Už žádné posty koťátek. Obsah na sociálních sítích je dnes prý o radách

Přestaňte postovat koťátka. Na sociálních sítích lidé teď hledají rady, tak jim je dopřejte. Takhle teď vidí obsah nejen na Facebooku řada tuzemských společností. O své rady se odborníci podělili na konferenci Content First. Sesbírali jsme ty nejzajímavější. Včetně toho, co se nepovedlo.

Něco navíc

Když chcete propagovat heslo „obsah je král“, je jasné, že se tím musíte řídit. V Bageterii Boulevard to rozhodně dělají. Králem je tam Petr Bína, creative director Friendly, který známé články vycházející z aktuálních událostí přibalil k rychlému občerstvení jako „něco navíc“. Podle něj by značka měla mít příběh a na něm můžete stavět tvorbu obsahu. Ostatně, právě značky „s příběhem“ – od marmelád až po svatby s příběhem – teď prostě letí.

Tenhle obsah v bageterii představuje něco navíc. Chcete-li fungovat podobně, potřebujete podle Bíny na obsah minimálně dva lidi ve firmě.

boulevard II

Za 12 let si zákazníci bageterie mohli přečíst zhruba 270 článků. Pro značku přitom bylo důležité zapojení produktu. „Bageta v akci,“ popsal Bína.

boulevard III

Ovšem ne všechno projde…

boulevard

Když se vám obsah daří, dostanete ho i daleko za hranice společnosti.

Myslete na kontext

Na obsah s přístupem see-think-do-care myslí v LMC. Firma, která provozuje servery prace.cz a jobs.cz, má trh docela pěkně segmentovaný. Ti, kteří cílí spíš na manažerské pozice, znají nebo přímo využívají druhý portál. Na prace.cz zas hledají spíš ti, kdo chtějí méně kvalifikované pprofese nebo třeba brigádu.

Jenže jak cílit na lidi, kteří si třeba neuvědomí, že chtějí změnit práci? „Veškerý obsah, který jsme vytvářeli, jsme servírovali lidem v kontextu – buď času, nebo místa. Takže kdy si nejčastěji uvědomíte, že nechcete pracovat tam, kde pracujete? V neděli večer. Ale možná jste byli zpruzení už v sobotu večer. Nebo jiný večer. Nebo po obědě,“ říká Hana Kostovičová, manažerka marketingu v LMC.

jobs

Někteří zas nepotřebují nalákat, ale potřebují radu. V tomto případě právní. „Domluvili jsme se s právníkem, který je v případě prace.cz na Facebooku neustále k dispozici našim diskutujícím. Není to úplně svižné – do tří až pěti dnů jsme ale schopni jim poradit. A ti lidé to oceňují,“ popisuje Hana Kostovičová s tím, že se navíc z takového obsahu dá po čase napsat oblíbený článek.

I LMC se ale občas utne. „Nefunguje, když jim radíme, co nechtějí slyšet. Když jsou vystresovaní a my jim vyprávíme o zdravotnictví…,“ popisuje Kostovičová.

jobs nejhorší post ever

 

nejhorší post práce

Věnujte se tomu naplno

Server Pepa.cz si zase vyzkoušel blogování. A nemá špatné výsledky. Průměrná denní návštěvnost u něj je tisíc lidí, nejúspěšnější článek si přečetlo 15 tisíc uživatelů.

IMG_4075

 

„Náš blog je dnes důležitým dílčím zdrojem pro generování obratu. Podílí se na něm třemi procenty,“ popisuje Jana Bačová, marketingová manažerka služby. Mluví o lidech, kteří na pepa.cz nikdy nebyli. Narazili ale na blog a proklikali se na nabídky, kde si reálně něco koupili

Jak to může fungovat? „Dáváme přidanou hodnotu, snažíme se dělat recenze a tipy. Inspirujeme – třeba článkem na téma jak si správně čistit zuby. A k němu přidáme možnost nákupu něco na ty zuby,“ dodává Jana Bačová.

Upozorňuje ale, že skvělý obsah bez distribuce je úplně k ničemu. „My ho zdůrazňujeme přes Facebook, ale i LinkedIn, Twitter a newsletter. Loni jsme začali dělat i instagram“ dodává.

Co ne? „Nejsme prostě vtipní v jakékoliv situaci… Definujte si, jaký obsah má smysl tvořit, co chce cílová skupina. A co je vaším zájmem. Pobavení? Inspirace? Vzdělání? Prodej? A vyhodnocujte, experimentujte a zjišťujte,“ radí.

Obsah je král, ale načasování je královna

O tom, co lidé chtějí, se snadno přesvědčíte právě na sociálních sítích. Píšou to prostě na profil. Na to spoléhá Anna Březinová z agentury Newcast, která zařizuje obsah pro Toyotu.

Agentura se na rozdíl od mnohých jiných pere s tím, že obsahu má až příliš. Dostává ho od mateřské společnosti a nejtěžší je podle ní vybrat takový, který stojí za to. Proto pravidelně posty vyhodnocuje a podle toho i plánuje na další měsíc. Třeba i kvůli tomu se na sociálních sítích Toyoty nesetkáte s tématem spotřeby – to prý fanoušky prostě nezajímá.

Ovšem plánovat obsah se dá, ale podle Anny Březinové je mnohem lepší se přizpůsobovat aktuální situaci. „Třeba obsah z globálu přichází neplánovaně a nečekaně, může se změnit počasí, ale i situace na automobilovém trhu,“ vysvětluje.

„U příspěvků se nám daří držet organický dosah mezi 30 a 50 procenty. A to je pro nás důkaz, že jsou úspěšné a že se sdílí. Máme teď totiž třeba i šestkrát víc sdílení než komentářů,“ dodává.

V první řadě ale podle ní musíte vědět, kdy obsah na síť dát. „Obsah je král, ale načasování je královna,“ popisuje Březinová. Načasování ovšem dobře promýšlejte. Počítejte s tím, že půlden nebo i den příprava příspěvku zabere. Čas totiž mizí třeba ve fázi grafiky a schvalování.

A myslete na to ,že co funguje v globálu, nemusí zaujmout na lokálním trhu. Toyota třeba postuje auta hlavně v bílé barvě. Proč? Prostě to tu funguje nejvíc.

Co ještě na Content First odborníci doporučovali:

  • zmínění dva lidé na obsah jsou minimum. A myslíme tím dva lidi na plný úvazek.
  • stanovte si koncept a naplňte ho. I když “tam” na začátku třeba nikdo nechce psát, radila Michaela Raková z KMPG. Zlomí se to. „U nás to bylo, když za lidmi začali chodit klienti s tím, že je to dobrý obsah,“ popisovala.
  • obsah musejí psát profesionálové
  • nedělejte humor “na sílu”. Ne každé značce to sluší, dodal Martin Pistulka z FollowBubble
  • zjistěte, co dělá vaše publikum smutné a nešťastné a najděte si alespoň jednu malou věc, co je udělá o trochu šťastnější a spokojenější

 

Diskuze k článku