Dvanáctý ročník konference WebExpo nabídl 1700 účastníkům během tří dnů v 5 sálech pražské Lucerny na 70 speakerů, kteří v přednáškách a workshopech mluvili nejen o technologických tématech pro vývojáře, designéry, marketéry a manažery.
Přinášíme vám výběr inspirativních přednášek k zamyšlení, které zazněly na letošním ročníku WebExpo. Program hlavního sálu otevřel Angličan, který založil restauraci, která se dostala na první místo na TripAdvisoru v Londýně. Až na to, že ji nezaložil.
Jak to Oobah Butler udělal?
Udělal restauraci nedostupnou – vytvořil falešný účet a dal za úkol kamarádům, ať píšou falešné recenze mimo jiné s informací, že je nemožné si rezervovat místo. Čím hůř dosažitelné bylo získat stůl, tím více lidi šíleli, aniž by restaurace existovala. Zajímavé je, že v momentě, kdy byla restaurace hodnocená jako nejlepší podnik v Londýně, začaly chodit nabídky partnerství od různých společností, které se na jeho slávě chtěly svézt. Když se provalilo, že to celé bylo falešné, média s ním začala dělat řadu rozhovorů. A on na ně posílal cizí lidi, kteří vypadali jako on – outsourcoval sebe a vytvořil tak více verzí Ooby Butlera, přičemž si toho nikdo nevšiml. Na celý příběh se můžete podívat ve videu. Z přednášky ale plyne řada otázek na zamyšlení nad dnešní dobou internetovou.
- Chováme se jako ovce, protože chceme něco jenom proto, že to chtějí ostatní?
- Věříme více tomu, co je online, než realitě? Nikdo se nezašel podívat, jestli restaurace opravdu existuje (i když bydlel ve vedlejší ulici).
- Odtahujeme se od své identity? Máme několik online identit, jinou na Facebooku, jinou na LinkedInu, jaká je ale realita?
- Víte, jestli někdo nezneužívá vaši stránku nebo produkt, podobně, jako Oobah využil TripAdvisor?
Oobah Butler o svých počinech napsal knihu – How to bullshit your way to number 1 a zvou ho na konference v zahraničí, aby přednášel o tom, jak všechno oklamal, a ještě na tom vydělal. Fake it till you make it?
Dušan Pavlica z MSD mluvil o evoluci Design Thinking strategie
Základem Design thinkingu je nejprve pořádně porozumět problému a pak navrhnout jeho řešení. Tento přístup lze používat nejen pro vývoj nových produktů, ale také při stanovování byznysové strategie a řízení change managementu.
Jak vypadá samotná evoluce tohoto přístupu?

Dušan Pavlica na WebExpu prezentuje o revoluci design thinkingu
Nejprve se firmy soustředí na to, jak jejich produkt vypadá, následně se začnou dívat i na potřeby zákazníka, až později začne být důležitý samotný vývoj produktu, byznys, celková strategie společnosti a její procesy a nakonec se pozornost věnuje tomu, jaké má firma hodnoty, kam směřuje, a proč existuje.
Design thinking přichází na nové nápady, ale neřeší vše. Někdy chtějí lidé o problémech jen mluvit a ne je řešit.
Vitaly Friedman tráví večery čtením podmínek ochrany osobních údajů webových a mobilních aplikací. Víme, s čím souhlasíme?
Všude neustále vyskakuje množství reklam, plno lživých a otravujících notifikací a mnohdy se neproklikáte k tomu, kvůli čemu jste na stránku původně přišli. Reklamy můžete zablokovat, nebo filtrovat pomocí šikovných aplikací (Leave me alone – odhlášení z nechtěných newsletterů, Cklickbait remover for YouTube).
Kromě reklam na stránkách vyskakují výzvy k souhlasu se zpracováním osobních údajů. Někdy je ale těžké souhlas neudělit – tato možnost je skrytá za dalším a dalším klikáním a rozbalováním více možností. Nejde o to, že máte co skrývat, ale o to, aby někdo nezneužíval vaše data. Nemělo by to tedy fungovat tak, že se vás stránka zeptá, jestli chcete poskytnout údaje, a když nebudete souhlasit, žádná vaše data se neodešlou. A ne naopak, jako je tomu dnes, kdy si stránky defaultně nárokují vaše data, dokud neudělíte nesouhlas.
Napadlo vás někdy, proč neexistují premium verze Facebooku nebo Instragramu bez reklam? Získaná data o vás jsou pro společnosti mnohem cennější než potenciální zisky z premium účtů.
Jak jsme na tom se soukromím na internetu dnes? Co s tím jako uživatelé můžeme dělat? A co tvůrci webových stránek a reklam?

Vitaly Friedman na WebExpu shrnul současné problémy s ochranou osobních údajů.
Petr Heinz ze Shopsysu mluvil nástrahách předčasné optimalizace, nejčastěji jde o:
- Nečitelnost kódu
- Rozšíření kódu
- Neintuitivní chování
- Bugy
Jaká jsou tedy pravidla pro optimalizaci?
- Udělejte si svou práci jak nejjednodušší můžete, pravděpodobně se ke kódu, který jste napsali, budete vracet. Když ho napíšete hulvátsky, nebudete mu po čase rozumět ani vy sami.
- Identifikujte 3 % kódu, která jsou kritická, a na ta se soustřeďte – zaměřte se na tu část kódu, která je nejdůležitější, a neřešte problémy, které neexistují.
- Nic si nedomýšlejte, vše měřte. Nezakládejte svá rozhodnutí na intuici. Měřit můžete pomocí nástrojů jako Gatling.io nebo Blackfire.io. Díky měření můžete dosáhnout radikálního zlepšení projektu v několika člověko dnech.
- Vytvořte testy jednoduché na spuštění.
- Měřte s reálnými daty, použijte reálné scénáře

Petr Heinz na WebExpu mluvil o předčasné optimalizaci a jejích nástrahách.
Ať optimalizujete jak chcete, někdy je nejlepším řešením rychlejší hardware. A pamatujte, že optimalizace je kompromis – musíte vědět, s čím obchodujete.
Diskuze k článku