pravidelně pořádají setkání, přednášky, workshopy a další akce. V Google skupinách se potkávají vývojáři, lidé z firem, geeci, samotní Google uživatelé a učitelé.

LIDÉ SE CHTĚJÍ ZABÝVAT TÍM, CO JE ZAJÍMÁ. FIRMA JE NEDONUTÍ

Jaký je vztah společnosti Google ke komunitám?

Společnost není jejich vlastníkem a nerozhoduje za ně, ale je jejich primárním partnerem. Funkce a vztah společnosti Google k těmto komunitám spočívá v tom, že se je snaží mentorovat, podporovat a pomáhat v jejich vzniku. Snaží se udržovat jejich základní infrastrukturu, např. pomáhá při tvorbě a udržování mailing listů nebo srazů organizátorů a jejich vzdělávání v daných zemích. Google pomáhá i zapojením komunit do globálních komunitních akcí, jako třeba Devfest, a některé z těchto akcí podporuje i finančně. Konečně také pomáhá organizátorům s jejich propojením po celém světě a předáváním historických zkušeností.

dan-franc-google-community-manager-2

Jaký je důvod podpory od Googlu, je to kvůli marketingu?

Google si dost dobře uvědomuje, že jakmile by začal partnerské komunity nutit k produktovému marketingu nebo rovnou snad tlačení Google technologií mezi vývojáře, tak tím popře samu podstatu komunit a tedy i smysl jejich podpory – lidé se chtějí zabývat tím, co je zajímá, ne tím, co by jim nutila jakákoli firma.

Komunity mají pro Google obrovský význam především v dlouhodobém rozvoji technologického ekosystému. Jedním z cílů Googlu jsou úspěšní vývojáři, tedy takoví, kteří jsou vzdělaní, schopní a vzájemně propojení a díky tomu tvoří aplikace a technologické startupy. Nezávislé komunity v tomto cíli úžasně pomáhají, protože kdo z vývojářů by nechtěl být úspěšný? Takže to beru tak, že se komunity a Google v tomto záměru dost potkávají.

Dobře, ale “Google” komunity mají Google přímo v názvu, takže se zabývají jen Googlem?

Komunity se slovem “Google” ve svém názvu přitáhnou ty z vývojářů, které zajímá především vývojářská platforma Googlu, což vysvětluje větší počet jejich akcí týkajících se právě Google služeb pro vývojáře. Pro Google je to samozřejmě plus v tom, že si lidé sami vyzkouší naše nástroje hned poté, co je zveřejníme, zjistí, jak v nich pracovat, a často nám dávají hned zpětnou vazbu. Ale i “Google komunity” se potkávají i kolem různých dalších otevřených platforem a klidně i těch, které Googlu přímo konkurují. Vývojáři jsou jen jedni, zajímá je všechno, nemůžete v komunitě dogmaticky protlačovat jen jednu platformu a předstírat, že ostatní neexistují.

Program, který mám osobně na starosti, se snaží podpořit i komunity kdekoli po světě, které slovo Google ve svém názvu nemají a bývají z nejrůznějších oblastí technologického zájmu. I ty pomáhají zejm. mobilním a webovým vývojářům k úspěchu a já zkoumám, jak jim můžeme za Google pomoci.

gug-cz

S jakými Google komunitami se mohou Češi setkat?

Největší sdružení, pod kterým se shlukuje více typů komunit, se nazývá GUG (Google User Group)

Je to takový deštník, pod který se vejdou komunity pro vývojáře, lidé se zájmem o podnikání, učitele a uživatele.

Kromě toho se v posledních letech objevily i komunitní programy mimo moji primární oblast, ve kterých Google hraje daleko aktivnější roli a často je i jejich organizátorem, např. kolem Google map nebo “WebRangers”, což jsou školáci, kteří ve spolupráci se svými školami pomáhají internetové osvětě mezi svými vrstevníky. A konečně, na globální úrovni existuje řada ryze online produktových fór, kde se potkávají zejména uživatelé jednotlivých služeb. Někteří z nich, kterým říkáme “Top Contributors”, kolem sebe vytváří celé online komunity. I tento typ komunit je nicméně ještě něco trochu jiného než zmíněný GUG a můj tým se jimi zabývá jen nepřímo.

 

Google to má s komunitami opravdu slušně rozehrané. Kromě “základních” – GDG (Google Developers Group) , GBG (Google Business Group), GEG (Google Edu Group) a GXG (Google eXperience Groups) existují další významné skupiny a komunity lidí, které se úzce propojují. Jde o program lokálních průvodců Google Local Guides, kteří na mapách firmy sdílejí své objevy; nadšeneckou mapovou komunitu Google Map Makers a zmíněné Web Rangers, kteří se starají o bezpečný internet především u dětí.

https://www.youtube.com/watch?v=_WBjVBZdaiM

1 EVENT DO HODINY

Pojďme se teď vrátit na začátek a řekni nám prosím, jak idea offline komunit vznikla.

Nápad na založení meetup komunit kolem Google technologií vznikl už v roce 2007 mezi mnou a Honzou Šedou, v rozjezdu nám pomohla Taťána le Moigne a český Google, který působil v ČR teprve asi rok. První meetup se uskutečnil 12.11.2007, což se dá dnes považovat za světově první setkání Google komunity. Byl určený vývojářům a tuším Jarda Bengl z Googlu v Zurychu vyprávěl o Maps API, což byla jedna z pouze několika technologií, které tehdy Google vývojářům nabízel. Pamatuji se, že GUG a ani vlastně vývojářské služby Google tenkrát nikdo moc neznal a lidí přišlo jen pár, ale energie byla skvělá.

Po 3 měsících od českého startu se konal nezávisle na nás první americký Google meetup v Silicon Valley organizovaný Vanem Riperem pod značkou GTUG. Trvalo nám asi 2 roky poměrně skrovného rozjezdu na obou stranách Atlantiku, než jsme se s nimi setkali a koncept technologických komunit pak rozvíjeli společně. Van po nějaké době nastoupil do Googlu, GTUG byl celosvětově přejmenován na GDG a Van se stal manažerem jejich podpory na straně Google, já pak dlouho spolupracoval s centrálním týmem Developer Relations v Googlu z Prahy na dálku na rozvoji těchto komunit v dalších zemích. Byla to velice divoká léta neskutečně rychlého růstu meetup komunit po celém světě.

google-komunity-historie

Jak rychle se tyto komunity rozrůstají dnes?

Co se týká GDG, růst pořád pokračuje, v současnosti přibližně lineárním tempem. Aktuálně je po celém světě cca. 600 organizátorských skupin GDG a ročně uspořádají tolik akcí, že to statisticky vychází na 1 event skoro každou hodinu. GBG a GEG, které v ČR zažily v posledním roce hezký revival a objevilo se plno zajímavých akcí, se ve světě momentálně soustředí zejména v oblasti jižní a severní Ameriky a jihovýchodní Asie.

A jak je to s členy těchto komunit?

Účast  v komunitách je velice volná, nevede se koncept formálního členství, stačí prostě přijít na libovolnou akci. Akce bývají většinou bezplatné, a stejně tak je i  podílení se na jejich organizaci dobrovolné. V Googlu podporujeme především organizátory těchto akcí, kteří sami už tvoří pěkně velkou globální komunitu. Je to příjemná práce, bývají to většinou lidé kolem 20-30 let s velkým nadšením do technologií a zájmem dělat něco pro ostatní.

Jak dlouho bývá člověk organizátorem?

Většinou to bývá kolem dvou let u těch aktivnějších, a pak se často organizátoři vydají zase za jiným dobrodružstvím, nicméně většinou zůstávají v kontaktu s komunitou. Není to nic negativního, lidé v tomto věku se často stěhují, mění práci, zakládají rodinu. Mnozí z nich však v komunitě zůstávají a pomáhají např. jako mentoři začínajícím organizátorům, organizují velké akce, nebo vymýšlejí úplně nové formy toho, jak komunita může být aktivní.

TĚCH PÁR FRANCOUZŮ SI TY MEETUPY ROZHODNĚ UŽÍVÁ

Co si myslíš, že je největším benefitem se stát členem Google komunity?

Jako u každé jiné komunity je to především způsob, jak zjistit nové věci, naučit se nové dovednosti a potkat nové lidi na podobné vlně, to celé v neformálním prostředí, které si lidé sami spoluvytváří. Komunity bývají navíc dost akční, občas vznikají zdola různé projekty, do kterých se člověk může zapojit, ať už lokální, nebo velké globální. Konečně coby komunitní organizátor se pak člověk může aktivně zapojit do toho, čím chce, aby se ostatní zabývali, jaké typy lidí chce potkat a díky organizování akcí se u toho naučit tak trochu nanečisto řízení týmů a projektů.

Zásadní je, že to jsou všechno vnitřní benefity. Nikdo není aktivní v komunitách kvůli penězům nebo kvůli miliontému tričku či samolepce z akce.

A jak je to s celosvětovým rozprostřením komunit zaměřených na Google technologie? Vznikají spíše v metropolích, nebo menších regionech?

Je to různé. Jsou města jako Praha nebo Milán, kde jsou tyto  komunity velice aktivní a mají vliv na dění v širším technologickém ekosystému své země. Potom jsou metropole jako např. Londýn, Berlín či New York, kde je nasycení komunitními aktivitami veliké. Jen v Tokiu se každý večer uskuteční na 20 meetupů na nejrůznější specializovaná témata a GDG tam hrají roli spíše prostoru pro zájemce o webové a mobilní technologie obecně. V těchto městech pak komunikujeme se širším komunitním ekosystémem.

Potom jsou malá městečka po celém světě, kde jsou komunitní akce jedinou možností, jak se může pár místních vývojářů pořádně potkat. Zrovna minulý týden se mi svěřil organizátor z jednoho francouzského městečka, skoro vesnice, že ho trochu trápí, že mu na akci nepřijde více než 5 lidí, ale zároveň že ví jen o asi 10 vývojářích v obci celkem. Takže jsem ho ujistil, že 50% účast je rozhodně perfektní. Nejde nicméně o čísla, ale o to, jak moc komunita může vývojářům pomoci a něco mi říká, že těch pět Francouzů si ty meetupy určitě dost užívá.

A ty jako Program Manager v Googlu máš na starost řízení  komunit po celém světě tady z Prahy?

Ano i ne. Jsem zodpovědný za část globálních komunitních aktivit Googlu a přitom z Prahy, což skutečně není úplně obvyklé; ale komunity neřídím ani já, ani můj tým – snažíme se jen vytvářet společně s komunitními organizátory prostředí, ve kterém mohou být úspěšní a kde si komunity řídí sami.

Tuto podporu má na starosti jednak náš centrální tým, jehož jsem součástí a který vytváří celkový rámec pro rozvoj a podporu zejm. GDG a GBG, a pak naši manažeři vztahů s vývojáři, kteří už s komunitami a dalšími vývojáři spolupracují přímo v terénu ve všech hlavních světových regionech. ČR je v rámci Googlu v oblasti práce s vývojáři a komunitami docela privilegovaná země, takže máme i tuto roli obsazenou z Prahy a můj nový kolega Jozef Vodička má od letoška z Anděla na starost půlku celé střední a východní Evropy.

Jak velký máš tým?

Jako spousta týmů v Googlu i ten můj je dost virtuální a možná překvapivě malý; centrální komunitní tým čítá 3 lidi v Googleplexu v Silicon Valley a mě v Praze, a k tomu asi 10 spolupracovníků po světě, kteří se zapojují jen do vybraných aktivit. Zároveň fungujeme v hodně “ploché” organizační struktuře, která trochu omezuje klasickou roli managementu a naopak je závislá na samoorganizované spolupráci nás všech navzájem. Pro úspěch našeho týmu potřebujeme aktivní zapojení ještě několika desítek lidí rozesetých právě po regionech plus celé řady různých funkčních skupin přímo z centrálního Googlu.

Tento rok slaví český Google 10 let výročí. Příští rok to vychází, že i Google komunity oslaví své 10. výročí. Už víte, jak budete slavit?

To určitě necháme přímo na komunitních a organizátorech. Já to oslavím asi nějak stylově. Nejspíš se půjdu podívat na nějaký meetup, který se ten den bude konat a budu si u toho představovat, jaký to byl punk při rozjezdu. Což nicméně doufám, že tak trochu punk budou nadále i ty akce příští rok, jinak by to byla nuda pro všechny.

Měsíc po 18. narozeninách amerického Googlu slaví prvních 10 let jeho česká pobočka. Počet služeb v češtině vzrostl z původních čtyřech na dnešních 140 a počet zaměstnanců vzrostl přibližně desetkrát.

Dodal bys ještě něco rád na závěr?

Rád bych touto cestou pozdravil všechny GUG “orgy” (rozuměj organizátory) a poděkoval jim za to, co pro komunitu dělají. A všechny ostatní chci podpořit v tom, abyste se někdy zašli podívat na nějakou z komunitních akcí pro vývojáře, ať už je kolem Googlu, či nikoli. A pokud byste chtěli zajít na nějakou akci GUGu, tak doporučuji blížící se vrchol GUG sezóny v podobě GDG Devfestu, který bude letos začátkem listopadu v Plzni.

devfest-2016

 

Pátý ročník GDG DevFest 2016 – největší Google-tech konference v České Republice, která se bude konat 4. – 6. listopadu v Plzni. Je to jeden z vrcholů místní Google GDG komunity a jedná se o velice oblíbenou akci. Účastníci se mohou těšit na 30+ řečníků z celého světa.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Jan Laštůvka z MonkeyData: Spouštíme globální expanzi, chceme být světovou jedničkou

Ostravský startup MonkeyData v září oslavil první narozeniny. A že bylo co oslavovat. Za rok v byznyse obsluhuje více než 1300 e-shopů jen v České republice, získal investici ve vyšším řádu stovek tisíc dolarů (což oceňuje firmu na 80 až 150 milionů korun) a s aktualizovanou aplikací se teď chystá na globální expanzi.
Přečtěte si více

Ve sklepě s Lenkou Kučerovou

Příběhům a názorům českých podnikatelů na Silicon Valley jsme se věnovali už několikrát, tentokrát jsme ale mohli vyzpovídat osobu vůbec nejpovolanější. Hostem v našem sklepě se stala Lenka Kučerová, která vede tamní projekt Czech Accelerator a zastupuje Czechinvest.