Design Crash Course: Proč je design důležitý a jak na barvy, typografii nebo logo?

Design Crash Course - kde se vzal a čemu pomůže

Design je všude okolo nás. Design je postup. Design je sexy a zasahuje do většiny dnešních profesí. Elementární znalosti designu patří do vzdělávacích osnov základní školy. Vývojářská společnost Cleverlance si je toho vědomá a pořádá veřejně dostupné vzdělávací kurzy, mezi které patří i Design Crash Course. Kurz připravil Michal Hořava, zkušený grafický designér a UX/UI konzultant, autor knihy Uživatelsky přívětivá rozhraní. Za TyInternety jej můžeme vřele doporučit.

Základy grafického designu se hodí, jak při práci, tak ve volném čase snad každému. Pokud nevíte, kde začít, potřebujete DESIGN CRASH COURSE.

Design Crash Course je unikátní kurz seznamující kohokoliv s grafickým designem, trendy a nástroji pro jeho efektivní využívání. Mnoho lidí se často podivuje, že v designu existují pravidla a postupy.

Jsou překvapeni, že je možné předvídat barvy, nebo že jeden designér může ovládat více stylů. Přitom právě tyto základní principy jsou přenositelné a nevyžadují talent či speciální dovednosti. Je to jednoduše řečeno základ řemesla.

Design Crash Course 2

Michal Hořava vytvořil design crash kurz hlavně pro manažery, kteří díky němu dostanou základní vhled do grafického designu, předpovědi barev, typografie a hierarchizace informací v designu. To vše má totiž praktické využití pro různé typy podnikání.

Proč je design důležitý?

V designu je podle Michala Hořavy moc. “S rostoucím počtem produktů srovnatelné technické kvality, si můžeme dovolit komfort rozhodovat se na emocionální úrovni. Právě v tomto „měkkém rozhodování” nabývá ovládnutí designu na důležitosti. Využíváme internetové služby, aplikace a e-shopy, kde se ovládání a pohyb v nich do značné míry začíná standartizovat. Poslední věcí, ve které je tak pro zákazníka kvalitativní rozdíl, je právě design. Je společně s ergonomikou jedním z hlavních momentů, jestli si klient aplikaci osvojí.”

Co jsme se v kurzu naučili zajímavého?

Nejdříve se mluvilo o barvách. Na začátku každého grafického díla jsou totiž právě barvy. K tomu, aby kdokoliv – raději mu už rovnou říkejme designér – byl schopen sestavit grafické dílo. Potřebuje znát barvy, typografii a kompozici. Když to zná, tak by se pak už nemělo nic pokazit.

Michal Hořava tvrdí, že: “Barvy se dají předvídat a mají čím dál větší význam. Kromě konkrétních barev si dnes už nikdo nic nepamatuje. Claimů – sloganů je v našem okolí tolik, že zapamatovat si je a identifikovat podle nich značku je téměř nemožné.

Věděli jste, že existují barevné trendy? A že barevným trendem roku 2018 je barva fialová. Hádejte jakou barvou je tvořeno logo Cleverlance.

Barvy se prý dají také predikovat. Stačí sledovat například Color marketing groupe nebo Pantone. Barvy mají v čase různou konotaci. U vnímání barev záleží také na kulturních rozdílech. Další důležitou informací ohledně barev je to, že muži jsou ze 4 % barvoslepí a ženy jsou v pohodě. Ta čtyřprocentní hranice  je asi nějaká magická.

Fonty a typografie

Větší firmy si běžně v rámci korporátní identity vytvářejí své vlastní fonty. V západní Evropě je tato praxe úplně běžná. Pokud si chcete licenci na font koupit, tak se buď spokojíte s levnými fonty, které nejsou moc kvalitní, nebo si připravte cca. 1 milion korun.

Důležité je vědět, že písma mají svoji náladu. Umí být elegantní či provokativní. Jsou fonty displejové, které se používají pro nadpisy a časem se okoukají, nebo fonty nerušivé, které vydrží věčně.

Pokud se chystáte na své typografické prvotiny, měli byste myslet na toto.

Základní typografická pravidla:

  • Písmo zarovnávejte doleva. Říká se tomu také zarovnávat na “levý praporek”.
  • Používejte raději jen jedno písmo.
  • Kontrast je v typografii důležitý. Kombinujte velikosti, nebo řezy písma ob jedno.  
  • Dvojnásobné velikosti jsou dobré. Větší je vždy lepší než menší.
  • Linky mohou text zpřehlednit. Není jich nikdy dost.
  • Nové fonty vycházejí stejně z klasických fontů, tak si pro své dílo vybírejte z těch zajetých.
  • Prostrkání a proklad znamená “vzdálenost mezi písmenkami” a “vzdálenost mezi řádky”. Čím větší písmo tím víc musí být písmenka u sebe.

Design Crash Course 3

Design loga

“Skvělé logo” je v dnešním marketingem poháněném světě téměř zaklínadlo. Agentury, designéři či umělci se snaží pravidelně loga oživovat, měnit tvary, měnit barvy a přizpůsobovat moderním trendům. Loga se skládají buď z unikátní typografie, nebo piktogramu.

Proces vytváření loga je podobný, jako designování produktu či kreativní proces. Nejvíce času zabere rešerše. Průzkum zabere cca. 50 % času. Pak je potřeba správně odhadnout styl zadavatele. Nejdříve se odhaduje nálada písma podle již hotových log, následuje příprava moodboardu. Dodržují se současné trendy.  

Dodržujte následující praktické rady:

  • Méně je vždycky více.
  • Nejdůležitější je definovat záměr – švabach nedávat na letáček pro dětskou párty.
  • Obsáhlý brief je základ úspěšného výsledku.
  • Rozdělujte design na emotivní a informační.

A co jsme si z kurzu odnesli?

Design je možné využívat jako strategický nástroj, který pomáhá firmám tvořit a rozvíjet nové produkty. Základní znalost grafického designu je o predikci barev, typografii a doplňkových grafických podoborech. Schopnost vytvoření kvalitního zadání, formulace požadavků a nároků na dodavatele.

Cleverlance pořádá podobných akcí opravdu hodně. Různé akademie zaměřené na Javu, programování, testování, kurzy designu atd. Celkově se tak snaží o přesah ze svého core pole působení do společensky širšího dosahu.

Cleverlance kromě toho, že umí to co dělá je také přátelská, inovativní a otevřená lidem z venku.

Diskuze k článku