Czech Internet Forum: Jak se teď oslovuje na internetu?

Oslovit zákazníky na internetu je věda. Zatímco ti „starší“ (tedy někde nad 30 lety) už se zabydleli na Facebooku, ty mladší musíte nahánět jinde. Jenže ani jedna skupina to značkám neusnadní. Jak bylo totiž řečeno na letošním Czech Internet Foru, text je mrtvý jako dodo a na Facebooku mladé nemá smysl oslovovat. Jak se tedy podle odborníků teď komunikuje?

„Po staru“

Online přístup, který nestojí na sociálních sítích, představovala Pavlína Louženská ze Zootu a Petr Fryš ze Seznamu. Pídili se po webovém a nákupním chování 300 tisíc uživatelů Seznamu, kteří si otevírali i Zoot. E-shop s oblečením a doplňky si na marketingu dává záležet, což ukazuje mimo jiné to, že tým Pavlíny má 25 lidí.

louzenska-frys-cif

Z jejich pátrání vyplynulo jednak to, že je jedno, z jakého zařízení se zákazníci na web dívají. Ať hledali z desktopu, tabletu nebo mobilu, na jejich útraty to vliv nemělo.

A jak na to?

Nejdůležitější rada ze Zootu zní: neutrácejte peníze nesmyslně. Neplýtvejte je například na retargeting přes den – lidé jsou v práci a nic nenakoupí. „Musíte na ně cílit večer. Celkem 64 procent lidí nakoupí na Zootu mimo pracovní dobu,“ doplnila Louženská.

Ať už se soustředíte na jakýkoliv webový kanál, nejspíš se budete muset soustředit na video. „Text je mrtvej jako dodo,“ shrnul Luděk Staněk, který má na Streamu vlastní pořad. Dřív se ale živil mimo jiné jako píšící novinář.

stanek-cif

Podle něj už textem prakticky nejde oslovit. „Prvních 5 dílů pořadu [Pořad Luďka Staňka na Streamu, pozn. red.] mělo větší dosah než všechno, co jsem napsal za poslední roky,” vysvětlil. Podle něj totiž lidé chtějí ovládat – a internet vidí jako submisivní médium, ve kterém si lidé vybírají, co chtějí vidět.

Snapchat, Instagram… a Facebook v poslední řadě

Marketing na sociálních sítích se probírá křížem krážem, do velké míry ale stále zůstává u Facebooku. Rozbít tento pohled přišly Barbora DrašnarováT-Mobilu a Aki Votrubová z agentury Peppermint Digital.

Podle nich by si značky měly nejprve velmi dobře rozmyslet, koho oslovují. Na Facebooku jsou hlavně ti „starší“ (35 a víc).

Na Instagramu, kde se aktuálně pohybuje 900 tisíc Čechů, najdete především lidi mezi 25 a 44 roky. „Tam už se blížíme,“ hlásala pro svou cílenou skupinou Votrubová. Síť T-Mobile využívá s jedním tématem. Zaměřil se na svou firemní barvu magenta, v níž nechává influencery fotit prakticky cokoliv. „Barvu poskytujeme našim tvůrcům, aby pro nás fotili zajímavý obsah. Je důležité, aby se tam objevil nějaký human touch [tedy něco, co obrázek polidští, pozn. red.],“ Dodala Barbora Drašnarová s tím, že operátor chce inspirovat lidi i technologicky, tedy k tomu, aby využívali produkty v běžné situaci. „Jde o vizuální stránku. Je důležité, aby fotky na síti a celá ta síť byla hezká,“ radí Drašnarová.

Jako ideální pro případové studie zmiňovaných kampaní T-Mobilu ale představila Snapchat. Na něm je aktuálně přes půl milionu Čechů a najdete tu nejmladší cílovou skupinu.

Právě Snapchat roste v Česku opravdu rychle – ješte v červnu jsme psali, že je na něm 300 tisíc lidí.

„Je to záležitost, kterou použijeme ve chvíli, kdy máme event. a chceme něco konkrétního sdělit naší cílové skupině. Třeba když jsme propagovali Rock for People, nebo Rio Lipno, kde jsme měli zónu,“ vysvětlovala Votrubová.

img_5377

 

V obou případech ale radí se spojit s influencery. T-Mobile využívá třeba Jirku Krále nebo protagonisty Hynecheck, Restless Child či J1RK4 – jsou to youtubeři z mnoha oborů, ke kterým patří třeba i cestování. „Jsou to dlouhodobí ambasadoři značky T-Mobile. Jsou moderátoři Snapchatu a objevují se i na Instagramu. Sestavili jsme s nimi Magenta tým,“ vysvětluje Votrubová.

Barbora Drašnarová doplnila, že je potřeba dlouhodobá spolupráce, poznávání influencerů a plnění jejich přání. „Kamarádit s nimi se vám vyplatí, i když nemáte jasné plány. To se se nám ukázalo třeba při propagaci hry Sea Hero Quest. Díky propagaci influencerů jsme dosáhli 135 tisíc stažení. Výrazný skok jsme viděli ve chvíli, kdy o hře publikoval video Jirka Král,“ dodala Drašnarová.

A jak na to?

Dámy z týmu T-Mobilu radí vymyslet chytlavý hashtag, zacílit na tu sociální síť, kde máte zákazníky, a všude komunikovat trošku jinak. „Na Instagramu pořád jedeme vizuálně zajímavý obsah, na Snapchatu ukazujeme eventy z pohledu influencera. Tam jsme ještě o krůček blíž divákům,“ popisuje Votrubová. Podle ní Snapchat Stories není pro masové publikum, ale to pro lidi, kteří mají zájem o daného influencera nebo o daný event. A co ještě?

  • musíte být tam, kde jsou mladí lidé (na sociálních sítích, kde je to pro ně přirozené, tvoří obsah a rádi tam tráví čas)
  • promlouvejte pomocí influencerů, kteří dokáží oslovovat různé lidi
  • zapomeňte na fotobanky, mějte originální obsah

Jak ovlivnit vlivné

Pohled z druhé strany přišel ukázat Kovy. Na YouTube působí přes čtyři roky, ke dni konference vydal 383 videí a z nich 100 až 200 označuje jako absolutně nesledovatelných. Nehledě na to má celkem 80 milionů zhlédnutí a 660 tisíc odběratelů.

I on (nepřekvapivě) lobbuje za prostor influencerům. „Vyberte vhodného influencera, ale i pochopte jeho tvorbu. Mnohokrát se stane, že zadavatel přijde za youtuberem a chce reklamní video, přitom vůbec neví, co dělá,“ dodává. Podle něj je prostě nutné skloubit vize. A nedělat nekompatibilní spolupráci. „Inzerent je často na hony vzdálený tomu, co youtuber dělá,“ vysvětluje.

 

A jak na to?

Podle Kovyho kampaním často brání nedostatek odvahy. Vysvětluje, že mladé diváky nebude bavit spot ve stylu televizní reklamy, mnozí inzerenti si to ale nechtějí nechat vysvětlit. Takže: vybírejte pečlivě, v produkci si ale nechte poradit influencerem.

Diskuze k článku