#15Tweetu s Radkem Pšurným o virtuální realitě a 360° videích

15 Tweetů s Radkem Pšurným o virtuální realitě a videích 360

Vývoj a využití virtuální reality společně s 360stupňovými videi roste již několik let raketovým tempem. Vyzpovídali jsme jednoho ze zakladatelů studia Motionhouse, které tento trend chytlo za pačesy již v počátcích. Nyní pomáhají nejen startupům, ale hlavně světovým značkám z oblasti e-commerce, IT, finance a výrobním firmám.

O tom, kam se budou ubírat trendy v roce 2018 a jaké jsou výhody využívání virtuální reality a 360° videí v české praxi, promluvil Radek Pšurný.


Radek Pšurný Motionhouse

Co si můžeme pod pojmy VR aplikace a 360° video představit?

VR (virtuální realita) aplikace fungují jako počítačová hra. Nasadíte si VR brýle a ocitnete se v digitálním světě, který vytvoříme speciálně pro daný projekt. 360stupňové video je jako kino, kde vás plátno obklopí ze všech stran.

Proč si firmy a značky nejčastěji pořizují vlastní aplikace pro virtuální realitu?

Ve VR vnímáte hloubku, dokážete mít závrať, slyšíte prostorově, dotýkáte se věcí kolem sebe. Z praxe víme, že většina lidí virtuální realitu ještě nevyzkoušela a první setkání s VR je vždy nezapomenutelný zážitek. Přesně tyto zážitky jsou pro firmy a hlavně jejich produkty zásadní při rozhodování.

K jakému typu prezentace se nejčastěji VR aplikace používají?

Veletrhy, konference a showroomy jsou pro VR nejvhodnější. Na relativně malém prostoru můžete prezentovat výrobní halu, interaktivní hru, nebo pracovní simulátor.

Jaké firmy využívají vašich VR aplikací ke své prezentaci?

Díky VR brýlím vidíte prostorově. To je velká výhoda oproti prohlížení vizualizace na monitoru. Nejčastěji to jsou designeři, architekti. Výrobní průmysl VR také hojně využívá. Velkým lákadlem jsou tzv. job simulátory.

Dokážeš nám krátce popsat postup výroby virtuální reality?

Nejdříve společně s klientem vypracujeme koncept. Následně se tvoří 3D design celého prostředí a elementů. Potom přijde skriptování interakcí, uživatelské testování a zakomponování analytik.

Jaká data o chování publika využívajícího VR dokážete získat?

VR dokáže například skvěle pomoci při navrhování prostoru prodejny. Testováním zjistíte, kam se zákazníci dívají a co zaujme jejich pozornost. To vše za relativně nízké náklady v porovnání se samotnou výstavbou.

Je virtuální realita budoucnost, ke které budou všichni směřovat?

Rozhodně ne. Je to jen nový formát, který má své místo a využití. Specializací našeho studia je motion design. VR bereme jako další platformu. Pro některé projekty je VR ideální, pro jiné ne.

Co třeba porno ve virtuální realitě?

Dnešní VR porno je právě 360stupňové video. Sledujete, co je kolem vás, nemůžete se ale samovolně pohybovat a navazovat interakce. Což je rozhodně škoda.

S jakými VR aplikacemi máte doposud dobré zkušenosti? S čím pracujete?

Pro jednu farmaceutickou společnost jsme připravovali simulátor lékárny, který se prezentoval na konferenci. Návštěvníci obsluhovali ve virtuální realitě zákazníky. Cílem bylo dodat v co nejkratším čase správný lék podle diagnózy. Byl to úspěšný projekt.

A jaká byla odezva ze strany „virtuálních lékárnic“?

Velmi pozitivně nás překvapily reakce ze strany starších členů publika. Vstoupit do VR je pro každého velmi přirozená věc a i starší lékárnice neměly problém se rychle zorientovat a pochopit princip.

Co byste poradili společnostem, které přemýšlí o virtuální realitě?

Nedělat VR samoúčelně. VR si určitě vyzkoušet a uvidí se, jestli tento rozměr dokáže lépe komunikovat firemní produkt. Pokud ano, neváhat a obrátit se na specializované studio. Třeba na Motionhouse :)

Z jakých zdrojů čerpáte informace o virtuální realitě?

Nové aplikace pravidelně vychází na softwarové platformě Steam. S VR prezentacemi se v Česku můžeme setkat při akcích typu Future Port Prague nebo Czech VR Fest.

Jak to vidíte s budoucností virtuální reality a jejím vývojem?

Je zvykem, že technologie se stále zlepšují, zrychlují a následně i zlevňují. Pravidelně sledujeme dění na poli VR a baví nás držet krok s vývojem.

Co říkáte na sci-fi scénáře, kdy virtuální realita pohltí diváky natolik, že přestanou vycházet do ulic?

VR je dnes zábavou na pět až dvacet minut. VR aplikace jsou na rozdíl od PC často i fyzicky náročné. Lidé se dnes zavírají před světem i kvůli TV. Vždy to bude o lidech a ne o technologiích.

Jaké české projekty tě v poslední době zaujaly natolik, že by ses o nich chtěl dozvědět v dalším rozhovoru #15Tweetů?

Dokumentární projekty Jarmily Štukové nebo film The Nagano Tapes Ondřeje Hudečka.


#15Tweetu

„15 Tweetů s …“ je nová série stručných rozhovorů s influencery, marketéry, důležitými lidmi – prostě všemi, kteří mají co říct a říkají to, co nás a vás zajímá. Na rozhovory se můžete těšit minimálně jednou měsíčně. Pokud nebudete stíhat, tak stačí sledovat Twitter kanál @tyinternety nebo hashtag #15Tweetu.

 

Diskuze k článku