#15Tweetu s Davidem Miklasem o leteckém simulátoru L410

S čistou hlavou v oblacích na leteckém simulátoru L410

Česká startupová scéna se nám postupně rozkračuje do zajímavých oborů. Ze startupistů, geeků, influencerů a open-minded lidí se stávají letadélkáři a loďaři. Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli zbrusu nový projekt Davida Miklase a jeho kolegů s názvem inAero, který vzniká v samém centru Prahy.

Po 60 minutách jsme odcházeli s úžasným zážitkem a krásně vyčištěnou hlavou…

01. Proč zrovna letecký trenažér L410 a proč v Jindřišské na Václaváku?

Bylo to prostě žhavý zboží na eBay. No nekup to. (smích) L410 je česká letecká legenda zakoupená v Německu. Simulátor tuto legendu skvěle připomíná. Jiný legendární letadlo jsme ani nechtěli. No a kde jinde než ve středu Vesmíru.

#15tweetu s Davidem Miklasem o leteckém simulátoru #L410 1

02. Čím je tento simulátor unikátní?

Snažíme se dodržet repliku 1:1 se skutečným kokpitem letadla v naprosté většině komponent. Když jsme letadlo přivezli, tak bylo v dezolátním stavu. Co šlo opravit, sehnat, tak jsme opravili, nebo vyrobili podle původní předlohy.

03. Jaká pro vás byla dosavadní nejlepší reakce od lidí, kteří si přišly zalétat?

Zapomněli, že nepilotují skutečné letadlo. Dostali se do úplně jiného světa. Na hodinu se odpoutali od reálného života a užívali si létání v oblacích.

04. Pro koho je letecký trenažér vhodný?

Kromě předškolního věku neexistuje omezení. Užít létání si mohou všichni, i děti s rodiči. Letecký trenažér pojme jednoho pilotujícího, tři cestující a jednoho instruktora, který provádí celým letem.

05. Mohou si do tohoto trenažéru sednout i lidé, kteří v životě neseděli v letadle?

Jasně, pro úplného laika bez zájmu o technické detaily se s úvodní instruktáží vlezeme do pěti minut. Nadšenci o technické parametry, kteří si pilotáž chtějí užít jako v opravdovém letadle, se vlezou do dvaceti minut. Tento čas se nepočítá do letového času.

Letecky trenazer L410

06. Z jakých profesních oborů se k vám dostávají zájemci? A jak jsou staří?

Jsou to byznysmeni, ajťáci, markeťáci, ženy se zájmem o létání. Ve věku od 5 do 70 let.

07. S jakým největším problémem jste se při realizaci setkali?

Nejdříve jsme museli sehnat identické budíky, protože je z kokpitu někdo ukradl. Pak jsme je museli oživit a napojit na simulační engine tak, aby ukazovaly reálné hodnoty a vydávaly reálné zvuky. Jedině tak dokážeme navodit 100% atmosféru.

08. Z jaké nejatraktivnější destinace jste komponenty získali?

Oslovili jsme různé provozovatele L410 po celém světě. Ozvali se nám až z africké Keni. Byli schopni dodat přesně to, co jsme půl roku sháněli. Když budíky dorazily, byly ještě plné písku z pouště, kde se stejné letadlo nějakou dobu válelo.

09. Je váš projekt něčím technicky unikátní?

Unikátní jsme tím, že je simulátor postaven z opravdového kokpitu českého turboletu, který jsme navíc modernizovali do verze UVP – E20. UVP znamená, že je to letadlo pro krátký vzlet a přistání. Z ruštiny: dlja Ukratšennogo Vzljota i Posadki.

Letecky trenazer L410 2

10. Lítají ještě dnes tato letadla?

Létají a dokonce se stále vyrábějí. Celkově jich bylo vyrobeno cca 1 200 kusů. Létají po celém světě v padesáti zemích na pěti kontinentech. Můžete je potkat třeba v Nepálu na Lukla, nejnebezpečnějším letišti světa.

11. Kdy je návštěva vašeho trenažéru pro člověka nejvhodnější?

V momentě, kdy chce zažít něco netradičního a zároveň se při tom odreagovat. Pokud se chce stát na chvilku pilotem. Není to nijak fyzicky náročné. Zvládne to úplně každý.

12. Co v tuto chvíli nejvíce řešíte?

Usilovně pracujeme na dokončení simulátoru, abychom ho mohli vybavit chybějícími přístroji. Poprosili jsme veřejnost o podporu na portále HitHit, kde se snažíme vybrat prostředky, které nám pomůžou projekt dokončit.

David Miklas

13. Kde se vidíte za pět let?

Na Marsu (smích). Dalším krokem pro úplné dokončení simulátoru bude certifikace, která na něm umožní provádět výcvik profesionálních dopravních pilotů.

14. Kam směřuje inAero jako společnost? Kam se budete ubírat?

Společnost už nyní řeší zakázky na vývoj simulátorové techniky. Na projektu inAero jsme se naučili letecké simulátory letadel vyvíjet i stavět.

15. Jaké české projekty tě v poslední době zaujaly natolik, že by ses o nich chtěl dozvědět v dalším rozhovoru #15Tweetů?

Než projekty, tak bych spíše zmínil osobnosti. Zaujal mě David Kovalský, se kterým mentorujeme pár startupů, a určitě se od něj mám co učit, a pak David Pavlík, kterého znám z doby, kdy jsem půl roku pracoval v USA. Nyní se přesouvá ze SpaceX do českého Kiwi.com

#15Tweetu

„15 Tweetů s …“ je nová série stručných rozhovorů s influencery, marketéry, důležitými lidmi – prostě všemi, kteří mají co říct a říkají to, co nás a vás zajímá. Na rozhovory se můžete těšit minimálně jednou měsíčně. Pokud nebudete stíhat, tak stačí sledovat Twitter kanál @tyinternety nebo hashtag #15Tweetu.

Diskuze k článku