Science 21: Kids´ Fridays – Každé dítě má v sobě potenciál génia

Je pátek odpoledne jeden z krásných slunečných dnů na okraji pražského velkoměstského ruchu v Kolodějích.

Přípravy našeho 12členného nadačního týmu Science 21 jsou v plném proudu. V kuchyni se krájí zelenina a připravuje domácí těsto na pizzu, na zahradě se testuje bezpečnost trampolíny, v jídelně se vyrábějí jmenovky a popisují kelímky na pití, v laboratoři se třídí zkumavky, ještě jednou se přepočítávají karabiny na slaňovaní a hledají se chybějící věci na žonglování. Narychlo se přemisťuje terč na lukostřelbu kvůli bezpečnosti. Všechno vypadá tak trochu hekticky.

Když procházím tou velkou, prostornou nadační budovou na vrcholku Koloděj, najdu tu a tam klidnější koutek, kde se mohu stáhnout do ústraní.

„Kids’Lab“ neboli dětská laboratoř, kde se pečlivě připravuje 3D tiskárna, se nachází v horním patře budovy. Dnes tu mají děti a mladiství možnost si připravit své první modely a vytisknout je na 3D tiskárně. Hned vedle chystá jeden z nadačních studentů svou chemickou laboratoř. V ní se budou provádět jednoduché experimenty, které si mají děti vyzkoušet „na vlastní pěst“. „To je to, co je ve školách často opomíjeno!“ říká náš student Dan Kortus zodpovědný za chemii. „Děti a mladí lidé mají jen zřídka tu možnost vyzkoušet si vlastnoručně jednoduché věci!“

Další nadační student, který si postavil svůj „Raspberry stánek“ hned vedle chemické laboratoře, pokyvuje hlavou. U něj se děti mohou ponořit do složitého světa hardwaru a softwaru. „Za dnešek se děti nenaučí programovat, na to bychom potřebovali více času, ale možná je mohu motivovat, aby se o programovaní začaly zajímat,“ říká další mladý inženýr.

Před prosvětlenou knihovnou se ke stolu posadil mladý muž s papírem a pery. Mladý umělec, který chce dnes s dětmi vyzkoušet unikátní techniku „nadačního“ kreslení. Tato technika rozvíjí obě mozkové hemisféry a je velmi uvolňující. Demonstruje účastníkům, že každý má talent a schopnosti se stát velkým umělcem!

Kolem mě prochází dobrodružně vypadající mladá žena. Na hlavě má helmu a několik dalších v ruce, ve druhé má velkou tašku s provazy. Je ověšená horolezeckým postrojem, jde směr střecha a já ji následuji. „Lezení a slaňování je skvělý způsob, jak pracovat se strachem z výšek,“ září mladá studentka instruktorka horolezení. „Při slaňování ze střechy projevují děti velkou odvahu!“ Ujišťuje mě, že to nedělá poprvé, má zkušenosti i s jištěním začátečníků. Dobře.

Ve světlé kulaté přednáškové místnosti pod terasou se nachází Stephan Drescher, ředitel pro vzdělávání Science 21, zaneprázdněn kreslením rozvrhu na tabuli. „Dnes očekáváme 21 dětí ve věku od 8 do 16 let a těšíme se na spolupráci s nimi!“ Jeho cílem dnešního dne je ukázat, že učení může vypadat jinak, než jsme na to obvykle zvyklí ve škole. Měli bychom děti podporovat v rozvoji jejich potenciálu. V nadaci Science 21 to provádíme kombinací vědeckého myšlení a způsobu práce a dobrodružných tréninkových metod. Zajímavý mix, že? „V ideálním případě budou děti a dospělí dlouhodobě spolupracovat na interdisciplinárních projektech, které jim umožní se učit jeden od druhého.“

Když procházím zahradou, všímám si mladého muže, který žongluje a ovládá bezchybně jednokolku. Je to náš IT specialista! „Akrobatické cviky jsou všestranné, komplexní a zábavné! Pokud je děti praktikují pravidelně, je pro ně obvykle snazší se soustředit a zlepšují si tím vnímání svého těla!“

Ve spodní části zahrady je další mladá žena plně zaměstnaná cílením luku a šípu do terče. Vypadá velmi soustředěně, což nechci rušit, a tak jen projdu okolo a pokračuji dále. Za rohem slyším bzučivý zvuk z moderní budovy. Když vstoupím dovnitř, všímám jsem si měřicích přístrojů, obrazovek a různě zbarvených světel – jsem v leteckém simulátoru nadace Science 21. „Zde mají dnes mít děti první letovou lekci s Boeingem 737-800,“ říká Martin Pechanda, který bude dnes kapitánem letu všech zúčastněných. „Jediné, co zatím nevím, je, zda jsou všechny děti dost velké na to, aby dosáhly na pedály!“

Celkově panuje na této akci skvělá atmosféra. Všech 21 dětí postupně přichází se svými rodiči. Ale poté, co dospívající dostanou své jmenovky, se s nimi rodiče rozloučí. Koneckonců, je to Kids’ Friday a ne rodičovský pátek!

Stephan Drescher vítá všechny účastníky v přednáškové místnosti a vysvětluje, jak bude odpoledne probíhat. Děti jsou rozděleny do několika skupin a procházejí postupně všemi tréninkovými stanicemi. Chystání jídla a následný úklid se mezi dětmi obvykle netěší velké oblibě. „Ale to k tomu patří! Děti by se měly co nejdříve naučit zodpovědnosti!“ říká Sněžanka, která se stará o přípravu pokrmů a je zdejší hospodyní.

Po pěti hodinách to všichni zvládli a výsledkem je mnoho šťastných a usmívajících se tváří! Všichni se scházejí v jídelně a po společné retrospektivní diskusi o dni mohou konečně zasednout ke stolu. Čerstvě upečená pizza a zeleninové tyčinky z mrkve, okurky a řapíkatého celeru jsou korunou tohoto dne!

Celkem vzato úspěšný den. Na projektech, které byly rozděleny do 10 stanovišť, se podílelo 21 dětí a 12 dospělých. Tým Science 21 se již těší na příští Kids’ Friday!

Science 21 zve všechny, kteří mají zájem se zúčastnit příštího Kids’ Friday, o registraci. Nejjednodušší způsob, jak to udělat, je kontaktovat nás na webových stránkách. Nabídka je cílena na děti a mládež ve věku od 8 do 17 let. Akce se koná jednou měsíčně v pátek a je zdarma. Více informací naleznete na našich webových stránkách www.science21.cz.

Každé dítě má potenciál génia. Lidský mozek je mnohem výkonnější než všechny počítače světa. Umožňujeme dětem pochopit a aktivovat jejich potenciál. V rámci nadačních dětských pátků pracují naši výzkumníci a studenti s dětmi na interdisciplinárních projektech a společně cvičí naše metody.

Děti je třeba učit, jak mají myslet, ne co si mají myslet.

Margaret Mead, kulturní antropoložka

Total
32
Shares
Další články