Utubering 2018: Umírněná generace Z a pokojný lov na celebrity

Zhruba 10 tisíc návštěvníků, vyprodané Exclusive vstupenky a hromada novodobých celebrit známá ze svých YouTube kanálů. Letošní Utubering nezklamal. Letňany, kde se pražská část akce už tradičně konala, byly na nápor generace Z a jejich rodičů slušně připraveny. Fanoušci se zdáli tak nějak disciplinovanější, youtubeři už počítali s tím, že podpisy a úsměvy se rozdávají hodiny, a kdo prostě musel odejít, předem si vytipoval únikové cesty. Jinak to prostě v tomhle YouTube světě naživo nejde.

V sobotu se Letňany podřídily online generaci, která vyšla do ulic. Místo má zvláštní dopravní opatření, od metra až na výstaviště postávají policisté a při příjezdu soupravy se prakticky celý její obsah odebere na festival. Okolo druhé, kdy oficiálně začíná, jde ještě narazit na prodejce posledních lístků. Zatímco na Facebooku se rozdávají s velkou slevou od těch, kteří přijet nemohli, tady to není potřeba. Zbavit se vstupenek navíc trvá jen pár minut.

Přitom to není levná záležitost – krátce před festivalem stál běžný lístek bez koruny 600, ten exkluzivní skoro tisícovku. Po těch druhých se tradičně jen zaprášilo.

Návštěvníků bylo letos o něco méně, pořadatelé tak aspoň hlásí, že měli o to lepší zážitek z celého dne. Jeho druhá část bude v sobotu v Brně a dohromady by se tak počet příchozích měl dostat někam pod dvě desítky tisíc.

Hlavní tahák – kluci a holky, kteří nahrávají videa na YouTube. Někteří mají desetitisíce fanoušků, nejúspěšnější přes milion. Je snadné je dostat ven? „S někým jsem domluvený téměř ihned, s někým mi to trvá trochu déle. Je jasné, že s tím, jak rostou čísla odběratelů u youtuberů, také rostou jejich požadavky, někdy až do výše, kterou však absolutně nejsme schopni akceptovat,“ nastiňuje Lukáš Dejl, ředitel Utuberingu.

Celebrity to jsou se vším všudy.

Zlatý merch

Největší davy se daly podle očekávání najít při úvodním představování youtuberů. Dostat se co nejblíž vysněným hvězdám je touha všech, a kdo přišel pozdě, do prvních řad se neprotlačí. Fanouškům letos, zdá se, schází potřebná dávka drzosti.

„Běž, je někde tam, já ho teď nevidím,“ posílá jedna z matek zhruba osmiletého syna za kamarádem. „Myslela jsem, že když bude mít červenou čepici, snadno ho najdu. Ale to tady vůbec nefunguje,“ vysvětluje mi.

Je jasné proč – červená kšiltovka je jedním z poznávacích znamení fanoušků Jirky Krále. Sám ji má celý den na sobě a jak čas postupuje, jeho mladších dvojníků přibývá. Merchandisingu, prodeji produktů spojených s youtubery, se obzvlášť tady daří.

„Máme tu dva stánky, abychom to vůbec stíhali,“ potvrzuje jeden z prodejců zboží další hvězdy, Baxtrixe. V půl čtvrté už jim zásoby zboží značně prořídly. Největší zájem je tu o plastový náramek s přezdívkou youtubera, který tu nabízejí hned v několika variantách.

„Nejspíš kvůli tomu, že je to jedna z nejlevnějších věcí. Určitě jde fanouškům o peníze,“ říkají ve stánku. Průměrný zákazník je tu jedenáctiletý fanoušek či fanynka a prý je pro ně důležité mít aspoň něco – proto plastový náramek, který se vejde těsně pod stovku.

Vedle merche je aspoň nějaká značka všude, kam se člověk podívá. Letošní Utubering si vzaly do parády třeba brandy Fanta, Alza a Xbox. Komu by se protivil Bubble Tea, může se přiklonit k Oxo Tea Cocktails – že je to nová značka stejného výrobce fanoušci vědět nepotřebují, hlavně, že ji pijí youtubeři.

Sledujem, co chcem

„Posloucháte doporučení rodičů?“ ptá se moderátorka při představování hlavních protagonistů. „Nééé,“ ječí na ní dav přesně tak, jak čeká. Žádné akce na hraně se tu ale dnes nekonají, navzdory teplu dokonce ani neomdlévají fanynky. Nervozita tady totiž není na straně účinkujících, ale právě v davech.

„Děkuji ti, že jsi, jaký jsi,“ snaží se jen o něco později jedna z fanynek říct youtuberovi Martinovi Carevovi, který si říká prostě Jmenuju se Martin. Tahle nacvičená věta jí vyjde asi napočtvrté. Jinde jsou vidět emotivnější scény. Řada fanynek se při setkání se svým oblíbencem samým štěstím rozbrečí. „Jsou nervózní, 90 procent z nich je nervózních. Už umím poznat, jestli třeba brečí doopravdy, nebo jestli to jen tlačí. Asi aby u mě vyvolaly taky nějakou reakci, třeba na fotku,“ dodává zpěvačka Sharlota.

I s emotivními výlevy jsou všichni, zdá se, spokojeni. „Jedna z hlavních věcí, na kterou jsme se chtěli zaměřit, byla lepší informovanost samotných návštěvníků, protože v tomhle ohledu jsme bohužel vždycky trochu pokulhávali. Pro letošek jsme tedy nechali vytvořit aplikaci Utubering, návštěvníkům za vstupem rozdáváme vytištěné mapky, v areálu jsou umístěny velké navigační cedule, které návštěvníky informují o časovém harmonogramu akce a o rozmístění jednotlivých stánků v areálu,“ vysvětluje Lukáš Dejl.

„Každý, kdo si zakoupil vstupenku prostřednictvím našich webových stránek, také obdržel s dostatečným předstihem infomail s poměrně detailními instrukcemi k festivalu,“ doplňuje ředitel akce. Kromě toho tu pořadatelé postavili páskovače, aby se návštěvníci správně řadili do front. A stále informují o tom, kde bude jaký youtuber.

Davy jsou opravdu spořádané. Většina sem přišla za podpisem a fotkou, případně ještě něco důležitého svému hrdinovi říct, nebo předat dáreček. Na stáncích se množí kresby, plyšáci i jídlo. „Mně nosí hlavně sladkosti. Je toho hodně, pytle, sníst to nestihnu, něco rozdávám,“ dodává Martin.

Tisícovka podpisů za odpoledne

Protagonisté si už zvykli, že se tu bez pronásledujících davů nehnou. Letos se proto hodně drží na stáncích. Dřívější úniky do VIP zóny nemají valný smysl, lístky za tisícikorunu zaručují vstup i sem a volno tak nastává až ve chvíli, kdy youtubeři opustí oplocenou akci. „Já musím být v šest v Plzni, bohužel. Raději tady na konec fronty pošlu holčinu, aby už další nepouštěla. A pak holt zmizím zadem, abychom je netrápili,“ vysvětluje Sharlota.

Každý si zaslouží obětí, fotku a podpis, na triko i do deníčků, většinou zlatou fixou. Cokoliv jiného na psaní se tu shání těžko. Mobil ale nikdo nepustí z ruky. Co kdyby třeba natrefil na youtubera v davu. Ti ale raději donekonečna s úsměvem podpisují a přebírají dárky. „Myslím, že tak tisíc podpisů tu asi opravu rozdám,“ odhaduje Martin. Jeho fronta je nekonečná.

I když se to z vystupování youtuberů zdá, naživo si nemůžou dovolit cokoliv. A zvlášť na takových akcích jsou jejich kroky pečlivě naplánované, jako ostatně jakýchkoliv jiných celebrit. „To mají na starosti tzv. ‚vodiči‘, kteří mají daného youtubera na starosti a dělají mu ‚hodinky‘. Neboli se starají o to, aby byl youtuber všude včas, aby mohl bez problémů procházet, kdekoli potřebuje, a zároveň, aby měl dostatek svého osobního volna na odpočinek mezi vystoupeními,“ dodává Lukáš Dejl.

Diskuze k článku