Startup Davinci Travel System dobývá Asii a cílí na Čínu

Davinci Travel System startup

V mnoha asijských zemích došlo k obrovskému ekonomickému růstu, který přivedl stovky milionů lidí na úroveň střední třídy. Díky tomu si mohou dovolit více cestovat. Tyto země se zároveň otevírají zahraničním turistům, a právě toho chtějí využít také české startupy působící v oblasti cestovního ruchu. O svoje zkušenosti s expanzí do Asie se podělily na pátém Prague Travel Meetupu organizovaném startupem Davinci Travel System vyvíjejícím platformu pro skupinové ubytování hostů.

Panelová diskuze, kterou moderoval zakladatel a CEO Davinci Travel System Alex Ilyash, byla zaměřena na celou Asii, pozornost řečníků se však často soustředila na tamní největší ekonomiku – Čínu. Podle zúčastněných vyžaduje vstup na tento trh hodně přípravy a výsledek není vůbec zaručen. A právě do Číny se chystal den po Travel Meetupu vyrazit i Alex Illyash „Kromě hotelů rozvíjíme a prohlubujeme spolupráci s cestovními kancelářemi a největší potenciál z našeho pohledu vidíme právě v Asii. Zároveň hledáme i strategické partnery, kteří nám s touhle expanzi pomůžou,“ říká Alex Ilyash, který na chce na asijskou expanzi využít investici získanou od fondu Reflex Capital Ondřeje Fryce. 

Diskuse pod vedením Alexe Ilysha III

V Číně je důležitá znalost jazyka i aktivita na WeChatu

„Před expanzí je nejdůležitější rozmyslet si, jestli firma do Číny vůbec chce jít. Možná to zní triviálně, avšak čínský trh je velmi specifický, vyžaduje hodně času a investic. Zástupci firmy musí do Číny jezdit osobně. Obchod není možné uzavřít na dálku a ze začátku nikdy neodhadnete, jestli se investice do expanze vrátí,“ uvedla Zuzana Hronová ze startupu Daytrip propojujícího turisty s místními řidiči, kteří pak slouží i jako průvodci.  

„Z mých zkušeností většinou trvá dva roky, než firma najde správné kontakty, proběhnou iniciační setkání a teprve pak se jednání přesunou k obchodu, pokud vůbec,“ pokračovala Hronová. Čínští firemní zákazníci jsou podle ní totiž nároční, očekávají servis 24/7 v čínštině a za nízký rozpočet chtějí maximum služeb. Navíc oproti Evropanům v menší míře odpouštějí přešlapy nebo chyby.

Poznatky všech diskutujících se aktuálně český Davinci TS snaží využít přímo v Číně, kam se jeho zakladatel Alex Ilyash vydal den po konání travel meetupu. V návaznosti na nedávno získanou investici od fondu Reflex Capital Ondřeje Fryce se zaměřuje na expanzi do asijských zemí. „Kromě hotelů rozvíjíme a prohlubujeme spolupráci s cestovními kancelářemi a největší potenciál z našeho pohledu vidíme právě v Asii. Zároveň hledáme i strategické partnery, kteří nám s touhle expanzi pomůžou,“ dodal Alex Ilyash. 

Pokud se firma rozhodne do Číny expandovat, za žádných okolností by neměla podcenit přípravu. „Nejdřív ze všeho potřebujete mít veškeré firemní podklady jako vizitky, letáčky nebo webové stránky v čínštině. Číňané si svého jazyka váží a jsou na něj hrdí,“ uvedl Peijie Chen ze společnosti SZLONG specializující se na poradenství při vstupu na tamní trh. Důležité je, aby si firma před expanzí rovnou založila i WeChat: „Čína rovná se WeChat. Číňané nereagují na maily, tuhle aplikaci používají na komunikaci, objednávání jídla, placení, ale i posílání oficiálních návrhů smluv. Firmy si na ní mohou vytvořit firemní profily, což se může hodit jako alternativa vlastního webu, zejména když je hodně domén na čínském internetu zablokovaných.“

Podle Chena čeká na evropské firmy v Číně výrazně jiná mentalita i zvyky při jednání a spolupráci. Důležitá je flexibilita, podmínky se ze strany zákazníků mohou rychle měnit a firma musí být připravena adekvátně rychle reagovat, což souvisí i s tím, že jsou Číňané zvyklí domlouvat se na poslední chvíli. Při obchodních jednáních často oceňují pozornost navíc, například v podobě malých dárků – pokud manažer letí na jednání do Číny, měl by s sebou přinést také například ryze českou Becherovku nebo třeba ručně dělaná tuzemská mýdla.

Diskuse pod vedením Alexe Ilysha

Asii není možné zevšeobecnit

Čínské zvyklosti mohou české firmy využít ve svůj prospěch i v dalších asijských zemích. Například zmíněná aplikace WeChat je hojně využívána také v Thajsku či Malajsii. Podobně je to s druhou důležitou čínskou aplikací Alipay sloužící zejména na placení a používanou v Thajsku nebo v některých případech třeba i ve Spojených státech. 

Zemí je ovšem v Asii mnoho a mají svá specifika. „Expanze do Asie je hodně obecné téma, protože je jednoduše velká. Každá země je jiná, s jinými zvyklostmi a nemůžete očekávat, že vám stačí jen jedna strategie expanze,“ upozornil Martin Tousek ze společnosti Prague Boats, která často zprostředkovává vyjížďky po Vltavě právě pro asijské turisty.

Z jeho zkušeností jsou při jednáních v Asii důležité osobní kontakty. Platí to pro Čínu ale také třeba pro Indii. Pro indické zákazníky jsou také velmi důležité reference, klidně i evropských známých značek. Na rozdíl od Číňanů však Indové dokáží smlouvy zpracovat výrazně rychleji a není výjimkou, že rovnou podepisují dohodnutý kontrakt na místě.

„V Indii i Indonésii se na komunikaci hodně používá Whatsapp. Možná mají i své vlastní aplikace, při jednáních s tamními partnery jsme však využívali Whatsapp a vždy šlo o návrh z jejich strany,“ doplnila Hronová s upozorněním nezapomínat ani na další kulturní specifika týkající se například stravy – jak v případě Indů, tak třeba například muslimů. Především u hovězího a vepřového masa. 

Poznatky všech diskutujících se aktuálně český Davinci Travel System snaží využít přímo v Číně na zmiňované pracovní cestě zakladatele Alexe Ilyasha, který letošní pátý ročník Prague Travel Meetup organizoval.

Diskuze k článku