Startup Summit: Česko se mění, startupy jedou. Ale s investory to ještě neumí

Česko má fajn startupové nápady, které se ale potřebují posunout dál. Jenže peníze od investorů, které by jim pomohly, jsou mnohdy nedosažitelnou metou. Myšlenka, která rezonovala investorským blokem Startup Summitu. Proč a co dělají špatně? Sesbírali jsme ty nejzajímavější přednášky, nápady i návody ze zásadní startupové akce roku.

Nahlédnout do myšlení investorů je to, po čem mnohé startupy touží. Jen málokterý nepotřebuje jejich smart money – peníze s přidanou hodnotou know-how nebo další nápomoci.

A málokde máte příležitost poslechnout si tolik investorských pohledů na startupy i rozdávání peněz, jako se nám to poštěstilo na Startup Summitu. Nenecháváme si to pro sebe.

Nápady tu jsou, ale…

Startupy v Česku rostou a daří se jim, tento fakt sálal celou konferencí. “Všichni dnes hledají inovace, všichni chtějí zakládat startupy,” potvrzuje Filip Dřímalka, zakaldatel EF1, s tím, že startup je prostě buzzword a startupové myšlení se dostává do mainstreamu.

To platí i pro Česko a jde o důkaz, že nápady v tuzemsku jsou. Jenže příliš často zůstávají v teoretické fázi. „Je to o ambici lidí, kteří začínají,“ myslí si Marek Jablonský ze Springtide Ventures. Podle něj v tuzemsku viditelné ambice zkrátka chybí, a z toho se odvíjí i počet startupistů.

„V Tel Avivu se říká jedno rčení – Když hodíte kamenem, určitě zasáhnete startupistu. A ono to tak opravdu je,” dodává Marek s tím, že Česko je penetraci startupistů někde na opačném konci škály než Izrael.

A je to hodně daleko. Tuto skutečnost ukázala i čísla prezentovaná na summitu – Viktor Fischer Rockaway ukazoval podíl investic do startupů na HDP. Evropa se nemá příliš čím chlubit – investice vycházejí na 0,3 procenta HDP. V porovnání s tím zní ale Česko přímo katastrofálně. Podíl zůstává někde na 0,01 procenta.

Čím to? Jednou z nevýhod může být paradoxně na první pohled výhodná poloha Česka. „Je vlastně naše prokletí, že jsme uprostřed spřátelených zemí a myslíme si, že to postupně nabalíme – často je problém v tom,“ říká Marek Jablonský s tím, že startupům tu často chybí globální ambice.

Venture kapitál pro Česko

Jenže co s tím? Investoři se shodli na tom, že v penězích problém není.

„Zdroje jsou. Ale nejsou pro všechny. Investor je selektivní,“ vysvětlil Adam KočíkJ&T Ventures.„Nikdy nebylo tolik peněz na startupy, jako je teď,“ souhlasí Vladislav Jež z Credo Ventures. „Kritérium pro realizaci investice může mít každý nějaké. Nestalo se nám, že bychom neinvestovali proto, že nemáme peníze,“ nastiňuje ale zdrženlivý přístup investorů.

Startupy totiž za investory musejí přijít v té správné náladě, s tím správným přístupem a v tu správnou chvíli.

Problémem číslo jedna bývá právě načasování. Viktor Fischer podle svých slov odepíše dvě třetiny z firem, které za ním přijdou. Ne kvůli tomu, že by nevěřil jejich úspěchu. Jednoduše proto, že jdou příliš brzy.

Investice takového typu fondu se totiž pohybují kolem půl milionu dolarů. A protože si i fond peníze půjčuje, potřebuje jistotu, kterou si ověřuje ziskem nebo alespoň obratem společnosti. A ve chvíli, kdy investoři očekávají za zmíněné peníze 20 – 30 procent firmy, musí se její obrat pohybovat někde u milionu dolarů ročně. „Tedy asi dva miliony korun měsíčně,“ vypočítal Fischer. A hledá právě firmy, které by chtěly peníze v takovou chvíli.

Dál už čísla jen rostou, a pro opravdu začínající firmy nevypadají růžově. “Hodnota vaší firmy se musí dvojnásobit každý rok, aby byl investor spokojený,” vysvětlil Fischer.

Právě Viktor Fischer měl na summitu přednášku pro startupy opravdu návodnou. Ví, o čem mluví – sám je mentorem, investorem v několika technologických startupech a dalším pomáhá v Rockaway Ventures s prosazováním na globálním trhu. Jak se dostat do hledáčku takového investora?

„Není to o vyjednáváních s investorem. Ale sedneme si na kafe nebo na pivo a o tom se pobavíme. A co nás, baví, jsou čtyři hodnoty,“ vysvětluje Viktor Fischer. Jak říká, hledá odvahu, vášeň, zodpovědnost a respekt. „Odvahu zakladatele, vášeň pro projekt, zodpovědnost, že když se domluvíme, že v pondělí ráno o deváté něco bude, tak to bude, a respekt, vzájemný i vůči zaměstnancům ve firmě,“ vysvětlil.

Tady ale pro mnoho startupů problém začíná: své kvality totiž nemůžou předvést kdekoliv.

Setkávejte se

Propojování startupů, společností a investorů jsme si vzali za své. Protože je podle nás stále málo příležitostí, kde se tyhle tři části jedné velké a důležité byznysové skládačky můžou sejít. I proto jsme rádi, že jsme vám mohli naservírovat Startup Summit, jehož účastníci prokázali slušný náhled na scénu.

startup-summit-vyhled

Za nás tuhle důležitou myšlenku shrnul jasně a aktuálně Jean Francois Ott, bývalý generální ředitel Orco, pod kterého aktuálně spadá Ott Partners a Ott Ventures: „Networkujte. Jestli myslíte, že stačí Facebook, LinkedIn a podobné aplikace – nakonec to není dost. Musíte se s lidmi opravdu setkávat. Musíte pitchovat svůj nápad. Prostě jděte a potkejte je“.

Za nás není co dodat.

Komu se nezadařilo účastnit se Startup Summitu osobně, má naservírované přednášky ve formě videí na Facebooku. Web TyInternety navrch přihazuje řadu tematických článků určených startupům, investorům i velkým společnostem.

A pro ty, kteří si potřebují s důležitými lidmy potřást rukou naživo: těšíme se zas příště.

Diskuze k článku