Jak se hroutí a čím se pohánějí mladí a úspěšní Češi

Zaručeně největší koncentrace mladých a úspěšných lidí na metr čtvereční byla minulý týden v Brně. Do moderní hvězdárny na Kraví hoře dorazili na večerní happening New Age, který předcházel konferenci Glorious, šéfové a šéfky firem s milionovými obraty, zakladatelé startupů i kreativci s globálním zásahem. Nemluvilo se však úplně tradičně o tom, jak jsou úspěšní.

Přestože se pod hvězdnou brněnskou oblohou sešlo osm talentovaných Čechů, hned pět se jich potýkalo s jet lagem, protože žijí ve Spojených státech. I proto byla na tuzemské poměry sestava vskutku působivá. David Semerád, Tom Krcha, Jaroslav Beck, Marie Havlíčková, Michal Šmída, David Šiška, Otto Fabri a David Pavlík.

Všechna tato jména představují z různých důvodů úspěch. Někteří ještě loni patřili do výběru Forbes 30 pod 30, jiní už mají tuto věkovou hranici pár let za sebou. New Age každopádně nebylo jen o úspěších. Spíkři se se zaplněným digitáriem podělili o netradičně otevřené osobní příběhy, jimiž měli ukázat, co se za všemi úspěchy skrývá. Vyhoření bývá velmi často součástí, ale nebylo to jen o něm.

Glorifikované úspěchy

„Štve mě, jak jsou úspěchy glorifikované, a o neúspěchu se prakticky nemluví,“ prohlásil David Šiška. Ten již druhým rokem úspěšně šéfuje designovému obchodu Bonami a v jedné větě vystihl podstatu, o čem chtěl s kolegy mluvit. Sám má navíc za sebou náročnou životní etapu. Vše běželo Davidu Šiškvi dobře. Po nabírání životních zkušeností v amerických restauracích, smysluplnému rozvoji ve studentské organizaci AIESEC a svém prvním neúspěšném startupu chytil za pačesy příležitost v Mitonu… a pak přišla rána.

David Šiška (Bonami)

Šiškovi našli nádor na mozku a všechno se změnilo. Dnes je již David zpět v plné síle v čele Bonami, ale tehdy si minimálně na chvíli nemohl být jistý ničím. „Úspěch je relativní. Je proto dobré znát celý příběh a co za tím úspěchem stojí,“ konstatoval.

Otevřenou zpovědí chtěl předat svou náročnou životní zkoušku také David Semerád. Když se přestěhoval do San Franciska, aby tu rozjel své startupové studio STRV, došel do bodu, kdy pracoval prakticky čtyřiadvacet hodin denně a přespával v kanceláři. Až v jeden moment tělo vypovědělo poslušnost a vyhořelo. Neudržitelnou jízdu neunesl ani jeho vztah, manželka mu poslala rozvodové papíry a všechno vypadalo špatně.

Zlepšovat své okolí

Řád do života mu vnesl až osobní kouč, který nakonec do kondice nepostavil nejen výřečného Semeráda, ale také jeho vztah. Jeho manželka, s níž se v té době ještě nestihl rozvést, docházela na jeho doporučení taktéž ke stejnému koučovi, který je nakonec po několika samostatných sezeních posadil vedle sebe. A všichni zjistili, že si je tato dvojice souzená. Semerád v této době došel k pro něj revolučnímu zjištění.

David Semerád (STRV)

„Došel jsem k názoru, že jediná motivace všech lidí je být lepší a atraktivnější ve společnosti, aby si mohli najít lepšího partnera. Když jsem si to uvědomil, tak pro mě začal být i vztah doma mnohem důležitější,“ popisoval Semerád. Dnes již v San Francisku žije opět spokojený život a může se soustředit na to hlavní, co ho v byznysu pohání. „Jediné, co mě zajímá a na co se soustředím, je, jestli se lidé kolem mě zlepšují. Chci ze svých kolegů dělat lepší a úspěšnější lidi,“ prohlásil Semerád. A jako příklad s úsměvem zmínil svého kolegu Lubo Smida, jemuž na začátku roku předal pozici CEO v STRV.

Vyhoření nepotkalo v kariéře jen Semeráda. Dohnalo i Toma Krchu, uznávaného digitálního designéra, který po dlouhých letech v Adobe odešel šéfovat startupu Facemoji. Na New Age popisoval, jak s kolegy často diskutovali o smyslu života, ať už to bylo v poušti v Utahu nebo v horské chatě, v níž po sněhové bouři uvízli na několik dní bez dodávky energií. Nakonec se našel v plachtění po otevřeném moři.

Relaxace u kormidla

„Když jsme na jachtě pluli z Belize na Floridu a v noci jsme se střídali u kormidla, měl jsem tam hodně času na přemýšlení. Do té doby jsem takový moment nezažil,“ vzpomínal Krcha. Jachting dnes pravidelně využívá jako únik od uspěchaného světa, protože tam má čas na přemýšlení a urovnání svého smyslu života.

Tom Krcha (Facemoji)

Fungovat tak, aby ji naopak něco podobného vůbec nepotkalo, se snaží CEO Slevomatu Marie Havlíčková, která si do Brna přivezla i svůj další projekt, na němž teď vedle šéfování největšímu slevovému a zážitkovému portálu pracuje. „Asi jste si všimli, že jsem tak trochu v jiném stavu,“ rozesmála publikum. Pak ale hned zvážněla: „Měla jsem tu mluvit o ženách v byznysu, jenže já toto téma úplně nesnáším. Kluci tu také nemluvili o žádných mužích v byznysu.“ A sklidila potlesk.

Pak už se zaměřila na to, jak ve svých šestadvaceti letech po rychlém kariérním postupu dostala možnost vést Slevomat. „Když vám někdo ve 26 letech řekne, že můžete vést takovou firmu, a ještě po takových lidech jako Tomáš Čupr, tak se osypete. I já jsem o sobě do té doby často pochybovala, ale nemohla jsem si takovou příležitost nechat ujít,“ přiznala Havlíčková.

Tým nadevše

Vzhledem k jejímu věku ji mnoho lidí zrazovalo. Jenže ona byla dostatečně tvrdohlavá na to, aby do toho šla. Dnes úspěšně vede Slevomat pátým rokem a loni ho provedla obřím prodejem.

„Všichni mě zrazovali. Říkali, že budeme mít kinder management, že tu jsou lidi, co na tu pozici roky čekají, že mi budou házet klacky pod nohy. Jenže nakonec to dopadlo tak, že jsem za těch pět let vyměnila většinu lidí, kteří ve Slevomatu byli, protože kolem sebe potřebujete lidi, se kterými vás to bude bavit a bude to fungovat,“ popisovala Havlíčková. Důležitost fungujícího týmu ostatně bylo něco, na čem se shodli všichni přítomní.

David Pavlík, který prošel Microsoftem či Amazonem a dnes působí ve SpaceX vzpomínal, jak to fungovalo v Netflixu. „Tým tam není žádná rodina. Netflix funguje jako sportovní mužstvo, jako AC Milán. Perfektní kolega je daleko lepší než pět průměrných. Musíte k tomu tak přistupovat,“ vyprávěl. Zdaleka to ale není poplatné pouze pro Netflix.

Marie Havlíčková (Slevomat)

Dotknout se hvězd

Přestože třeba ve SpaceX, kde posílají rakety do vesmíru, pracuje s těmi nejlepšími v oboru, i tady dochází k vyhoření a nahrazení dlouholetých inženýrů a zaměstnanců. Na vrcholu se zkrátka udrží jen ti nejlepší. O vrcholu zase ví své Jaroslav Beck, který vytvářel hudbu pro trailer například pro předposlední díl Star Wars. Nic víc v tomto byznysu není. Nebylo to však poprvé, kdy Beck došel až na vrcholek.

Jaroslav Beck si šel v životě vždy cílevědomě za svými cíli. Když ho na jedné akci naprosto uchvátil DJ Carl Cox, rozhodl se, že se také stane DJem. „Fascinovalo mě, co dokáže hudba, jak jeden člověk na pódiu dokáže ovládat tisíce lidí. A tak jsem šel dělat DJe,“ popisoval jeden ze svých mnoha splněných snů Beck. Jak se ale zlepšoval a začal objíždět všechny nejvýznamnější akce v zemi, došlo mu, že už se nemá kam posouvat.

„Stalo se něco, co jsem nečekal: dosáhl jsem vrcholu. Nebylo to jednoduché, ale ze na den jsem s DJingem skončil a šel jsem dělat hudbu profesionálně,“ vzpomínal. A tak začala Beckova cesta za další metou. Na Oxfordu intenzivně poznával taje profesionálního hudebního světa, až se dostal do Hollywoodu a k práci na největších filmových i herních hitech.

Zleva: Jaroslav Beck, David Šiška, Otto Fabri a David Pavlík

Připraven na všechno

Jméno si ve Spojených státech udělal také Otto Fabri. V Tesle se podílel na designu interiéru elektromobilu Model S, ale nejzajímavější je, že ještě zažil Teslu jako relativně malý startup. „Když jsem byl v Tesle, bylo nás tam 500 a všichni jsme se znali jménem. Na designu interiéru Modelu S jsme původně dělali v pěti. Když jsem odcházel, měla Tesla 11 tisíc zaměstnanců, dnes jich má 35 tisíc,“ shrnul v kostce rapidní růst průkopnické firmy Elona Muska Fabri.

Byť má dnes o jeho nejen konzultantské služby zájem většina automobilek, protože elektromobilita představuje budoucnost, sám Otto Fabri cítí, že také dosáhl určité vrcholu. „Auta už mě nebaví, zažil jsem si s nimi všechno. Zajímají mě teď elektrická letadla a hledám příležitosti, kde bych mohl s jejich vývojem pomoci,“ naznačil své budoucí kroky Fabri.

Obecně jde ale o to, že abyste byli úspěšní, musíte ke všemu přistupovat s otevřenou myslí a být připravení na změnu. Sám to ví Michal Šmída, který se po dlouhých letech v americké investiční bance vrátil do Čech a založil úspěšný fintechový startup Twisto.

„Při tvoření čehokoliv musíte mít otevřenou mysl. Můžete mít sice krásně vymyšlený byznys model a připravené prezentace, ale často se něco stane a vy budete dělat úplně něco jiného. Musíte být vy i vaše okolí připravení na změnu. Proto jsou ve startupech mladí lidé, kterým se takové změny dělají snadněji,“ přidal svou zkušenost Šmída.

Michal Šmída (Twisto)

Total
21
Shares
Další články
Přečtěte si více

Mobile už není příležitost, ale nutnost. Podívejte, kde najdete mladé Čechy

Češi jsou více mobilní, fragmentovaní na velkém množství platforem, především mladší se přesouvají na instant messaging, mají své YouTube celebrity, kterým naslouchají, a začínají mít zájem i o další trendy, jako jsou wearables. Alespoň tak popsal na konferenci Web Top 100 měnící se digitální život v ČR Tomáš Pflanzer, který vede v Nielsen Admosphere digitální výzkum. Rozdíly mezi Českem a zahraničím se díky sociálním sítím podle něj stírají a zejména mladá generace je si po celém světě podobná. Jen třeba využívá jiné kanály.