Pobavte při tvorbě webů sebe i zákazníky. Zviditelněte se. Aneb zápisky z WebExpa

Váš web je mezi milionem dalších a přestože v Česku online lidi stráví běžně 150 minut denně, na každé jedné stránce zůstanou jen 2 až 3 minuty. Takže 98 procent času koukají na jinou stránku než na tu vaši. Vystupte z davu. WebExpo (koukněte na přednášky) ukázalo, jak na to. Sepsali jsme pro vás výtah toho nejlepšího pro online marketing.

Je to těžké, je v tom velká konkurence, a těžko se mezi jinými vybočuje. Přesto je to na internetu zásadní. Je prostě potřeba, aby když na vaši internetovou stránku někdo přijde, hned si vás zapamatoval. Zkuste si najít osobitý styl.

Věnujte pozornost textům na svém webu.

Strukturujte je, používejte seznamy, pomůže vám to dostat se na přední pozice ve vyhledávání, radí Daniel Duriš z Basta digital. Obsah prolinkujte se zbytkem webu. Přemýšlejte, jak se lidi Googlu ptají: odpovídejte na otázky proč, jak, kdy i kde. “Co zvlášť funguje, je dlouhý obsah,” radí k tomu. Používejte jednoduchou strukturu: Sami sobě v textu položte otázku, kterou se lidi ve spojení s vaším produktem zabývají. Hned poté si na ni krátce a jednoduše odpovězte. Teprve pak odpověď rozveďte, a s tím nemusíte šetřit – vysvětlete, jak věci fungují. Je jasné, že Google při náhledu vaší stránky zkrátí příliš dlouhý titulek, popis i samotný text. 

Váš web nemusí být hezký.

Nevěříte? S klidem se podívejte na největší hráče “Amazon je nesmírně ošklivý. Ne proto, že by si nemohl najmout a zaplatit designéry,” říká designér a konzultant webů Jan Junek. Je to proto, že tak prostě funguje lépe. Lidi na něm jednoduše koupí víc. Navíc se nenaštvou při každém redesignu, což je klasická reakce na změny.

Podobně je to třeba s webem Sticky Password – líbí? Nejspíš ne. Jeho uživatelé jsou ale většinou postarší lidé. A ti potřebují především to, aby si web mohli přecíst.

Krása webu se neodrazí v tom, aby mu lidé dávali přednost, v míře konverze a už vůbec ne v důvěře, kterou lidi webu či videu dávají. Nedůležitost “krásy” platí i pro videa. Pokud spot vypadá příliš jako reklama, lidi mu nejspíš nebudou věřit. Daleko lépe fungují ty, které připomínají uživatelskou recenzi. 

Taky by vaše verze webu – ať už sebeošklivějšího – měla odrážet to, jaký jsou vaši zákazníci. Vědí to vlastně designéři? Protože takový designér je pravděpodobně daleko bohatší, mladší, možná jiného pohlaví a nejspíš v ruce drží iPhone. Narozdíl od zbytku republiky.

A především: pokud si na nějaké stránce chcete dát záležet a vydesignovat ji, rozhodně nevolte homepage. “Lidi tráví na homepage e-shopů jenom tři procenta času. Jediné místo, kde opravdu potřebujete prodat produkt, je checkout. Takže si vyberte designéra, který vám připravý krásnou právě tuto stránku,” radí Junek.

Nevyprávějte – ukazujte.

“Celkem 90 procent informací, které nám doputují do mozku, je vizuální povahy. A díky tomu si také obrázky dokážeme zpracovat 60 tisíckrát rychleji,” popisuje marketingová inovátorka a spisovatelka Jessica Gioglio  Využijte toho: používejte obrázky, videa, infografiky i prezentace. Nebo taky krátká videa, GIFy, která jim dodají život.

Jako firma přitom nezkoušejte být něčím, čím nejste. Ptejte se sami sebe: co jako značka představujeme? Držte si přitom vizuální identitu, tedy barvy, styl, design. Pro inspiraci můžete sáhnout i do historie společnosti a upozornit na ty nejdůležitější milníky. Vypávějte svůj příběh. Můžete ho pojmout jako makropříběh (o celé společnosti) nebo mikropříběhy (to když třeba sociální sítě GE přebrali zaměstnanci a vyprávěli o sobě). Další motivaci přináší video. Devět z deseti zákazníků podle Gioglio říká, že video jim pomáhá při rozhodování (tedy výběru zboží). 

Pobavte lidi

Mnoho stránek má skvělý design, přesto si je jen těžko zapamatujete. Vybočte proto tam, kde to lidi nebudou čekat. “Přistupte vtipně třeba k tlačíkům, loginům, udělejte z opakující činnosti zážitek,” radí Vitaly Friedman. Podle něj může takovou “otravnou” činnost, jako přihlašování, oživit třeba animace šmírujícího medvěda.

Vyberte si alespoň malinký detail, který budete používat prostě všude. Určitý podpis, podle kterého vás a váš produkt každý pozná. Třeba „čmáranici“, kterou použijete ale opravdu všude. Nebo drobnou animaci při tom, když uživatelé webu přejíždějí po stránce.

A jestli nemáte příběh, který chcete vyprávět, tak si ho prostě vymyslete. Třeba jako amsterdamský hotel, který svým zákazníkům připravil snad tu nejhorší stránku. Prohlédněte si fotky, layout, nechte na sebe působit záplavu barev a animací. Rozhodně si stránky zapamatujete.

Diskuze k článku