Generace Z nechala dopravně zkolabovat Letňany. Přijela se podívat na své youtubery na festival Utubering

Utubering, open-air festival pro generaci Z, už podruhé opanoval pražské Letňany. Hvězdy z oblíbených kanálů YouTube tu rozdávaly úsměvy, objetí a rady nekonečným zástupům fanoušků. Festival se po loňských problémech s několikahodinovým čekáním na podpisy zmenšil na 11 111 návštěvníků. I tak posiloval trpělivost nejen návštěvníků ve frontách a “honu” na youtubery, ale i kohokoliv, kdo chtěl prostě projet kolem.

Podpisy zakázány

Loni nás překvapilo, že většina návštěvníků přišla a šli si pro podpis youtuberů, vůbec je nezajímal program. To jsme letos chtěli změnit,” říká Tomáš Gavlas, spoluorganizátor festivalu.

Letos proto youtubeři už dlouho dopředu promovali ve videích, že Utubering má program, youtubeři “workshopy” a návštěvníci by měli chodit na ně. Podpisy byly oficiálně zakázány, i když někteří je na požádání dávali. Na stáncích jednotlivých protagonistů byly každopádně pro fanoušky nachystány předem připravené kartičky s nimi. I tak už od vstupu do areálu bylo v nepravidelných intervalech slyšet skandování typu “My chceme Kovyho”, jen s obměnou jmen youtuberů. To podle toho, čí řada se zrovna dokázala zaktivovat a jaký youtuber zrovna chyběl, i když na stáncích už dávno být neměl.

Fronty u opuštěných stánků youtuberů
Fronty u opuštěných stánků youtuberů

Generace Z žije online a konzumuje rychle, ale chce trvalé památky. Ti optimističtější si chodili pro rozhovor se svým youtuberem pro vlastní kanál, ostatní buď pro podpis, fotku či video, ceněné je ale i popovídání či objetí. Tohle všechno šlo v běžném prostoru sehnat těžko. O dost lépe se návštěvníkům dařilo ve VIP prostoru, kam bylo možné koupit si vstupenky za tisícovku. Z “několika stovek”, které byly v nabídce, byla většina rozdána. Ostatní zmizely během jednoho týdne.

Setkávání s youtubery z očí do očí a jejich podpisy zůstávají velké témata i po skončení pražské části letošního ročníku. Loni se totiž akce potýkala třeba s tím, že fanoušci čekali i osm hodin na podpis GoGoMana. Na překážky naráželi návštěvníci i u občerstvení – zhruba tříhodinové fronty na BubbleTea nepotěšily moc fanoušků, přestože vystát je byli ochotní. Zrovna tenhle nápoj je totiž jedna ze značek, kterou dlouhodobě někteří youtubeři propagují, a tak se musí pít. Letos bylo čekání daleko přívětivější. Fronty se smrskly “jen” na 40 minut.

Je šílenej. Je to super

Pokud jste získali dojem, že generace Z bez otázek vše pasivně přijímá, náhled na ni přehodnoťte. Pro svůj cíl jsou ochotni mnohé obětovat. Zatímco ve veřejném prostoru festivalu bylo možné bez námahy vysledovat pohyb youtuberů podle toho, kam se zrovna rozbíhaly desítky lidí, ve VIP prostoru je nebylo v hloučcích zájemců o fotky a obětí vidět. Návštěvníci akce nelení ani po ní. “Loni vyšlo po utuberingu 20 tisíc videí o akci, plus ty, co dělali samotní youtubeři,” nastiňuje Gavlas.

Teri Blitzen v záplavě fanoušků
Teri Blitzen v záplavě fanoušků

Pořadatelé si na nezájem rozhodně stěžovat nemůžou. Z loňského ročníku sesbírali 70 tisíc e-mailových adres těch, kteří utubering sledovali. Pro letošek je využili k tomu, aby zájemci sami rozhodli o tom, kdo vlastně bude v programu.  Na festivalu pak bylo k mání kolem 30 youtuberů. Někteří na stagei, ostatní jako hosti v areálu.

Třeba “Misha” a “Metadon”, dva bratří, kteří stojí za kanálem Mishovy šílenosti. Jeho obsah odpovídá svému názvu. Počet zhlédnutí videí na něm už překročil 12 milionů. Misha je devítiletý youtuber, který v hloučku fanoušků a fanynek ani není vidět.

“Je ujetej. To se mi líbí na většině youtuberů,” říká jedna z návštěvnic na otázku, proč se na něj dívá a prosí o podpis. “Podívej se na něj. On má šílený zuby, křivý, velký, žlutý. Kruhy pod očima, je hrozně energickej, vypadá šíleně,” vysvětluje Metadon, tedy Oldřich, přes týden student právnické fakulty, o víkendech producent bratrových videí.

Na videích se cení dělání opravdových nesmyslů, ale i rady a sympatičnost protagonistů. To platí hlavně pro fashion spoty. Teri Blitzen nebo GetTheLouk od fanynek poslouchaly, jak jsou sympatické, jak mají hezký účes, make-up nebo barvu vlasů. Do mobilů se desítky minut v kuse usmívaly, fanynky objímaly a pravidelně i ony jim chválily stíny nebo třeba nehty. Právě takový přístup hlavně dívčí publikum oceňuje. “Je hrozně příjemná, je jako kamarádka,” vysvětlovala mi každá druhá v hloučku žadonícím o podpis.

utubering

Cílové publikum ale nemohlo přijet samo. Na všech klidnějších místech areálu posedávali na první pohled poněkud znavení rodiče. Doprovázeli potomky už zhruba od čtyř let. “My jsme tu s jedenáctiletým synem a synovcem. Dívá se na to, jak cizí lidi hrají hry. Když se ho ptám, co ho na tom baví, nedokáže mi dát logickou odpověď,” vysvětluje jedna z matek svůj pohled na generaci Z. S tím, že ji překvapilo, kolik mladých návštěvníků na festival dorazilo a s jakým nadšením sbírají, pro co si přišli.

Youtubeři pro starší? Přijdou

Na utubering chodí mladší lidi, ale divácká základna vlogerů podle Gavlase stárne. Průměrný český youtuber má kolem 25 procent fanoušků mezi 13 a 18 lety, zhruba polovinu mezi 18 a 25 lety a 25 procent mezi 25 a 36 lety. Výš už statistiky, na které se Gavlas odkazuje, nejdou.

Starší diváci se podle něj dívají na “normální” videa, ne na youtubery. “Je tu pár ‘starších’ youtuberů, ale na ty se dívá spíš mladší publikum s tím, že jim přijde komické, jak napodobují ty mladší – dělají blbosti, které k jejich věku nejdou,” vysvětluje Gavlas. Podle něj tahle trendová vlna ale dorazí i mezi vlogery, kteří se budou blížit třeba i čtyřicítce. Jen to bude pár let trvat a ti úspěšní budou muset mít jasné zaměření.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Startupisti a korporace konečně na jedné hromádce: Propojil je Startup Summit 2015

Propojit dvě zdánlivě vzdálené skupiny lidí – startupisty a osobnosti z korporací – si stanovil za cíl letošní Startup Summit. Na pódiu vystoupili lídři domácí startupové scény, investoři i osobnosti z velkých firem… a titíž také zasedli v hledišti. Jak se letošní ročník povedl a nakolik splnil očekávání?