Luxus s Lexus na Retail Summit 2018

Retailsummit2018-22

Čeští obchodníci a jejich dodavatelé se během února sešli v pražském hotelu Clarion na největší lokální konferenci svého druhu – Retail Summit 2018. Konferenci navštívilo přes 1 000 návštěvníků. I při tomto velkém počtu se velice aktivně řešilo, jak dosáhnout rovnováhy maloobchodního trhu. Ten se momentálně díky nástupu nových technologií, posunu spotřebitelského chování a příchodu nových hráčů ze zahraničí razantně mění.

Jedním z nejčastěji zmiňovaných témat letošní konference byla problematika spotřebitelských nákupů Click-and-Collect. Prodej v kamenných obchodech vs. na internetu, člověk vs. umělá inteligence, emoce vs. rozum, Lexus vs. běžné auto.

Retail summit 2018-Lexus

Radkin Honzák, psychiatr

Radkin Honzák vzkázal obchodníkům, že člověk, který se hrdě onálepkoval jako Homo sapiens sapiens (tuplovaně rozumný), se formuje v Homo stupidus consumens.

„Zvykl si totiž, že když něco nefunguje, místo toho, aby to opravil, to prostě vrátí, vymění nebo vyhodí. To má nejen dopady do osobního života, ale i do byznysu. Je stále těžší si udržet se zákazníkem dlouhodobý vztah,“ říká psychiatr.

Radkin Honzak Retail Summit 2018

Jan Binar, prezident Asociace komunikačních agentur

Jan Binar ostře napadl dnešního typického konzumenta, člověka v „nákupním módu“. Koncový zákazník podle Honzy totiž nikdy takový nebyl a nebude. Neexistuje věrnost, je jen pohodlnost a setrvačnost.

„Většinu času jedeme na autopilota, nanejvýše sáhneme po tom, co má v naší mysli nejsilnější pozici. Silnou pozici přitom mají jen jednoduché a jednoznačné vjemy navázané na silné emoce,“ říká Binar. Podle něj by obchodníci měli lidem život i volbu zjednodušovat a ne komplikovat. „Lidé chtějí nechat autopilota a emoce, aby je bezpečně provedly životem. Nevymýšlejme komplikovaná, nepřirozená řešení. Přestaňme lidi obtěžovat, nebo nás ze svého života vytěsní,“ varuje.

Lubomír Galatík z Aruba a Pavel Vrtiška z RETAILTrek

Oba se ostře vyhradili proti běžným marketingovým praktikám většiny prodejců. Podle nich se obchodníci snaží zasílat reklamní nabídky svým zákazníkům skrze různé marketingové kanály. Nedokáží ale oslovit klienta ve správný čas a na správném místě. S využitím moderních technologií přitom lze vybudovat platformu pro navazování a rozvoj vztahů se zákazníky tak, abychom je neobtěžovali a naopak jim pomáhali zjednodušovat život.

Albrecht Hornbach, předseda představenstva Hornbach Holding

Albrecht Hornbach upozornil na rychlé změny v souvislosti s digitalizací. Zdůraznil však, že jeden zásadní aspekt podnikání zůstává neměnný, stále stejně důležitý jako v minulosti. Firmy musí rozpoznat zásadní výzvy předem, v rané fázi vývoje a reagovat na ně včas. Přístup Hornbachu dokazuje, že se vyplatí přemýšlet netradičně, a zkoušet nové nápady – a to i v případě, že neexistuje žádná záruka úspěchu.

Petr Borkovec, CEO skupiny Sklizeno

Petr Borkovec prezentoval strategii českého obchodníka nového typu. Sklizeno se opírá o vlastní distribuční systém, centrální gastro provozy a offline i online maloobchod. Významným růstovým faktorem je v jejich podmínkách jinak stále nedostatečně rozvinutá spolupráce podnikatelů a konceptů. Do vybraných výrobců a zpracovatelů skupina investuje a pomáhá jim ke stabilitě, růstu a udržení kvality a přispívá tak zásadním způsobem k rozvoji nezávislého, „nekorporátního“ byznysu u nás.

Martin Rösler, specialista pro poradenství v VKF Renzel

Martin Rösler prezentoval výhody elektronických cenovek TroniTag, které zobrazují informace jak o produktu, tak i o jeho ceně s možností dalších doplňujících informací. Cenovky jsou zobrazovány na E-Ink displejích s dlouhodobou výdrží. Jsou napojeny na systém, který přenáší aktuální informace o výrobku a ceně ze skladového či pokladního systému. Společnost Alza, která mění ceny několikrát denně, tyto cenovky již několik měsíců testuje.

Martin Rösler VKF Renzel

Eletronicke cenovky Alza

Libor Hudeček, Chief Logistics and Stores v ZOOT

Libor Hudeček se pozastavil nad tím, jak velké procento Čechů má stále problém s online platbou přes platební kartu. Pochlubil se jejich novým konceptem „výdejen radosti“, kterým se daří doručovat zboží na výdejny extrémně rychle nejen v Praze, ale i v Brně a Bratislavě. Prozradil, že v Zootu už rok testují na Zličíně koncept Shop-in-Shop – sdílené místo pro jejich výdejnu. Výsledky jsou zatím podle Libora „so far so good“.

Zoot - koncept vydejna radosti

V Zootu také připravují pro zájemce franšízový koncept, kde bude franšízant benefitovat z webu s módou s velkou návštěvností.

Libor si posteskl, že bolavou patou jejich výdejen jsou zákaznice, které si na výdejnu radosti objednají 62 párů bot a nepřijdou si je ani vyzkoušet. Proti takovým zákazníkům budou bojovat zákaznickým klubem, kde budou mít VIP zákazníci proti obyčejným zákazníkům velké výhody.

Zoot - kamenne vydejny

„Za 10 let bude díky umělé inteligenci běžné tzv. dynamické nakupování. Prodejce bude přesně vědět co si v daném okamžiku potřebuje zákazník koupit a kde se nachází. Bude pak běžné, že vám na benzince budou nabízet žrádlo pro psa, protože vám právě došlo.“

Marek Doležal, vedoucí oddělení nákupu v Penny Market

Marek Doležal mluvil o tom, proč nenabízí online prodej. Zvažují však různé možnosti a mají to v roadmapě. Penny Markety mají v České republice velkou konkurenci a čekají na dobrý nápad a odlišné řešení, které by je mohlo do online prodeje dostat.

Jakub Veselský, co-founder Freshlabels

Jakub Veselý ze začátku své přednášky zavtipkoval na účet Amazon GO. Prý tento koncept předběhli, když u jedné ze svých prodejen zapomněli přes noc zamknout dveře a zjišťovali, jestli lidi sami přijdou a kolik toho nakoupí.

Značka Freshlabels je podle Jakuba „Curated Lifestyle“. Sdružují produkty podle mindsetu zákazníka. Všechny jejich produkty spojuje to, že jsou zvláštní. Jejich sklad je totožný online i offline. Zboží je tak možné vrátit kdekoliv.

Při jejich velikosti dělají v rámci marketingové podpory hodně eventů a aktivně pracují s komunitou zákazníků. Mohou tak rychle reagovat na jejich potřeby.

Diskuze k článku