Adam Paclt: V IceWarpu startupistu s dobrým nápadem nikdy neodmítneme

Adam Paclt stojí v čele IceWarpu, společnosti, o které se mluví jako o konkurenci Microsoftu a Googlu. Společnost nedávno získala zajímavý kontrakt v Malajsii, slaví úspěchy na zahraničních trzích a s Adamem jsme si povídali nejen o tom, ale i o podpoře startupů, praktikách konkurence a proč se dosud IceWarp vyhýbal spolupráci s tuzemskou státní správou.

Můžete nám představit IceWarp? Kde jste se vzali?

Když to vezmu od začátku, tak je to pomalu 20 let, co jsme s kolegy společníky začali spolupracovat na IceWarpu, to byl náš zrod. Tehdy jsme chtěli naprogramovat alternativu k Exchange, tedy mít mailový server, který nabídneme zákazníkům. Měli jsme úspěch, náš produkt byl dobře přijat v Americe, kde se kolem něj vytvořila početná komunita. Právě název „Warp“ měl symbolizovat rychlost, s jakou jsme vyvíjeli software, což se lidem líbilo a vlastně nám tak vybrali název. Mně bylo tehdy 16 let, takže jsem nechápal některé konotace, jak jsou věci propojené a když mi bylo 18, tak mě kolegové z IceWarpu vyhodili…

Takže jste takový Steve Jobs?

Ta paralela s vyhozením se nabízí, ale to je tak všechno. Nicméně bylo to pro mě důležité z hlediska sebereflexe. Bylo mi 18 a začal jsem přemýšlet, co dál. S kolegou Jaroslavem Javornickým jsme založili společnost, která se soustředila na distribuci softwaru v České republice. Začali jsme distribuovat IceWarp a další produkty. Přišlo ale první investování a první startup, eM Client, což je alternativa Outlooku. Jde o zajímavý projekt, dnes máme 4,5 milionu uživatelů po celém světě a číslo stále roste.  Zároveň jsme tím vyřešili jednu z oblastí pro IceWarp – přišli jsme s desktopovým klientem. Pak přišel druhý startup – v San Franciscu jsme založili Spaceknow, což je firma, zabývající se algoritmickou analýzou satelitních snímků a prodejem agenturám a government zákazníkům. Kolem roku 2013 se nám rozjela distribuce, eM Client měl úspěch a my jsme založili AppToCloud, což je firma, vyvíjející vlastní virtualizaci a orchestraci cloudových technologií. Chtěli jsme proniknout k firmám, které se zabývají hostingem a zároveň jsme přišli s něčím, co IceWarp zoufale potřeboval pro transformaci na cloudovou firmu. J IceWarp sám měl tehdy skvělý produkt, jen se nikam neposunul, zůstal v on-premise světě a potřeboval klienta, které jsme měli, dále bylo zapotřebí proniknout do cloudu a také společnost potřebovala vedení. V roce 2014 jsme probírali další strategii IceWarpu, jelikož jsem byl stále podílníkem, a rozhodli jsme se firmu doslova zrestartovat. Byla to pro mě vždycky srdcová záležitost. Ze softwarového výrobce jsme ji změnili na společnost cloudovou s globálním působením. Nejdůležitější bylo začít se bavit s partnery, takže jsem roky 2015 a 2016 strávil v letadle, začali se najímat noví zaměstnanci, měli jsme novou strukturu a řízení a vybudovali jsme z IceWarpu to, co je dnes. Nedávno jsme otevírali pobočku v Mexiku, máme vlastní konference, vlastní komunikační řešení, podařilo se na nám uzavřít spoustu zajímavých kontraktů.

Takže se vám velkolepý návrat vydařil?

Člověk získá odstup a nadhled, pokud je kreativní, začne vymýšlet nové věci. Když něco děláte moc dlouho, jste v tom ponoření, ale když se na to začnete dívat z jiné perspektivy a vrátíte se zpět, tak to je pro firmu velice zdravé. Já jen doufám, že mi podaří vychovat nástupce, který vše převezme a bude schopen firmu posunout zase dál, to je ve finále jeden z nejdůležitějších úkolů pro jakéhokoliv ředitele, který si uvědomí až časem. Nejdůležitější úkol je ale nebýt posledním ředitelem…

Dnes se o vás mluví o konkurenci pro Microsoft, pro Google… Představoval jste si v 16 letech, že dojdete tak daleko?

Dnes jim konkuruje kdekdo, kdo má dobrý nápad. Microsoft je široce rozkročen, má konkurenci všude, je těžké najít oblast, kde nepůsobí. Když člověk ví, co chce dělat, je to obrovské štěstí, já jsem od šesti let věděl, že chci dělat software a že celý můj život se bude točit okolo softwaru. Dnes je nová generace 16letých s geniálními nápady a měli by dostat prostor. Když přijde do IceWarpu startupista s dobrým nápadem, nikdy ho neodmítneme.

Startupy nás zajímají, řeknete nám k tomu něco bližšího?

Typickým příkladem je zmíněný Spaceknow, to byl skvělý nápad – dokázali jsme pomoci s financováním, s lidmi, se zázemím. Další příklad je DIVR, do kterého jsme vpluli, máme 30 % firmy, pomohli jsme s financováním a tak dále. Zkrátka když někdo přijde s dobrým nápadem, jsme schopni poskytnou, jak se říká „senioritu“, ale stále se věnujeme zejména svým core projektům, které jsou pro nás klíčové. Mám ale rád tyto „odskoky“, člověk opět získá nadhled, nové zkušenosti, pozná nové lidi a to je velice důležité.

Pojďme se nyní podívat na váš úspěch v Malajsii. Získali jste vládní kontrakt, přičemž jste porazili Microsoft. Jak se vám to podařilo?

Na tomto projektu jsme začali pracovat v roce 2016. Objevily se indikace, že malajsijská vláda hledá alternativu, protože je příliš závislá na Microsoftu. Obecně velcí softwaroví hráči prodávají řešení, ze kterého zákazník využije vlastně minimum a zbytek technologie nevyužívají, což je pochopitelně velice nákladné, protože platí za všechno. My máme produkt, který poskytuje přesně to, co lidé ke svá práci potřebují. Umíme tak nabídnout efektivní možnost, jak ušetřit. Další výhoda je, že v nás mají mnohem lepšího parťáka a můžeme s nimi řešit vše, co potřebují. V Malajsii byl klíčový partner. To samozřejmě nebylo jednoduché, navíc den předtím, než jsme výběrové řízení vyhráli, nastaly komplikace, protože se objevila tvrzení od konkurence, která šla tvrdě proti nám.  Nebyla to férová hra, ale uspěli jsme.

Jaké máte úspěchy na domácí půdě? Jak se vám daří v České republice?

Máme zde asi 2 000 zákazníků, většinou jde o komerční firmy. Do státní správy jsme se zatím moc nepouštěli. Razíme zásadu, že děláme čistý byznys. Největším paradoxem však je, že v dnešní složité době sledujeme zvýšený zájem o naše produkty i ze strany státní správy u nás, což považuji za malý zázrak. Zdá se, že se někomu přestává líbit dominance amerických technologických firem. Jsem vděčný, že takovou šanci máme a jsou zde poptávky, přestože jsme se domácímu prostředí vždy vyhýbali obloukem. Byla to totiž často ztráta času, některé lokální IT firmy ze státu tahají nesmyslné peníze a rozhodně ne čistě. 

Na kterých trzích se vám nejvíce daří?

Německo, Amerika, troufám si tvrdit, že hodně úspěšní jsme v Indii. Tam jen prodáváme, nevyvíjíme, teď jsme dostali potřetí za sebou prestižní ocenění od tamních CIO za nejlepší „e-mail collaboration product“. Hodně nás momentálně zajímá sever Evropy, zejména Švédsko, kde se začínají odklánět od amerických firem kvůli ochraně soukromí. Velkým tématem je pro nás Blízký východ, kde se rýsují zajímavé projekty a navíc nás tam jako Čechy přijímají vstřícně. Tomu bychom se chtěli v dalším roce intenzivně věnovat.

Můžete prozradit víc o svých plánech a vizích v dohledné době?

IceWarp jako produkt obhospodařuje hlavní data firem a uživatelů – kontakty, kalendáře, maily, komunikaci v TeamChatu a se všemi těmito daty lze nějak pracovat. Proto bychom chtěli firmám nabídnout zajímavé produkty využívající ML a AI a také nás to přivedlo na myšlenku začít se věnovat vlastnímu CRM. Máme tu Salesforce, který dominuje světu a my si myslíme, že by na naší platformě mohlo vzniknout pěkné CRM, které může čerpat z dat, která máme k dispozici.  Co se týče naší skupiny, tak rozjíždíme startup projekt zaměřený na cybersecurity. V tom vidím obrovský potenciál.

Máte tedy záběr do těch nejdůležitějších oblastí, jak to vlastně všechno řídíte?

Jde o malé projektové a vývojové týmy, já jím říkám vlčí smečky. A řídíme je prakticky neustále, ani nespíme! J Vždycky když se do něčeho pouštíme, tak to musí zapadat do celkového konceptu toho, co děláme. Nedovedu si například představit, jak bychom mohli nabízet vlastní cloudovou službu bez cybersecurity unity, to se domnívám, že dnes není ani možné. Jak rád říkám, všechno souvisí se vším.

Co vás vlastně nejvíc baví na vaší práci?

Software.

To je dost obecné…

Chci říct vymýšlet software. Většina smrtelníků používá Skype, Teams, různé appky a jsou otroky toho, co vymyslí někdo jiný. My si sedneme a začneme přemýšlet, že bychom něco chtěli udělat a během dvou měsíců máme prototyp, začneme ho používat. Ve firmě je obrovská iniciativa, každý má možnost říct, jak by si to představoval. Vlastně děláme software, který sami používáme, pracujeme a tvoříme a to mě na tom baví. Máme čtyři hlavní UI/UX designéry, kteří jsou schopní vytvořit design interfacu, na kterém dělá softwarová korporace s několika stočlennými týmy půl roku, během nesrovnatelně kratší doby. Z pohledu vlastníka několika malých software housů jsem vlastně nepochopil, co se vlastně ve velkých korporacích dělá. Musí to být strašně neefektivní. 

A nebojíte se, že se to softwarovým gigantům nebude líbit, že jim tak „šlapete na paty“?

Problém velkých firem je, že nehrají jednoduchou hru, jakmile vidí firmu, která jim překáží… Velkým firmám jde hlavně hospodářský výsledek. Potřebují potěšit akcionáře, protože jde o veřejně obchodovatelné firmy. Lidem, kteří v takových firmách pracují, jde o bonusy, kvartální bonusy a podle toho se chovají. Ti lidé toho moc nevymysleli, prostě tam pracují a žijí život někoho jiného. Uznávám konkurenci, za kterou stojí zakladatelé, kteří šli s kůží na trh, tito lidé jsou férová konkurence. Uvědomte si, že ve formuli mají všechny startující týmy daný budget, aby měli stejné startovací podmínky. Taková regulace v našem byznysu bohužel neexistuje. Velké korporace jdou často přes mrtvoly a to na úkor lidí, zabíjí inovace – foundeři to pak často raději zabalí nebo se nechají pohltit větší firmou a dál se nerozvíjejí, často tak mohou zaniknout slibné firmy, které by za deset let mohly způsobit na trhu revoluci.

Total
1
Shares
Další články
Jan Řezáč, zdroj: janrezac.com
Přečtěte si více

Jan Řezáč: Pokud jako webdesignér dodržíte slovo, předběhl jste 95 procent trhu

Excentrický milovník designu, kvalitního oblečení a sebe... Povídali jsme si s Janem Řezáčem nikoli ostrým jako břitva, ale distingovaným, akurátním, dost zábavným, ale hlavně hloubavým a inteligentním. Autor knihy Web ostrý jako břitva je – minimálně mediálně – v současné době jedničkou českého webdesignu. I proto je to jeden z hlavních řečníků nejdůležitější marketingové akce letošního roku – Marketing Festivalu. Tam bude prezentovat jak sebe a svůj zlatý prsten s velkým „Ř“, tak své nápady, myšlenky a svoji knihu.
Přečtěte si více

Ve sklepě s Nikolou Rafajem

Je reálné vytvořit kolem českých startupů infrastrukturu, která bude schopna na službách pro začínající projekty dlouhodobě udržet funkční byznys? Mají vůbec peníze a dostatek obchodního uvažování na to, aby si nějaké služby platily? Na tyto a další podobné otázky jsme nemohli vyzpovídat nikoho jiného než Nikolu Rafaje, zakladatele centra TechSquare.