WebExpo 2019: Věříme více tomu, co je online, než realitě?

Dvanáctý ročník konference WebExpo nabídl 1700 účastníkům během tří dnů v 5 sálech pražské Lucerny na 70 speakerů, kteří v přednáškách a workshopech mluvili nejen o technologických tématech pro vývojáře, designéry, marketéry a manažery. 

Přinášíme vám výběr inspirativních přednášek k zamyšlení, které zazněly na letošním ročníku WebExpo. Program hlavního sálu otevřel Angličan, který založil restauraci, která se dostala na první místo na TripAdvisoru v Londýně. Až na to, že ji nezaložil.

Jak to Oobah Butler udělal? 

Udělal restauraci nedostupnou – vytvořil falešný účet a dal za úkol kamarádům, ať píšou falešné recenze mimo jiné s informací, že je nemožné si rezervovat místo. Čím hůř dosažitelné bylo získat stůl, tím více lidi šíleli, aniž by restaurace existovala. Zajímavé je, že v momentě, kdy byla restaurace hodnocená jako nejlepší podnik v Londýně, začaly chodit nabídky partnerství od různých společností, které se na jeho slávě chtěly svézt. Když se provalilo, že to celé bylo falešné, média s ním začala dělat řadu rozhovorů. A on na ně posílal cizí lidi, kteří vypadali jako on – outsourcoval sebe a vytvořil tak více verzí Ooby Butlera, přičemž si toho nikdo nevšiml. Na celý příběh se můžete podívat ve videu. Z přednášky ale plyne řada otázek na zamyšlení nad dnešní dobou internetovou. 

  • Chováme se jako ovce, protože chceme něco jenom proto, že to chtějí ostatní?
  • Věříme více tomu, co je online, než realitě? Nikdo se nezašel podívat, jestli restaurace opravdu existuje (i když bydlel ve vedlejší ulici). 
  • Odtahujeme se od své identity? Máme několik online identit, jinou na Facebooku, jinou na LinkedInu, jaká je ale realita?
  • Víte, jestli někdo nezneužívá vaši stránku nebo produkt, podobně, jako Oobah využil TripAdvisor? 

Oobah Butler o svých počinech napsal knihu – How to bullshit your way to number 1 a zvou ho na konference v zahraničí, aby přednášel o tom, jak všechno oklamal, a ještě na tom vydělal. Fake it till you make it? 

Dušan Pavlica z MSD mluvil o evoluci Design Thinking strategie

Základem Design thinkingu je nejprve pořádně porozumět problému a pak navrhnout jeho řešení. Tento přístup lze používat nejen pro vývoj nových produktů, ale také při stanovování byznysové strategie a řízení change managementu. 

Jak vypadá samotná evoluce tohoto přístupu?

Dušan Pavlica na WebExpu prezentuje o revoluci design thinkingu

Nejprve se firmy soustředí na to, jak jejich produkt vypadá, následně se začnou dívat i na potřeby zákazníka, až později začne být důležitý samotný vývoj produktu, byznys, celková strategie společnosti a její procesy a nakonec se pozornost věnuje tomu, jaké má firma hodnoty, kam směřuje, a proč existuje. 

Design thinking přichází na nové nápady, ale neřeší vše. Někdy chtějí lidé o problémech jen mluvit a ne je řešit. 

Vitaly Friedman tráví večery čtením podmínek ochrany osobních údajů webových a mobilních aplikací. Víme, s čím souhlasíme? 

Všude neustále vyskakuje množství reklam, plno lživých a otravujících notifikací a mnohdy se neproklikáte k tomu, kvůli čemu jste na stránku původně přišli. Reklamy můžete zablokovat, nebo filtrovat pomocí šikovných aplikací (Leave me alone – odhlášení z nechtěných newsletterů, Cklickbait remover for YouTube). 

Kromě reklam na stránkách vyskakují výzvy k souhlasu se zpracováním osobních údajů. Někdy je ale těžké souhlas neudělit – tato možnost je skrytá za dalším a dalším klikáním a rozbalováním více možností. Nejde o to, že máte co skrývat, ale o to, aby někdo nezneužíval vaše data. Nemělo by to tedy fungovat tak, že se vás stránka zeptá, jestli chcete poskytnout údaje, a když nebudete souhlasit, žádná vaše data se neodešlou. A ne naopak, jako je tomu dnes, kdy si stránky defaultně nárokují vaše data, dokud neudělíte nesouhlas. 

Napadlo vás někdy, proč neexistují premium verze Facebooku nebo Instragramu bez reklam? Získaná data o vás jsou pro společnosti mnohem cennější než potenciální zisky z premium účtů. 

Jak jsme na tom se soukromím na internetu dnes? Co s tím jako uživatelé můžeme dělat? A co tvůrci webových stránek a reklam?

Vitaly Friedman na WebExpu shrnul současné problémy s ochranou osobních údajů. 

Petr Heinz ze Shopsysu mluvil nástrahách předčasné optimalizace, nejčastěji jde o: 

  • Nečitelnost kódu
  • Rozšíření kódu
  • Neintuitivní chování
  • Bugy

Jaká jsou tedy pravidla pro optimalizaci?

  • Udělejte si svou práci jak nejjednodušší můžete, pravděpodobně se ke kódu, který jste napsali, budete vracet. Když ho napíšete hulvátsky, nebudete mu po čase rozumět ani vy sami.
  • Identifikujte 3 % kódu, která jsou kritická, a na ta se soustřeďte – zaměřte se na tu část kódu, která je nejdůležitější, a neřešte problémy, které neexistují. 
  • Nic si nedomýšlejte, vše měřte. Nezakládejte svá rozhodnutí na intuici. Měřit můžete pomocí nástrojů jako Gatling.io nebo Blackfire.io. Díky měření můžete dosáhnout radikálního zlepšení projektu v několika člověko dnech. 
  • Vytvořte testy jednoduché na spuštění.
  • Měřte s reálnými daty, použijte reálné scénáře

Petr Heinz na WebExpu mluvil o předčasné optimalizaci a jejích nástrahách. 

Ať optimalizujete jak chcete, někdy je nejlepším řešením rychlejší hardware. A pamatujte, že optimalizace je kompromis – musíte vědět, s čím obchodujete. 

Diskuze k článku