WebExpo 2019: Věříme více tomu, co je online, než realitě?

Dvanáctý ročník konference WebExpo nabídl 1700 účastníkům během tří dnů v 5 sálech pražské Lucerny na 70 speakerů, kteří v přednáškách a workshopech mluvili nejen o technologických tématech pro vývojáře, designéry, marketéry a manažery. 

Přinášíme vám výběr inspirativních přednášek k zamyšlení, které zazněly na letošním ročníku WebExpo. Program hlavního sálu otevřel Angličan, který založil restauraci, která se dostala na první místo na TripAdvisoru v Londýně. Až na to, že ji nezaložil.

Jak to Oobah Butler udělal? 

Udělal restauraci nedostupnou – vytvořil falešný účet a dal za úkol kamarádům, ať píšou falešné recenze mimo jiné s informací, že je nemožné si rezervovat místo. Čím hůř dosažitelné bylo získat stůl, tím více lidi šíleli, aniž by restaurace existovala. Zajímavé je, že v momentě, kdy byla restaurace hodnocená jako nejlepší podnik v Londýně, začaly chodit nabídky partnerství od různých společností, které se na jeho slávě chtěly svézt. Když se provalilo, že to celé bylo falešné, média s ním začala dělat řadu rozhovorů. A on na ně posílal cizí lidi, kteří vypadali jako on – outsourcoval sebe a vytvořil tak více verzí Ooby Butlera, přičemž si toho nikdo nevšiml. Na celý příběh se můžete podívat ve videu. Z přednášky ale plyne řada otázek na zamyšlení nad dnešní dobou internetovou. 

  • Chováme se jako ovce, protože chceme něco jenom proto, že to chtějí ostatní?
  • Věříme více tomu, co je online, než realitě? Nikdo se nezašel podívat, jestli restaurace opravdu existuje (i když bydlel ve vedlejší ulici). 
  • Odtahujeme se od své identity? Máme několik online identit, jinou na Facebooku, jinou na LinkedInu, jaká je ale realita?
  • Víte, jestli někdo nezneužívá vaši stránku nebo produkt, podobně, jako Oobah využil TripAdvisor? 

Oobah Butler o svých počinech napsal knihu – How to bullshit your way to number 1 a zvou ho na konference v zahraničí, aby přednášel o tom, jak všechno oklamal, a ještě na tom vydělal. Fake it till you make it? 

Dušan Pavlica z MSD mluvil o evoluci Design Thinking strategie

Základem Design thinkingu je nejprve pořádně porozumět problému a pak navrhnout jeho řešení. Tento přístup lze používat nejen pro vývoj nových produktů, ale také při stanovování byznysové strategie a řízení change managementu. 

Jak vypadá samotná evoluce tohoto přístupu?

Dušan Pavlica na WebExpu prezentuje o revoluci design thinkingu

Nejprve se firmy soustředí na to, jak jejich produkt vypadá, následně se začnou dívat i na potřeby zákazníka, až později začne být důležitý samotný vývoj produktu, byznys, celková strategie společnosti a její procesy a nakonec se pozornost věnuje tomu, jaké má firma hodnoty, kam směřuje, a proč existuje. 

Design thinking přichází na nové nápady, ale neřeší vše. Někdy chtějí lidé o problémech jen mluvit a ne je řešit. 

Vitaly Friedman tráví večery čtením podmínek ochrany osobních údajů webových a mobilních aplikací. Víme, s čím souhlasíme? 

Všude neustále vyskakuje množství reklam, plno lživých a otravujících notifikací a mnohdy se neproklikáte k tomu, kvůli čemu jste na stránku původně přišli. Reklamy můžete zablokovat, nebo filtrovat pomocí šikovných aplikací (Leave me alone – odhlášení z nechtěných newsletterů, Cklickbait remover for YouTube). 

Kromě reklam na stránkách vyskakují výzvy k souhlasu se zpracováním osobních údajů. Někdy je ale těžké souhlas neudělit – tato možnost je skrytá za dalším a dalším klikáním a rozbalováním více možností. Nejde o to, že máte co skrývat, ale o to, aby někdo nezneužíval vaše data. Nemělo by to tedy fungovat tak, že se vás stránka zeptá, jestli chcete poskytnout údaje, a když nebudete souhlasit, žádná vaše data se neodešlou. A ne naopak, jako je tomu dnes, kdy si stránky defaultně nárokují vaše data, dokud neudělíte nesouhlas. 

Napadlo vás někdy, proč neexistují premium verze Facebooku nebo Instragramu bez reklam? Získaná data o vás jsou pro společnosti mnohem cennější než potenciální zisky z premium účtů. 

Jak jsme na tom se soukromím na internetu dnes? Co s tím jako uživatelé můžeme dělat? A co tvůrci webových stránek a reklam?

Vitaly Friedman na WebExpu shrnul současné problémy s ochranou osobních údajů. 

Petr Heinz ze Shopsysu mluvil nástrahách předčasné optimalizace, nejčastěji jde o: 

  • Nečitelnost kódu
  • Rozšíření kódu
  • Neintuitivní chování
  • Bugy

Jaká jsou tedy pravidla pro optimalizaci?

  • Udělejte si svou práci jak nejjednodušší můžete, pravděpodobně se ke kódu, který jste napsali, budete vracet. Když ho napíšete hulvátsky, nebudete mu po čase rozumět ani vy sami.
  • Identifikujte 3 % kódu, která jsou kritická, a na ta se soustřeďte – zaměřte se na tu část kódu, která je nejdůležitější, a neřešte problémy, které neexistují. 
  • Nic si nedomýšlejte, vše měřte. Nezakládejte svá rozhodnutí na intuici. Měřit můžete pomocí nástrojů jako Gatling.io nebo Blackfire.io. Díky měření můžete dosáhnout radikálního zlepšení projektu v několika člověko dnech. 
  • Vytvořte testy jednoduché na spuštění.
  • Měřte s reálnými daty, použijte reálné scénáře
Petr Heinz na WebExpu mluvil o předčasné optimalizaci a jejích nástrahách. 

Ať optimalizujete jak chcete, někdy je nejlepším řešením rychlejší hardware. A pamatujte, že optimalizace je kompromis – musíte vědět, s čím obchodujete. 

Total
42
Shares
Další články
Přečtěte si více

Czech Internet Forum: Uživatel se mění

Využívání více komunikačních kanálů, příklon k osobnímu doporučení a čím dál častější akce na sociálních sítích. Tak se změnilo chování zákazníka na internetu. Změňte ho taky, shodli se na jasném doporučení přednášející letošního Czech Internet Fora. Přečtěte si, co radí dělat a nedělat na sociálních sítích i mimo ně.