Mluvte k zákazníkům správně: 10 trendů pro rozesílání e-mailových kampaní

Pokud se pravidelně staráte o blaho zákazníků a komunikujete s nimi, řízením e-mailových kampaním se v dnešní době nevyhnete. Zavřete se nyní někam na klidné místo a pojďte si s námi projít 10 nejnovějších trendů, které je potřeba sledovat. Načerpali jsme je na konferenci Emailing 2020

Ještě před samotnými tipy je třeba si ujasnit, že dnešní profesionální rozesílání e-mailů není už dávno jen o samotné rozesílce. Pokud má být opravdu na úrovni a máte řídit komunikaci několika stovek či tisíc zákazníků, potřebujete celý komplex nástrojů a znalostí, abyste ji uřídili.

Tabulka Jana Penkaly z Acomware vám krásně ukáže Životní cyklus zákazníka, který je potřeba sledovat a formou direct komunikačních kampaní podporovat.

zivotni-cyklus-zakaznika

A co všechno vedle toho potřebujete?

1. Ujasněte si, jaký typ e-mailů rozesíláte

Než začnete ve firmě rozesílat e-maily, měli byste si rozmyslet:

    • jak budou e-maily vypadat obsahově a stylově?
    • jak často je budete rozesílat?
    • jaký nástroj pro rozesílku budete používat?

Běžně se ve firmách vyskytují tyto druhy e-mailů:

Registrační – uvítací e-mail (obnova hesla)

Rozesílá se většinou automaticky přímo z nástroje. Není nijak designově zajímavý. Obsah je krátký a stručný. Cílem e-mailu je branding a připomenutí se zákazníkovi. Chodí do hlavní složky e-mailového klienta.

uvitaci-emaily

Notifikace – upozornění – zprávy o chybách

Tento e-mail má podobnou strukturu jako předchozí varianta. Zde neřešíte žádnou databázi, protože se jedná o servisní e-mail. Notifikace se automaticky generuje na základě požadavku, který si registrovaný uživatel stanovil. Chodí do hlavní složky e-mailového klienta.

Vzdělávací – servisní e-maily

Posíláte pravidelně svým stávajícím zákazníkům. Většinou jen stručný text, který odkazuje do blogu, nebo na stažení dokumentu. Od zákazníků máte automatický souhlas se zasíláním. Musíte jim umožnit se z e-mailu odhlásit. E-mail chodí buď do hlavní složky e-mailového klienta, nebo do Promo složky.

Newsletter – propagační e-mail

Cílem je informovat odběratele z řad vašich stávajících zákazníků a databáze kontaktů „nového trhu“ (kterou jste získali legální cestou) o vašem podnikání. Současně si tím pomůžete budovat zákaznickou důvěru. Tento typ e-mailu zasíláte pravidelně. Je barevný, plný fotek a stručných textů. Obsahuje výraznou C2A (call-2-action). Snaží se příjemce zaujmout mezi kvantem dalších zpráv, které mu denně přijdou. E-mail chodí do Promo složky vašeho e-mailového klienta.

2. Posílejte personalizované e-maily

Posuďte sami. Denně otevíráme velké množství mailů, ale nejčastěji jsou osobní – od konkrétních osob. Pokud rozesíláte hromadné kampaně na své zákazníky, měli by vědět, kdo za rozesílkou stojí. Nebojte se použít své vlastní jméno, zvýšíte tak Open rate vašich e-mailů.

personalizace-emailu

Pocit osobní komunikace posuňte ještě dál tím, že příjemce oslovíte jeho konkrétním jménem. Technické vymoženosti dnes umožňují personalizovat fotografie – např. dres fotbalového klubu s vaším jménem.

To jsou všechno vychytávky, které dělají dnešní e-maily kvalitní.

personalizovane-e-maily

Obr. Frank Strzyzewski z Xqueue.com

3. Text v předmětu e-mailu má vliv na otevření, ale ne na konverzi

Kath Pay z Holistic Email Marketing demonstrovala na krásném případu, jak je důležité se zamýšlet při tvorbě textů nad předmětem e-mailů. Jděte rovnou na věc a stručně řekněte, o co v e-mailu jde. Konkrétnost se vyplácí. Omšelé fráze už dnes nikoho nelákají. Sice mohou mít větší Openrate, ale konverze bude mizerná.

titulek-predmetu-emailu

4. Automatizujte a neustále testujte své e-mail kampaně

Na konferenci Emailing 2020 Jan Penkala názorně ukázal příklad ideální automatizace vašich zákaznických e-mailingových kampaní.

Proces začíná sbíráním leadů v CRM, na internetu a v offline provozovnách. Následuje segmentace a tvorba vhodného obsahu. Před rozesílkou testujete, testujete a testujete. Po rozesílce analyzujete a proces začíná od začátku.

automatizace-emialu

Jak tvrdí Kath Pay z Holistic Email Marketing – e-mail kampaně jsou výzkumný a postupný proces, kterým zjistíte zpětnou vazbu u zákazníků / subscriberů a můžete díky tomu strategicky řídit firemní nabídku.

testovani-email-kampani

5. Používejte pouze responzivní šablonu e-mailů

Více než polovinu e-mailů si dnes příjemci otevřou a přečtou v mobilních telefonech – ve svých mobilních aplikacích. Okolo 30 % příjemců si je otevře ve webovém klientovi svého prohlížeče a méně než 20 % si čte poštu přímo na desktopu. Převážně se v tomto případě jedná o firemní komunikaci.

responzivni-sablona-emailu

Zavděčit se všem e-mailovým aplikacím, které uživatelé používají na svých zařízeních, je prostě nemožné. Proto musí být vaše e-mailová šablona co nejjednodušší, aby obsah zvládlo „přechroustat cokoliv“. Musí mít jasnou strukturu.

email-aplikace-prohlizece

struktura-a-externi-dynamicky-obsah-emailu

6. Využívejte externí – dynamický obsah, který máte k dispozici

Pokud znáte na své příjemce doplňující informace typu PSČ, bydliště, atd. neváhejte je použít. Populární jsou regionální kampaně, které mohou dobře podpořit např. plánovanou šňůru vašich firemních akcí. Inspirujte se třeba tím, jak zve Coca-Cola na své Vánoční akce.

externi-dynamicky-obsah

7. K řízení komunikace používejte sofistikované systémy

Frank Strzyzewski z Xqueue.com  připravil krásný přehled komunikačních nástrojů, bez kterých své direct e-mailové kampaně nerozchodíte. Vyberte si.

emailove-nastroje

8. Komunikujte nejen formou e-mailů

S nárůstem oblíbenosti a multifunkčnosti sociálních sítí se jejich komunikační kanály stávají stále oblíbenější. Krzysztof Jarecki z ExpertSender představil krásný přehled, kde se dozvíte, jak byl k dubnu 2016 oblíbený pro komunikaci Facebook a jak třeba Instagram či Twitter.

nejoblibenejsi-socialni-site-pro-komuniakci-2016

9. Benchmarky otevřenosti e-mailů – kolik procent příjemců váš e-mail otevře

David Finger, produktový manažer služby Seznam E-mail, ukázal hezky zpracovaný přehled míst, kam se s největší pravděpodobností vaše e-maily po rozesílce dostanou. Je to smutné, ale je to tak. Čtvrtina vašich e-mailů bude zahozena a 17 % spadne do spamu.

pomer-otevrenosti-emailu

10. Boti – roboti – choboti

Adam Špina z agentury Triad stručně srovnal rozdíly mezi řízením e-mailových kampaní a kampaní přes boty, tedy roboty, kteří řídí komunikaci na sociálních sítích – instant messagingových systémech. Každý ze systémů má své pro a proti a při výběru určitě myslete na cílovou skupinu příjemců.

Prezentace z konference Emailing 2020 najdete na SlideShare.

Diskuze k článku